خاطرات یک دیپلمات

روایت گمشده




فاروق الشرع / وزیر خارجه سابق سوریه
مترجم: حسین جابری انصاری

شناخت سطحی وزیر خارجه امریکا از خاورمیانه

انبوه اطلاعاتی که به ما می‌رسید حاکی از آن بود که نفوذ اسرائیل در لبنان به سطح خطرناک و آشکاری رسیده است، که در کوتاه مدت امنیت استراتژیک سوریه را تهدید می‌کند. امنیتی که در رویارویی با اسرائیل و نه در رویارویی با هر یک از کشورهای عربی تعریف شده است. به‌نظر می‌رسید امین جمیل رئیس‌جمهوری لبنان بیش از اندازه فریب وعده‌های ریگان را در زمینه باقی ماندن نیروهای چندملیتی در لبنان تا پایان انجام مأموریت خود، خورده بود. جمیل همچنین در تکیه کردن به ایالات متحده در مقایسه با سوریه، زیاده روی کرده بود؛ سوریه‌ای که در انتخابش به‌عنوان رئیس‌جمهور، به او کمک کرده بود. رهبری سوریه جریان تحولات را از نزدیک دنبال می‌کرد و از بسیاری از جریانات در حال اتفاق و زمینه‌های آن مطلع و شبانه روز در پی آن بود که از فرصت تاریخی و استثنایی که سوریه از آندروپوف برای بازسازی توانایی‌های دفاعی کشور، به‌دست آورده بود استفاده کند. فرصتی که آن را در چارچوب نظریه موازنه استراتژیک قرارداده بود که رئیس‌جمهوری اسد بر اساس آن اقدام می‌کرد.
رئیس‌جمهوری اسد در اواخر آوریل ۱۹۸۳ از تمایل سابق خود به احترام جایگاه رئیس‌جمهوری لبنان به‌عنوان رئیس کشورش، عبور کرد و هشداری به امین جمیل رئیس‌جمهوری لبنان داد که هر دستاوردی که اسرائیل از تهاجم خود به لبنان کسب کند، خطری برای امنیت سوریه خواهد بود و ادامه حضور نیروهای سوری در لبنان را تا از میان بردن این دستاوردها الزامی خواهد کرد. این هشدار موجب شد مذاکرات [میان لبنان و اسرائیل] دچار ایست شده و درجا زند. امری که جرج شولتز وزیر خارجه امریکا را که جایگزین الکساندر هیگ شده بود، بر آن داشت تا به منطقه بیاید.

وعده شولتز به اسد: خواهیم دید
جرج شولتز وزیر خارجه جدید امریکا که جانشین الکساندر هیگ شده بود در ۷ مه ۱۹۸۳ به همراه فیلیپ حبیب به دمشق رسید و با رئیس‌جمهوری اسد دیدار کرد. این اولین باری بود که با شولتز آشنا می‌شدم. پس از انتخاب شولتز در ۱۶ ژوئیه ۱۹۸۲، اطلاعاتی درباره او برای رئیس‌جمهوری تهیه کردم که مهم‌ترین بخش آن اطلاعاتی درباره زندگی کاری شولتز به‌عنوان وزیر خزانه داری و تدریس اقتصاد توسط او در معهد ماساچوست و دانشگاه شیکاگو مرکز مدرسه انتقادی امریکایی برای نولیبرالیسم، در مرحله قبل از ورود او به عرصه سیاست خارجی بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7637/4/577960/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها