ناآرامی اسرائیل؛ آخرین تقلای مخالفان ائتلاف علیه «نتانیاهو»


زهره صفاری / اتحاد احزاب راست، چپ، میانه و حتی مسلمان عرب با «یائیر لاپید» رقیب سرسخت «بنیامین نتانیاهو» گرچه نخست‌وزیر 12 ساله رژیم صهیونیستی را در یک‌قدمی سقوط قرار داده، اما مقامات امنیتی اسرائیل را نسبت به وقوع آشوبی شبیه 6 ژانویه در کاخ کنگره امریکا به حال آماده باش درآورده است.
به گزارش «رویترز»، دولت جدید که با ائتلاف «لاپید» و «نفتالی بنت» رهبر حزب «یمینا» و از متحدان سابق «بنیامین نتانیاهو» قرار است بزودی برای آغاز کار سوگند یاد کند، مجموعه‌ای از احزاب چپ، لیبرال، راست افراطی، ملی‌گرا و احزاب مذهبی اسرائیل هستند که برای نخستین بار در دوران هفتاد و چند ساله سیاسی رژیم صهیونیستی با حزب مسلمان عرب متحد شده‌اند. ائتلافی که «نتانیاهو» از زمان اعلام، بارها در شبکه‌های مجازی، آن را «دولت چپ خطرناک» توصیف کرده است. در عین حال گروه‌های راست اسرائیل نیز از این ائتلاف خرسند نیستند و خشم خود را با پیام‌های تهدیدآمیز به «نفتالی بنت»، یار دیروز «نتانیاهو» و هم پیمان امروز «لاپید» نشان داده‌اند. به نظر می‌رسد شرایط به قدری وخیم است که «ناداو آواگان»، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل(شاباک) را به هشدار درباره ترورهای سیاسی واداشته است: «ما اخیراً پیام‌های بشدت خشونت طلبانه و بیانیه‌های محرکی را در شبکه‌های اجتماعی شناسایی کرده‌ایم که هدفشان گروه یا افراد خاص هستند. حتی یکی از آنها فراخوانی برای اقدامات خشونت‌آمیز و غیرقانونی است که می‌تواند جان افراد را به مخاطره بیندازد.»
گرچه «آواگان» نامی از کسی در این بیانیه نبرد اما از زمان اعلام ائتلاف «بنت» با «لاپید»، «شاباک» همزمان با آغاز تظاهرات طرفداران راست افراطی، تمهیدات امنیتی در اطراف خانه «بنت» و اعضای «یمینا» را افزایش داده است. در همین حال رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل از سران سیاسی و مذهبی خواست تا مسئولیت بازگشت اراضی اشغالی به آرامش را با بیانیه یا خطابه‌های خود برعهده بگیرند.
براساس نظرسنجی کانال N12اسرائیل، 46 درصد مردم از این ائتلاف حمایت کرده‌اند، 38 درصد خواستار برگزاری انتخابات پنجم هستند و 15 درصد نیز رأی ممتنع داده‌اند. در همین حال به گزارش ایسنا به نقل از «فرانس پرس»، «یاریو لوین»، رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی(کنست) اعلام کرده است که امروز(دوشنبه) توافق مخالفان درباره تشکیل دولت ائتلافی برای برکناری «بنیامین نتانیاهو» را به‌طور رسمی به نمایندگان ابلاغ می‌کند تا مقدمات رأی‌گیری برای تشکیل دولت جدید اسرائیل بدون «نتانیاهو» هر چه زودتر کلید بخورد.
ائتلاف اعراب و واکنش فلسطین
ائتلاف متحد عربی به رهبری «منصور عباس»، نخستین مجموعه احزاب فلسطینی سرزمین های اشغالی هستند که با هدف حذف «نتانیاهو» و بهبود وضعیت اعراب در دولت ائتلافی مشارکت خواهند داشت. به گزارش «الجزیره»، در عین حال بسیاری از فلسطینیان کرانه باختری و نوارغزه معتقدند سران ملی گرای اسرائیل سیاستی متفاوت از «نتانیاهو» را دنبال نخواهند کرد و حضور آنها تأثیری در شرایط فلسطینی‌ها ندارد. «الصلحی» نماینده سازمان آزادیبخش نیز بر همین باور است: «نخست‌وزیر منتخب اسرائیل مانند «نتانیاهو» افراطی است.» در همین حال خبرها حاکی است، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خواهان آن شده که روز پنجشنبه «راهپیمایی پرچم‌ها» که یک مراسم سالانه است، لغو شود. این تصمیم در پی تهدیدهای حماس علیه این مراسم اتخاذ شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7645/4/578843/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها