ایده‌پردازی محکم و غافلگیری مخاطب


علی درخشی
کارتونیست و انیمیتور
فیلم ماهی و گربه به کارگردانی و نویسندگی شهرام مکری و تهیه‌کنندگی سپهر سیفی از جمله فیلم‌هایی است که دیدنش را توصیه می‌کنم. یک فیلم هنرمندانه که آدم را به یک‌باره غافلگیر می‌کند. از آن دسته غافلگیری‌های غیرقابل پیش‌بینی. این فیلم که در ژانر وحشت ساخته شده علیرغم ضعف‌هایی که دارد اما ایده‌پردازی محکم و قوی و هولناکی دارد که تمام ضعف‌های فیلم را پوشش می‌دهد.
داستان این فیلم حکایت چند دانشجوی دختر و پسر است که برای شرکت در جشن بادبادک بازی به شمال کشور می‌روند. در همسایگی این کمپ کوچک کلبه رستورانی قرار دارد که سه مرد ساکن آن هستند. رستوران به گوشت نیاز دارد و جز این جــــوان‌ها شکار دیگـــــــری در اطراف نیست. در این بین یکی از جوان‌ها ناپدید می‌شود و پای قتلی در میان است.
جنس روایت داستان بسیار عجیب است و مخاطب را در یک روایـــت مدور زمان قرار مـــــی‌دهد و او را بشـــدت غافلگیر می‌کند. فیلم داستان غیر خطــــــی دارد و از تعدادی داستانک با شیوه روایت زمان مدور تشکیل شده است. قصه ماهی و گربه که بر‌اساس یک واقعیت نوشته شده، فیلمی است که در یک پلان بسیار بزرگ به نمایش گذاشته می‌شود. این فیلم با تصویر بابک کریمی در ذهنم حک شده است؛ فیلمی که موفق شد جایزه بخش ویژه افق‌های جشنواره فیلم ونیز را در سال 2013 به خاطر محتوای خلاقانه به خود اختصاص دهد.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7628/16/577003/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها