بدون مصونیت سابق و زیر ذره‌بین محققان مصمم

آینده سیاسی ترامپ تیره‌تر شد


وصال روحانی
خبرنگار
با کامل شدن تیم تحقیقاتی بررسی کننده اقدامات دونالدترامپ و شرکای وی، بیش از پیش به‌نظر می‌رسد که مصونیت او در دوران زمامداری چهارساله‌اش در کاخ سفید نمی‌تواند مانعی برای افشای حقایقی تلخ و تازه پیرامون وی شود.
به‌گزارش CNN، در پی تعیین پنج کارشناس مجرب قضایی که کارشان کنکاش در برخی عملیات مشکوک رئیس‌جمهوری تندرو سابق امریکا و بعضی اعضای شاخص تشکیلات او‌ست و با حضور لتی تیاجیمز دادستان کل نیویورک در این جمع تحقیقات مذکور وارد فار بعد و نهایی خود شده است.
سنگ بنای این پژوهش‌ها از اواخر سال 2019 و موقعی که ترامپ هنوز در رأس کار بود، گذاشته شد اما او با استفاده از اختیارات ویژه ریاست‌جمهوری آنها را پیوسته عقیم می‌گذاشت. دیروز فابین‌لوی سخنگوی لتی‌تیا جیمز برای نشان دادن شرایط متفاوت کنونی خطاب به خبرنگاران در نیویورک گفت: «به اطلاع ترامپ و تشکیلات او رسانده‌ایم که تحقیقات ما دیگر مدنی و در سطح دعاوی عادی و بدون ضمانت اجرا نیست. ما سریع و صریح به سوی ماحصل نهایی پیش می‌رویم.»
یک نشانه دیگر که اسباب نگرانی بیشتر ترامپ شده و آینده سیاسی وی را تیره‌تر ساخته، همکاری نزدیک جیمز و نهاد متبوع وی با دفتر مرکزی دادستانی منهتن بر سر مسأله مذکور است. مهم‌ترین مواردی که تحقیق درباره آنها ادامه دارد، احتمال دروغگویی ترامپ و مشاورانش به طرف‌های معامله‌شان در خصوص واگذاری و فروش بعضی املاک و مستغلات در نیویورک و همچنین مسأله پرداخت یا عدم پرداخت مالیات‌های مرتبط با این معاملات است.
اگر در گذشته نزدیک پست ارشد ترامپ وی را از تبعات ولو سنگین تخلف‌هایش در این زمینه دور نگه می‌داشت، اینک که او فاقد این پشتوانه است، جیمز و همکارانش می‌توانند ترامپ را حتی به‌پای میز محاکمه بکشانند.
در همین ارتباط صدها برگه مالیاتی عملیات اقتصادی و خرید و فروش املاک و فرآورده‌های سنگین در نیویورک که امضای ترامپ پای آنها است، تحت بررسی دقیق قرار دارد تا مشخص شود او و شرکایش تا چه حد در این زمینه‌ها کج روی کرده و در رد و بدل شدن پول‌های هنگفت تا چه میزان غیر قانونی عمل کرده‌اند.
تخلفات احتمالی او زمانی بیشتر جلوه می‌کند که در نظر بگیریم ترامپ می‌توانسته با بهره‌گیری از مزایای عظیم پست‌اش وام‌های سنگین اقتصادی بگیرد و یا از تخفیف‌های بزرگ در امر پرداخت مالیات این عملیات بهره‌مند شود.

پلوسی: این نهایت حماقت است
تخلفات وسیع اقتصادی تنها اتهام ترامپ و تک عامل مسدود کننده فعالیت‌های سیاسی بعدی وی نیست زیرا دیروز تصریح شد که تحقیقات پیرامون حمله تأسف‌بار روز 6 ژانویه هواداران لجام‌گسیخته وی به کاپیتول هیل که به دستور خود او صورت گرفت، نه تنها متوقف نشده بلکه به مرحله صدور رأی رسیده است.
ترامپ و مخالفانش بر سر ترکیب و اعضای گروه تحقیقی که روی این تهاجم وسیع تمرکز و مطالعه کرده و نتایج آن را به اطلاع دادستانی نیویورک رسانده‌اند، اختلاف نظر عمیقی داشته‌اند اما به‌گزارش نیویورک تایمز، کوین مک کارتی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان امریکا معتقد است تشکیل کمیته‌هایی تازه برای ادامه تحقیقات در این زمینه یک موازی کاری بی‌فایده است و بهتر است که هر کمیته تازه‌ای کار و وقتش را صرف بررسی سایر شئون مرتبط با این قضیه و دیگر خشونت‌های بی‌رویه هواداران ترامپ در ماه‌های آخر زمامداری وی کند.
مک کارتی روز چهارشنبه (29اردیبهشت) گفت: «گروه بررسی کننده ماجرای حمله به کاپیتول هیل انواع ناملایمات را از سر گذرانده‌اند و به‌جای تکرار چنان فرایندهایی اصلح آن است که سایر شکل‌ها و فرم‌های خشونت تشکیلات ترامپ در ماه‌های آخر حکومت وی بررسی و نتایج آن ضمیمه پرونده‌های موجود شود.»
یک روز پیشتر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا گفته بود بابت اقدامات و اظهارات برخی مقامداران و بویژه اعضای حزب جمهوریخواه که هنوز می‌خواهند سرپوشی بر کارهای وسیع غیرقانونی ترامپ بگذارند، احساس تأسف می‌کند و آن را نهایت حماقت می‌داند.
این در حالی است که ترامپ به‌رغم شکست مقابل جو بایدن در انتخابات 2020 و سپردن پست ریاست‌جمهوری به وی اسب‌اش را زین کرده تا در انتخابات 2024 وی را شکست داده و به‌کاخ سفید برگردد. دستاوردی که با محکومیت احتمالی وی در دعاوی در دست‌بررسی غیر ممکن و ادامه فعالیت‌های سیاسی او حتی در صورت جدا شدن از جمهوریخواهان و ورود به منازعات به‌صورت یک کاندیدای مستقل منتفی خواهد شد.

چیزی مانند 11 سپتامبر!
ترامپ که امیدوار است جمهوریخواهان حاضر در مجلس نمایندگان امریکا تحقیقات جاری پیرامون حمله به کاپیتول هیل را با طرق مختلف قضایی سرکوب و او را از تحمل مجازات آن معاف کنند، دیروز تلاش‌هایی را در این زمینه در این مجلس به چشم دید و شنید اما از سوی دیگر در همین نهاد قانونگذاری پیرامون تقویت گروه‌های بررسی کننده و تشکیل «کارگروه»‌هایی تازه مانند آنچه بیست سال پیش ماجرای تروریستی 11 سپتامبر را بررسی و اعلام رأی کرد، نیز بحث و اظهار نظر شد.
به‌گزارش رویترز هواداران ترامپ با بی‌گناه خواندن وی مدعی شدند که او را فقط می‌توان به‌عنوان یک شاهد مطلع به کنگره فراخواند اما مخالفان ترامپ که در اکثریت قرار دارند گفتند نه تنها در مقصر بودن وی شکی نیست بلکه زمان صدور رأی او (در اولین ساعت بامداد پنجشنبه 30 اردیبهشت) رسیده است.  
چاک شومر رهبر اکثریت در مجلس سنای امریکا گفت دست روی دست گذاشتن و صبری بیش از این جایز نیست و اینک زمان اجرای عدالت است اما میچ مک کانل سرکرده جمهوریخواهان در همین مجلس گفت چون هنوز ابهاماتی وجود دارد، بهتر است کارگروه‌های تحقیقاتی جدیدی شکل‌گیرند و نتایج کار آنها هم اعلام شود.  
لیــــــــــزا مورکوفســـــــکی سنـــــاتور جمهوریخواه نیز در مصاحبه‌ای در واشنگتن گفت اگر قرار است حقیقت صرف مشخص شود باید از خود ترامپ هم پرس‌وجو صورت گیرد و اظهارات وی نیز مبنای صدور رأی باشد.
این در حالی است که ترامپ با تشکیل کمیته‌های تازه و اضافی مخالف است و از «هم حزبی»‌های خود در هر دو مجلس خواسته‌ است در این راه تلاش نکنند زیرا به‌زعم وی فقط حساسیت‌های منفی نسبت به وی را فزونی خواهد بخشید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7632/4/577414/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها