سه هزار هکتار از بخش ایرانی عراقی تالاب هورالعظیم سوخت


زهرا کشوری
خبرنگار
آتش‌سوزی‌ها از جنگل‌های زاگرس به تالاب بین‌المللی هورالعظیم در خوزستان رسید؛ بیش از سه هزار هکتار از بخش ایرانی - عراقی تالاب هور العظیم در آتش سوخت. مأموران محیط‌ زیست پس از یک روز توانستند آتش افتاده به جان هورالعظیم را خاموش کنند؛ آن‌طور که ساکی مدیر اداره محیط‌ زیست هویزه به «ایران» می‌گوید: هنوز علت آتش‌سوزی که ۱۷۵۰ هکتار از بخش ایرانی این تالاب بین‌المللی را سوزاند، معلوم نیست.» البته برخی از گمانه زنی‌ها دامداران، صیادان و گرمای هوا را از متهمان ردیف اول این آتش‌سوزی می‌دانند.
به گفته ساکی، آتش‌سوزی نی‌های خشک شده تالاب شادگان یکی از راه‌های دامداران برای رسیدن به نی‌های تازه است، نی‌های تازه منبع تغذیه گاومیش‌های تالاب شادگان است. صیادان ماهی نیز گاهی اوقات برای دسترسی آسان‌تر به ماهی‌های هورالعظیم نی‌های مسیر را آتش می‌زنند. شکار پرندگان در این تالاب بین‌المللی ممنوع است اما صیادان مجازند که از ماهی‌های تالاب برداشت کنند. با‌وجود این ساکی دامداران و صیادان تالاب را به عنوان متهمانی برمی‌شمارد که هنوز جرم آنها تأیید نشده است و می‌گوید کارشناسان در حال بررسی علت آتش‌سوزی‌های جاری تالاب شادگان هستند. او همچنین احتمال می‌دهد آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب علت وقوع آتش‌سوزی در بخش ایرانی هورالعظیم باشد.
برخی گمانه‌زنی‌ها علت آتش‌سوزی تالاب شادگان را صدور مجوز خروج آب به‌سمت عراق و اروند رود از طریق دریچه‌های دایک مرکزی این تالاب می‌دانند. پاسخ ساکی به این گمانه زنی منفی است؛ به‌گفته او در یک سال گذشته تمام مسیر‌های خروج آب به سمت عراق و اروندرود به دستور رئیس محیط‌ زیست خوزستان بسته شده است. او همچنین تأکید می‌کند ، آتش‌سوزی‌ها در بخشی از تالاب اتفاق افتاده است که آب دارد.
او درباره میزان ورود آب به تالاب می‌گوید: «الان ورودی کم شده است، چون هم میزان آب رودخانه‌ها کم شده و هم خروجی سد‌ها کاهش یافته است.» ساکی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به کاهش بارندگی‌ها و ورودی آب به سدها، وزارت نیرو حقابه تالاب هورالعظیم را تأمین می‌کند می‌گوید ورود آب به تالاب هورالعظیم برقرار است اما معمولاً با توجه به فصول مختلف میزان آن کم یا زیاد می‌شود . اوامیدوار است که وزارت نیرو امسال نیز حقابه تالاب را پرداخت کند و از برگزاری چند جلسه و انجام مکاتبه با وزارت نیرو برای تأمین آب این تالاب خبر می‌دهد.
 «هور العظیم» آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد که یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع شده است. آتش‌سوزی یکی از چالش‌های این تالاب بوده و در تابستان سال ۹۷ که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داده بود، آتش‌سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب از تیر تا مهرماه ادامه داشت.
گفته می شود، دود ناشی از این آتش‌سوزی تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر فراتر رفت و نفس کشیدن شهروندان هشت شهرستان پیرامون را سخت کرد؛با توجه به وضعیت خشکسالی و کاهش شدید باران، کارشناسان نسبت به وقوع آتش‌سوزی‌های شدید در این تالاب هشدار می‌دهند و از وزارت نیرو می‌خواهند که حقابه تالاب را پرداخت کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7645/9/578796/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها