«سگ های آبی» عامل خاموشی اینترنت


علیرضا احمدی
خبرنگار‌
در روزگاری که زندگی همه ما به نوعی وابسته به اینترنت است و قطع شدن یا اختلال اینترنت می‌تواند زندگی‌مان را تحت تأثیر قرار دهد. مشکل اختلال اینترنت هرچه که باشد می‌تواند کاربران را عصبانی کند اما جالب است بدانید وقتی کانادایی‌ها دلیل قطع اینترنت خود را فهمیدند، شوکه شدند. مردم Tumbler Ridgeبخشی از استان بریتیش کلمبیای کانادا وقتی متوجه قطعی اینترنت شدند شاید هرگز تصورش را هم نمی‌کردند که پشت پرده این دردسر، حیوانات کوچک و پشمالویی هستند که بسیار دوستشان دارند. سگ‌های آبی کوچک و بامزه‌ای که در رودخانه‌ای نزدیک این استان برای خودشان سدهای چوبی جالبی ساخته و در حال جنب و جوش بودند ظاهراً کابل‌ها را وسیله‌ای مناسب برای خانه‌سازی خود یافتند و شروع به جویدن آن کردند. این موضوع سبب شد تا مردم این منطقه به‌مدت 36ساعت از دسترسی به اینترنت محروم باشند و در شرایطی که به‌دلیل شیوع کرونا بسیاری امور از طریق اینترنت و به‌صورت آنلاین انجام می‌شود چرخه انجام کارهای زیادی عملاً مختل شد.
این حیوانات پشمالوی ساکن رودخانه از چندین نقطه، مهم‌ترین فیبر موجود در منطقه را جویده بودند و با خسارت‌های بالایی که به آن وارد کردند سبب شدند تا حداقل 900نفر بمدت 36ساعت از دسترسی به اینترنت محروم شوند. در اثر قطع این ارتباط، مشکلاتی هم در کابل تلویزیونی تعدادی از مشتریان ایجاد شد و به این ترتیب بخشی از مردم نه به اینترنت و نه به تلویزیون دسترسی نداشتند که این موضوع علاقه مندان به برنامه‌های تلویزیونی را هم حسابی عصبانی کرد.
«لیز ساوی» یکی از اعضای ارشد کمپانی ارتباطیTelus که سرویس ارتباطی و اینترنتی منطقه Tumbler Ridge را تأمین می‌کند در این باره گفت: این یکی از عجیب‌ترین و منحصربفردترین اتفاقاتی است که برای اینترنت کانادا رخ داده است. تیم ارزیاب ما بسرعت در نزدیکی سد حاضر شد و دریافت این اتفاق زیر سر سگ‌های آبی است که فیبرها را از چند نقطه جویده‌اند. تلاش شد تا علاوه بر حل مشکل، راهکاری پیدا کنیم تا دیگر سگ‌های آبی به این فیبرها دسترسی نداشته باشند هرچند چندان از این امر مطمئن نیستیم.
البته این نخستین بار نیست که دلیل قطع اینترنت درجهان، موضوعی عجیب و گاهی خنده دار است. سال گذشته نیز یک تلویزیون کهنه و قدیمی در بریتانیا 400فرد ساکن Aberhosan یک دهکده دورافتاده را برای مدت 18ماه با اختلال در اینترنت مواجه کرد.همه این افراد رأس ساعت ۷صبح با قطعی اینترنت مواجه می‌شدند اما پس‌از مدتی اختلال، اینترنت به حالت اولیه خود بازمی گشت. بعد از بررسی‌های بسیاری که توسط مهندسان کمپانی ارتباطی Openreach صورت گرفت سرانجام از یک سیستم مانیتورینگ با نام «آنالیزور طیف امواج» استفاده شد که هرگونه پارازیت الکتریکی را که احتمالاً می‌توانست مشکلی در پهنای باند اینترنت ایجاد کند، پیدا می‌کرد. این افراد سرانجام درست نزدیک خانه یکی از ساکنان دهکده متوجه مقدار زیادی سیگنال الکتریکی مداخله گر در اینترنت دهکده شدند و پس از ۱۸ماه راز اینکه چرا کل اینترنت یک دهکده درست رأس ساعت ۷صبح قطع می‌شود برملا شد. همه دردسرها زیر سر یک تلویزیون قدیمی بود که صاحب ۷۹ساله، هر روز آن را برای روشن شدن رأس ساعت ۷صبح تنظیم می‌کرد اما به محض روشن شدن، بر سیگنال‌های پهنای باند این دهکده تأثیر می‌گذاشت. مهندسان پس از ۱۸ماه تحقیق و اجرای کابل‌های جایگزین، وقتی مشکل را یافتند از وی قول گرفتند که دیگر از این تلویزیون استفاده نکند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7632/13/577450/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها