‌تأثیر اخبار منفی سلبریتی‌ها بر جامعه


امان‌الله قرایی مقدم
جامعه‌شناس
‌سلبریتی‌ها و افرادی که در جامعه مشهور و معروف هستند بر جامعه و بخصوص بر افکار و روحیات و طرز تفکر نسل جوان اثرگذار هستند. به همین دلیل به همان میزان که اخبار مثبت درباره آنها اثرگذار است با اخبار منفی بر جامعه تأثیر می‌گذارند. در واقع اخبار منفی که درباره سلبریتی‌ها و زندگی آنها منتشر می‌شود در جامعه و در میان نسل جوان که بیشتر احساساتی هستند و از سلبریتی‌ها الگوبرداری می‌کنند بازتاب بیشتری دارد و می‌تواند در افکار و ذهن‌شان تغییراتی به وجود بیاورد. این واقعیتی است که نسل میانسال و کهنسال توجه کمتری به چنین اخباری نشان می‌دهد و تأثیر کمتری هم می‌پذیرد.
اخبار منفی سلبریتی‌ها در جامعه هراس ایجاد می‌کند اما باید به این نکته نیز توجه کرد که اخبار منفی درباره عملکرد و زندگی این چهره‌ها تأثیرات مثبت هم دارد و به نسل جوان هشدار می‌دهد تا راه احتمالاً اشتباه را طی و دنبال نکنند و حتی می‌تواند این پیام را به سلبریتی‌های دیگر هم منتقل کند.
سلبریتی‌ها و چهره‌ها می‌توانند جامعه را با زندگی و رفتارشان به حرکت وادارند. مانند زمانی که غلامرضا تختی کشته شد و پس از آن بسیاری از مردم علیه رژیم طاغوت شعار دادند. اما چهره‌ها در کنار این حرکت مثبت می‌توانند با بعضی رفتارها بحران زا باشند و تأثیر منفی بگذارند. چون سلبریتی‌ها «تلقین وجهه» انجام می‌دهند. تلقین وجهه از نظر روانشناسی اجتماعی عملی نیندیشده و ناآگاهانه است و معمولاً باعث سوءاستفاده از وجهه افرادی که در جامعه شاخص و مهم هستند می‌شود. این مسأله را باید در نظر گرفت که سلبریتی‌ها با القای وجهه می‌توانند هم مفید باشند و هم مخرب.
امروز هر رفتار سلبریتی‌ها و اخبار مرتبط با آنها به‌دلیل فضای مجازی بسرعت بازتاب پیدا کرده و در جامعه منتشر می‌شود. شاید اتفاقات مشابه اینها در سال‌های دور هم وجود داشت و می‌افتاد اما جامعه از آنها باخبر نمی‌شد اما اکنون به‌دلیل فضای مجازی دیواری وجود ندارد و به همین دلیل یک خبر منفی درباره یک ستاره می‌تواند هراس زیادی ایجاد کند و تأثیر بدتری بگذارد.
اخبار ناراحت کننده درباره چهره‌های مشهور فرهنگی و هنری جامعه را اندوهگین می‌کند و به سؤال وا می‌دارد که چرا چنین اتفاقی افتاده است. به همین دلیل است که توصیه می‌شود سلبریتی‌ها کنترل بیشتری بر رفتار و زندگی شخصی‌شان داشته باشند چون با نسل جوانی روبه رو هستند که از آنها الگوبرداری می‌کنند و به‌دلیل احساساتی بودن تأثیر بسیاری از این اخبار مثبت و منفی می‌پذیرند.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7632/16/577472/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها