دیگه چه خبر؟




اینستاگرام از یک قدمی فیلترینگ برگشت

 خبر اول اینکه، در پی انتشار «ادعایی در فضای مجازی مبنی بر صدور نامه‌ای به منظور فیلترینگ اینستاگرام از سوی دستگاه قضا»، مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: پیش‌تر نامه‌ای از سوی جواد جاویدنیا یکی از معاونان قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران، در مورد فیلترینگ اینستاگرام صادر شده بود که بلافاصله در همان ساعات اولیه از سوی محمد جواد حشمتی رئیس دادگستری استان تهران بلااثر شده است. طبق اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه، اقدام جاویدنیا در نوشتن چنین نامه‌ای یک تخلف اداری و مداخله‌ای خارج از وظایف و اختیارات نامبرده بوده است. بنابراین گزارش، پس از اقدام رئیس کل دادگستری تهران در بلااثر کردن نامه فوق‌الذکر، نامبرده (جاویدنیا) به جهت انجام اقدام غیرقانونی، تحت تعقیب دادسرای انتظامی قضات قرار گرفته است. جواد جاویدنیا در مهرماه 97 جایگزین عبدالصمد خرم‌آبادی در معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور شد و مدتی در این سمت باقی بود. جواد جاویدنیا زمانی‌که به‌عنوان سرپرست جدید معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور انتخاب شد مهم‌ترین برنامه‌های خود را با تأکید بر پایبندی به سیاست‌های دادستانی کل کشور در زمینه سالم‌سازی فضای مجازی و مقابله با مفاسد اخلاقی و اجتماعی اعلام کرده بود. او تا اردیبهشت 99 در این سمت حضور داشت و پس از آن جای خود را به‌ جواد بابایی داد.

جزئیات دیدار روانچی و یک سناتور امریکایی

 خبر دیگر اینکه، رایزن مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل جزئیات گفت‌وگوی نماینده ایران در سازمان ملل با یک دیپلمات امریکایی را اعلام کرد. شاهرخ ناظمی، در پاسخ به ایسنا در واکنش به انتشار خبر دیدار سفیر ایران با کریس مورفی، سناتور امریکایی گفت: در ملاقات مجازی بعد از ظهر سه‌شنبه با سناتور کریس مورفی، آقای تخت روانچی با اشاره به مذاکرات جاری در وین، بر لزوم لغو عملی همه تحریم‌های امریکا که تحت عناوین مختلف وضع شده تأکید و از آن به‌عنوان کلید حل موضوع یاد کرد. وی افزود: همچنین در مورد یمن، اراده جمهوری اسلامی بر حل و فصل صلح‌آمیز جنگ در یمن مورد اشاره قرار گرفت و تأکید شد هر گونه راه حل بحران یمن باید متضمن رفع کامل محاصره مردم و ارسال بدون مانع کمک‌های انسانی به آن کشور و آتش بس باشد. ناظمی گفت: در خصوص جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین، نیز تأکید شد که درگیری اخیر با تحریک رژیم صهیونیستی آغاز شد و با کشتار مردم فلسطین ادامه یافته است اما طی چند روز اخیر دولت امریکا با حمایت از اسرائیل مانع تصویب حتی یک بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت سازمان ملل در مورد آتش بس شده است. رایزن مطبوعاتی کشورمان ادامه داد: همچنین موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد تبادل جامع زندانیان دو کشور مورد تأکید قرار گرفت. همچنین کریس مورفی نیز با انتشار بیانیه‌ای درباره این دیدار مجازی توضیحاتی ارائه کرد. در بیانیه این سناتور امریکایی ادعا شده است که وی در این دیدار در مورد موضوعات مشارکت جدی و با فوریت ایران در مذاکرات هسته‌ای، فشار آوردن به حوثی‌ها برای متوقف کردن جنگ در یمن، درخواست از حماس برای پذیرفتن آتش بس و متوقف کردن حملات راکتی به اسرائیل و آزادسازی مراد طاهباز از زندان با مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل، مستقیماً گفت‌وگو کرده است.

عربستان: به نتیجه مذاکرات با ایران امیدواریم

 شنیدیم که، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگویی مواضع کشورش را درباره روند فعلی مذاکرات با ایران تشریح کرد. به‌گزارش ایسنا به نقل از شبکه فرانس ۲۴، فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه درباره مذاکرات اخیر میان ایران و عربستان گفت که کشورش پس از مذاکرات «اکتشافی» با ایران، «امیدوار» است. بن فرحان در این باره اظهار کرد: ما مذاکراتی اکتشافی را آغاز کردیم. در مراحلی بسیار مقدماتی هستند و ما امیدواریم. وزیر امور خارجه عربستان سعودی ادامه داد: اگر (ایرانی‌ها) می‌بینند که داشتن روابطی خوب با همسایگانشان به نفعشان است، می‌توانم امیدوار باشم. او در پاسخ به این سؤال که تأثیر انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه در ایران بر این مذاکرات چه خواهد بود، گفت که از نظر او تأثیر حداقلی خواهد داشت. بن فرحان ادامه داد: تصور ما از سیاست خارجی ایران این است که از سوی رهبر ایران تعیین می‌شود. بنابراین، فکر نمی‌کنیم که [انتخابات] تأثیر قابل توجهی بگذارد.

شکایت بحرین علیه بانک مرکزی ایران

 با خبر شدیم که، دادستانی کل بحرین با ادعای پولشویی شکایتی علیه بانک مرکزی و چند بانک ایرانی دیگر تنظیم کرده است. به‌گزارش ایسنا به نقل از العربیه، دادستانی کل بحرین بانک المستقبل، بانک مرکزی وچند بانک ایرانی دیگر را به پولشویی متهم کرد.این دادستانی بانک‌های مذکور را به پولشویی مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ هزار دلار متهم کرده و شکایتی علیه آنها تسلیم دادگاه کیفری کرده است. علی بن فضل البوعینین، دادستان کل بحرین مدعی شده است که این شکایت بعد از تحقیقات گسترده علیه مسئولان بانک المستقبل و برخی بانک‌های ایرانی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ انجام شده است.

قرار بود مجلس لایحه محور باشد

 دست آخر اینکه، نماینده انزلی در مجلس از نمایندگان خواست به جای طرح محوری، رسیدگی به لوایح را که در ابتدای مجلس یازدهم بر آن تأکید شده بود در دستور کار قرار دهند. به گزارش ایرنا، «احمد دنیا مالی» در جلسه علنی دیروز با اشاره به ۴۰۰ طرح و لایحه که در دستور کار مجلس قرار دارد، گفت: طرح‌های فهرست قوانین و احکام نامعتبر مانند انتخابات، محیط زیست، احزاب، شوراها و شهرداری‌ها و موارد بسیار دیگر در نوبت انتظار است و برخی لوایح هم مانند موافقتنامه‌های چند جانبه و دو جانبه بین ایران و سایر کشورها مطرح است. قرار بود مجلس یازدهم لایحه محور باشد که این موضوع شکل نگرفت. او اضافه کرد: بر خلاف شعار ابتدایی مجلس به سمت طرح محوری حرکت کردیم که با کمک همه باید در این باره تجدید نظر شود. البته تحقیق و تفحص حق مجلس است اما این موضوع بیش از اندازه وقت مجلس را می‌گیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7632/3/577410/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها