برداشت‌ها و گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در پی سخنان مقام معظم رهبری

شورای نگهبان فضای مجازی را مقصر دانست



گروه سیاسی/ برداشت‌های متفاوت از سخنان جمعه گذشته رهبر معظم انقلاب، هیجان‌ها و گمانه‌های بسیاری در فضای سیاسی افکند. بسیاری امیدوار شدند که پس از این سخنان، افراد بیشتری به ترکیب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اضافه شوند. واکنش توئیتری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به این امید دامن زد اما چند ساعت بعد، با بیانیه شورای نگهبان و نامه‌های قدردانی لاریجانی و جهانگیری به رهبر معظم انقلاب، رقابت‌های انتخاباتی بدون هیچ تغییری ادامه یافت.
فراز پایانی سخنان مقام معظم رهبری از این قرار بود: «باید یک تذکر دینی و انسانی بدهم. در جریان عدم احراز صلاحیت، به بعضی کسانی که صلاحیت‌شان احراز نشد جفا و ظلم شد. به خودشان یا خانواده‌های محترم و عفیف‌شان نسبت‌هایی داده شد که ثابت شد خلاف است. حفظ آبرو جزو بالاترین حقوق انسان‌هاست. مطالبه من این است که دستگاه‌های مسئول جبران کنند.» ساعتی بعد، عین این عبارت‌ها در حساب کاربری دفتر رهبر انقلاب در توئیتر تکرار شد، اما با این تفاوت که کلمه «جبران» با هشتگ در این متن درج شد. رسانه‌ها و فعالان سیاسی از این «توئیت» و این هشتگ، به عنوان «توئیت و اقدام معنادار دفتر رهبر معظم انقلاب» یاد کرده و این طور تفسیر کردند که تأکید بر «جبران» جفاهای اتفاق افتاده در جریان عدم احراز صلاحیت‌ها، به معنای بازگشت برخی چهره‌ها، مانند لاریجانی و جهانگیری به عرصه رقابت‌های انتخاباتی است. این برداشت وقتی تقویت شد که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم در توئیتر و هم در گفت‌وگویی با ایسنا، تلویحاً بر این برداشت صحه گذاشت. او در توئیتر نوشت «فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله العالی فصل الخطاب است و حکم ایشان لازم الاتباع. شورای نگهبان با اذعان به اینکه مصون از خطا نمی‌باشد، بزودی نظر خود را اعلام خواهد کرد.»
در فاصله این اظهار نظر کدخدایی تا انتشار بیانیه شورای نگهبان بود که  پیش بینی ها  شدت گرفت. هر چند برخی نیز واکنش هایی داشتند. مهم‌ترین واکنش از سوی حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز مطرح شد که طی یادداشتی، نوشت: «آنچه در فراز دردمندانه کلام آخر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیان شد، غم نهفته سالیان بود که در جریان رد و تأیید صلاحیت‌ها و حواشی و شایعات قبل و بعد آن، به بسیاری ظلم شده است؛ بررسی‌هایی که بر اساس گزارش‌های نادرست، ناقص و بعضاً یکطرفه و بدون امکان دفاعِ صاحبان حق، به سرنوشت‌هایی تلخ و قصه‌هایی پرغصه انجامید.» او تأکید کرد «متأسفانه جریان بررسی صلاحیت‌ها و حواشی آن، بیش از هر مجموعه و فرد، ساحت شورای محترم نگهبان را مخدوش ساخته است؛ در حالی که به حفظ حریم آن جایگاه سخت نیازمندیم. باید صادقانه و دردمندانه بگوییم که این ساز و کار رسیدگی‌ها و پیامدهای آن، بیش از آنکه به افراد ذیحق و خانواده‌هایشان آسیب برساند و به آنها ظلم و جفا کند، ظلم و جفایی به مراتب سهمگین‌تر در حق نظام جمهوری اسلامی، حضرت امام و مقام معظم رهبری بوده و هست.»  غلامرضا مصباحی‌مقدم، دیگر عضو جامعه روحانیت مبارز  نیز در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» اظهار کرد: «طبعاً اگر شورای نگهبان بازنگری را در قوانین و مقررات خودشان بدانند، جا دارد و شایسته است که این کار را انجام دهند وگرنه نیاز به حکم حکومتی دارد و رهبری باید حکم حکومتی صادر کنند.» محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصولگرا و مشاور علی لاریجانی هم در توئیتی، نوشت: «به نظر من تأیید صلاحیت آقای لاریجانی اهمیتش کمتر از اصلاح روند اشتباه کنونی است. شورای نگهبان باید صریح و سریع و شفاف جواب بدهد چرا چنین اشتباه بزرگی مرتکب شده است. هر فرد و دستگاهی که اطلاعات دروغ داده به جامعه معرفی شود.»  مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، پس از آنکه برداشت‌های طرفداران نامزدهای رد صلاحیت شده از سخنان رهبر انقلاب اوج گرفت، در توئیتر نوشت که «‏تعریض رهبر انقلاب به جفا و ظلم به برخی نامزدها در جریان احراز صلاحیت برای ریاست جمهوری، متوجه شورای محترم نگهبان نیست و تأثیری در نتیجه اعلام شده از سوی این شورا ندارد.»
 بیانیه شورای نگهبان
پس از این بود که شورای نگهبان نیز با صدور بیانیه ای، «با تقدیر و تشکر از رهنمود‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی» اعلام کرد: «در حین بررسی صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری و پس از آن، در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها با استناد به بعضی از گزارش‌های نادرست و غیرمستند در مورد برخی داوطلبان محترم و بستگان ایشان نسبت‌های نادرستی داده شده است. شورای نگهبان ضمن تأکید بر حفظ حرمت اشخاص و محکوم نمودن هتک حرمت و حیثیت داوطلبان و خانواده‌های ایشان از کلیه رسانه‌ها مؤکداً می‌خواهد با توجه به محرمانه بودن بررسی صلاحیت‌ها در این شورا و با عنایت به اینکه در بررسی‌ها مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان مؤثر نبوده است، از گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب نمایند.»
 موضع علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری
در ادامه این علی لاریجانی بود که با نوشتن نامه‌ای خطاب به رهبر انقلاب، از ایشان تشکر کرد تا به این ترتیب، ماجرا، پایان یافته تلقی شود. لاریجانی در نامه خود نوشت: نامه خود را این طور آغاز کرد: «بسمه تعالی، محضر مبارک رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دامت برکاته، با سلام و عرض ارادت؛ بیانات حکیمانه حضرتعالی در سالگرد رحلت پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی امام خمینی (قدس سره) برای آینده کشور، بار دیگر پایه‌های استوار و عقلانی نظام جمهوری اسلامی را ظهور بخشید. تذکر و مطالبه جنابعالی نیز در رفع ظلم و جفایی که در بررسی صلاحیت کاندیدهای ریاست‌ جمهوری رخ داد؛ بزرگی و بزرگواری و روحیه حق‌طلبی آن حضرت را بیش از پیش عیان نمود. سپاسگزارم. از خداوند متعال طول عمر با عزّت برای آن جناب خواستارم. بنده خدا، علی لاریجانی.» اسحاق جهانگیری دیگر نامزد احراز صلاحیت نشده هم در توئیتر با بیان اینکه خودش را مصداق تذکر رهبری درباره جفا و ظلم به برخی نامزدها و خانواده‌هایشان می‌داند، نوشت: «اما هیچ اعتراض و تقاضایی نداشته و ندارم. از بزرگواری ایشان صمیمانه تشکر می‌کنم ولی هزینه شدن از  جایگاه رهبری را به مصلحت نمی‌دانم‌. از شورای محترم نگهبان می‌خواهم هر مبنا و مستندی برای تصمیم خود درباره من دارد را در اختیار عموم ملت قرار دهد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7645/2/578832/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها