دیگه چه خبر




ذوالنوری؛ از آتش زدن برجام تا موافقت با توافق هسته‌ای!

   خبر اول اینکه، مجتبی ذوالنوری نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که هیچ اصولگرایی مخالف برجام نیست. به گزارش ایرنا، مجتبی ذوالنوری در مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع) در مسجد امام خمینی(ره) پردیسان قم گفت: والله من هیچ فرد و مسئول اصولگرایی را نمی‌شناسم که مخالف اجرای برجام و رفع تحریم‌ها باشد اما باید شرط‌ها و تضمین‌هایی را قرار دهیم. وی با بیان اینکه اگر امریکا بدون قید و شرط به برجام برگردد، مکانیسم ماشه را فعال می‌کند، گفت: در این زمینه تضمین‌های قابل دریافتی وجود دارد و اگر در سال‌های گذشته فرصت سوزی نشده بود، می‌توانستیم غربی‌ها را زودتر به پای میز مذاکره بکشانیم. ادعای ذوالنوری مبنی بر اینکه هیچ اصولگرایی مخالف برجام نیست، در حالی است که بخش زیادی از مجموعه سیاسی اصولگرایان و از جمله خود وی در طول سال‌های گذشته در صف مخالفان سر سخت توافق هسته‌ای بوده‌اند. 19 اردیبهشت ماه سال 97 تعدادی از نمایندگان اصولگرا که ذوالنوری در رأس آنها بود، متن توافق هسته‌ای را در صحن علنی مجلس دهم به‌همراه پرچم امریکا به آتش کشیدند.

شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران ندارد

  خبر دیگر اینکه، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایالات متحده امریکا به‌دنبال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیستند. به‌گزارش ایسنا خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر نوشته صدور چنین قطعنامه‌ای به تشدید تنش‌ها میان ایران و کشورهای غربی منجر می‌شد و می‌توانست گفت‌وگوهای جاری در وین برای احیای توافق هسته‌ای برجام را با مخاطراتی مواجه کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید فصلی خود که 10 خرداد در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت. درباره اجرای توافق هسته‌ای ایران مدعی شده که این گفت‌وگوها نتیجه‌بخش نبوده و ایران از ارائه توضیحات لازم درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در چند سایت این کشور خودداری کرده است. منابع آگاه غربی اعلام کرده‌اند که گزارش جدید آژانس را صرفاً به‌دلیل ادامه داشتن گفت‌وگوهای برجام نمی‌توان نادیده گرفت اما صدور قطعنامه در حال حاضر محتمل نیست.

شرکت نکردن در انتخابات گناه نابخشودنی است

  شنیدیم که، یک عضو مجلس خبرگان رهبری انتخابات را لیلة‌القدر تقدیرات سیاسی و اجتماعی کشور خواند و گفت: خطی که دائماً القا می‌کند که انتخابات تأثیرگذار نیست و بی‌فایده است، چه در خارج چه در داخل، خط دشمن است. به گزارش جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد مجتهدشبستری، نماینده آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری افزود: باید باور داشته باشیم که شرکت در انتخابات صرف یک حق نیست بلکه تکلیفی است که سرباز زدن از آن گناهی نابخشودنی است و تکلیفی است که امنیت کشور و تمامیت ارضی کشور را حفظ می‌کند، دشمن را از طمع به این کشور مأیوس و او را خشمگین می‌کند؛ دوستان را امیدوار و خوشحال می‌کند و قلب مبارک حضرت ولی عصر(عج) خشنود می‌شود، ارواح طیبه شهدا و روح بلند امام راحل(ره) قطعاً خشنود خواهد شد.

تعیین حبس برای فیلمبرداری از اعدام یا قطع عضو

  با خبر شدیم که، نمایندگان مجلس طرح جدیدی را در دست بررسی دارند که بر اساس یکی از بندهای آن برای فیلمبرداری از اعدام یا قطع عضو و انتشار آن در فضای مجازی حبس تعیین شده است. به گزارش تسنیم در ماده 7 طرح «تشدید مجازات همکاری کنندگان با اقدامات کشورهای متخاصم علیه امنیت و منافع ملی» آمده است: «هرگونه فیلمبرداری یا تصویربرداری از صحنه جرایم منجر به سلب حیات، حبس ابد یا جرایم موجب مجازات قطع عضو یا جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی  یا سوانح و حوادث منجر به فوت یا صدمات بدنی یا اقدامات تروریستی، جز در موارد مقرر قانونی از جمله ماده 131 قانون آیین دادرسی کیفری، جرم محسوب و مرتکب به مجازات حبس تعزیری درجه پنج محکوم می‌شود. همچنین انتشار یا بازنشر فیلم یا تصاویر ضبط شده فوق الذکر که به نحو غیرمجاز تهیه شده یا به‌صورت قانونی توسط دوربین‌های مداربسته گرفته شده و یا به هر نحو به‌صورت قانونی تهیه شده باشد مشمول مجازات مذکور خواهد بود. در صورت ارسال فیلم یا تصاویر فوق به شبکه‌های معاند یا بیگانه مرتکب به حداکثر مجازات مذکور محکوم می‌شود». کمیسیون حقوقی مجلس این هفته این طرح را بررسی می‌کند.

قطر: برجام به نفع کشورهای منطقه است

  دست آخر اینکه،  وزیر خارجه قطر با اعلام اینکه برجام به نفع کشورهای منطقه است گفت که این کشور آماده تسهیل گفت‌وگو میان تهران و واشنگتن است. به گزارش ایسنا، محمدبن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر روز جمعه در گفت‌وگو با سی ان بی‌سی گفت: امریکا متحد راهبردی قطر است و ما می‌خواهیم این اتحاد راهبردی را حفظ کنیم. از سوی دیگر ایران نیز همسایه ما است و می‌خواهیم شاهد ثبات در آنجا باشیم. وی با اشاره به آمادگی قطر برای تسهیل گفت‌وگو میان ایران و امریکا گفت: هم‌اکنون ما درحال مخابره پیام‌ به هر دو طرف هستیم تا در تعامل با یکدیگر مثبت و سازنده‌تر باشند و در اسرع وقت به توافق برسند. وزیر خارجه قطر در ادامه افزود که توافق هسته‌ای در خاورمیانه در جهت منافع قطر و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج(فارس) است. وی همچنین اظهار کرد که از دیدگاه قطر باید چارچوب امنیت منطقه‌ای میان ایران و شورای همکاری خلیج (فارس)وجود داشته باشد. آل ثانی تصریح کرد: ما باور داریم که این مهم است که ما هدایت این گفت‌وگوها را به دست بگیریم و آن را به کشورهای دیگری نسپاریم. ما استقبال می‌کنیم که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بخشی از آن باشند و از این گفت‌وگو حمایت کنند اما هسته‌ این گفت‌وگو باید توسط ایران و اعضای شورای همکاری خلیج(فارس) به دست گرفته شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7645/3/578838/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها