اخبار


رئیس سازمان پزشکی قانونی:
اطلاع رسانی در پرونده افراد معروف با صلاحدید مرجع قضایی است

گروه حوادث / رسیدگی به پرونده فوت آزاده نامداری و دبیر اول سفارت سوئیس در پزشکی قانونی به اتمام رسیده اما اطلاع‌رسانی نتیجه این پرونده‌ها از طریق مراجع قضایی انجام خواهد شد.
به‌گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در نخستین نشست خبری خود در سال جدید با بیان این مطلب گفت: ما یک سازمان علمی و تخصصی هستیم و فقط یک مرحله از ۱۰ مرحله رسیدگی در پرونده‌ها بر عهده ماست. در پرونده افرادی که معروف هستند تلاش این است که رسیدگی را زودتر انجام دهیم و نتیجه را به مرجع قضایی اعلام کنیم. در این زمینه ابعاد اجتماعی و پزشکی و اخلاقی مورد توجه است و اگر اعلام کنیم فردی خودکشی کرده یا خیر تبعاتی برای فرد و خانواده متوفی دارد. در پرونده آزاده نامداری و دبیر اول سفارت سوئیس نیز رسیدگی انجام و به مرجع قضایی اعلام شده که نحوه اطلاع‌رسانی با قوه قضائیه و قاضی است.

افزایش سقط جنایی
وی همچنین با اشاره به افزایش میزان سقط جنایی در کشور گفت: سقط درمانی به‌دنبال سلامت مادر و کودک است و متفاوت از آن چیزی است که تحت عنوان سقط جنایی رخ می‌دهد. در مواردی که آسیب به سلامت مادر یا جنین وارد شود سقط درمانی با مجوز پزشکی قانونی انجام می‌شود و این موضوع از سوی کارشناسان و متخصصان پزشکی قانونی مطرح شده و ما بر اساس مصوبه قانونی این کار را انجام می‌دهیم. البته در حوزه غربالگری‌ها ما مسئولیتی نداریم و این مسأله مربوط به حوزه سلامت است. اما آمار سقط‌های جنایی تکان دهنده است. سقط جنایی به هیچ عنوان مجوز شرعی و قانونی ندارد. بیش از ۳۰ جلسه در این باره با وزارت بهداشت، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان نظام پزشکی برگزار شده تا اقداماتی در خصوص پیشگیری از سقط‌های جنایی که تهدید جدی برای مادران و نظام سلامت است داشته باشیم. ما در حوزه سقط درمانی مصادیق را با انجمن‌ها و کارشناسان و اهالی حوزه بررسی می‌کنیم تا مرتکب اشتباهی با توجه به موضوع شرعی آن نشویم.

2544 مورد کودک آزاری
رئیس سازمان پزشکی قانونی درباره آمار نزاع و درگیری نیز گفت: در مجموع آمار پرونده‌های نزاع در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ افزایش نیم درصد را داشته است و در این زمینه از ۵۸۲ هزار و ۵۶۷ مورد پرونده در سال ۹۸ به ۵۸۵ هزار و ۳۷۴ مورد در سال ۹۹ رسید. در این بین آمار کودک‌آزاری نیز با افزایش سه درصدی به دو هزار و ۵۴۴ مورد رسید. آمار همسر آزاری نیز ۸۰ هزار و ۱۶۷ مورد بوده است. آنچه ما اعلام می‌کنیم مربوط به آمار مراجعات است. آنچه خودم در برخی از مقالات علمی و بین‌المللی مطالعه کردم حاکی از آن بود که شرایط قرنطینه در دوران کرونا منجر به افزایش برخی خشونت‌ها از جمله همسرآزاری شده است.مسجدی آرانی در خصوص آمار قصور پزشکی هم تصریح کرد: قصور پزشکی در بخش زنان با رشد ۱۵ درصدی، دندانپزشکی با کاهش ۰.۹ درصد و جراحی عمومی با ۶.۱ درصد افزایش روبه‌رو بوده‌ایم و در مجموع قصور پزشکی ۲.۲ کاهش داشته است. وی همچنین مجموع آمار قربانیان سوء مصرف مواد مخدر را ۴۶۳۷ نفر در سال ۹۹ بیان کرد که در مقایسه با ۴۴۷۲ نفر که در سال ۹۸ جان خود را از دست دادند، افزایشی ۳.۶ درصدی داشته است. مسجدی درباره آمار معاینات روانپزشکی نیز گفت: در سال ۹۸، ۶۲ هزار و ۵۰۱ نفر و در سال ۹۹، ۶۴ هزار و ۴۸۷ نفر مورد معاینات روانپزشکی قرار گرفتند.

قاتل در روستا مخفی شده بود

گروه حوادث/ مرد جنایتکار که پس از قتل همسرش در کرمانشاه به یکی از روستاهای رشت فرار کرده بود از سوی پلیس دستگیر شد.
سرهنگ علیرضا حدادی، رئیس پلیس آگاهی استان در این باره گفت: کارآگاهان پلیس آگاهی گیلان در تحقیقات خود  از حضور یک قاتل فراری در یکی از روستاهای شهرستان رشت مطلع شده و دستگیری وی را در دستور کار خود قرار دادند.
مأموران پلیس آگاهی متهم این پرونده را شناسایی و با هماهنگی قضایی این قاتل فراری را در یک عملیات ضربتی و غافلگیرانه دستگیر کردند که از وی یک قبضه سلاح کلت کمری به همراه ۱۱ عدد فشنگ جنگی کشف شد.رئیس پلیس آگاهی استان گیلان با بیان اینکه قاتل در تحقیقات پلیس به قتل همسر خود در کرمانشاه اعتراف کرد، گفت: قاتل انگیزه خود را اختلافات خانوادگی با مقتول عنوان کرد و پس از دستگیری با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7628/12/576982/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها