خاطرات یک دیپلمات

روایت گمشده



فاروق الشرع / وزیر خارجه سابق سوریه
مترجم: حسین جابری انصاری

اولین حضور در یک میزگرد بین‌المللی
رئیس‌جمهور اسد به من گفت کارتر چندین‌بار با او تماس گرفته تا نماینده‌ای از سوریه در میزگرد بزرگی که در شهر آتلانتا در ایالت جورجیا با عنوان «صلح در خاورمیانه» برگزار می‌شود، شرکت کند. اسد بر این باور بود که در این شرایط، این منبر بین‌المللی مهم برای اعلام تمایل سوریه به صلح و تشریح مواضع ما در لبنان و پاک کردن غبارهایی که بر چهره سوریه نشسته، مفید است. هدف کارتر از اصرار بر مشارکت سوریه در این میزگرد، کاهش خشم امریکایی‌ها در اثر خواری و رنج ناشی از قربانیانی بود که در رویارویی با سوریه در لبنان پس از تهاجم اسرائیل در سال ۱۹۸۲ و انفجار محل استقرار نیروهای مارینز در اکتبر ۱۹۸۳ از دست داده بودند.
برای شرکت در این میزگرد به شهر آتلانتا در ایالت جورجیای امریکا رفتم. دکتر عزیز شکری متخصص سوری حقوق بین‌الملل نیز همراه من بود که رئیس‌جمهور اسد توصیه کرده بود، در بحث های حقوقی در زمینه مسائل مطرح در میزگرد از او کمک بگیرم. این نخستین‌بار بود که در یک میزگرد بین‌المللی درباره صلح در خاورمیانه شرکت می‌کردم و به‌عنوان وزیر مشاور، نماینده رسمی سوریه در یک میزگرد غیررسمی بودم؛ اما پس از حضور در نشست، آن را پر از شرکت‌کنندگانی یافتم که بسیاری از آن‌ها و از جمله فیلیپ حبیب و بندر بن سلطان و ولید الخالدی و ژوزف سیسکو شخصیت‌هایی رسمی بودند که در کنار دیگر چهره‌های سیاسی و دانشگاهی امریکایی و عرب و بین‌المللی مشهور در این نشست شرکت داشتند. فیلیپ حبیب پیش از افتتاح کنفرانس، در سالن اجلاس به سمتم آمد و گفت به او ستم کرده‌ایم و اندازه تصمیمات اسرائیل برای پیشروی به سمت بیروت، بزرگ‌تر و خارج از کنترل او بوده است.
ریاست مشترک کنفرانس با جیمی کارتر دموکرات و جرالد فورد جمهوری‌خواه، رؤسای جمهوری سابق امریکا بود. از کارتر بسیار می‌دانستم و او را در اجلاس در اندازه تصویری یافتم که از او در ذهن داشتم، یعنی یک گفت‌‌وگوکننده زیرک و آشنای عمیق با مسائل رویارویی عربی - اسرائیلی و پیچیدگی‌های آن در منطقه که مانند اکثر مسئولان امریکایی، درنهایت نمی‌تواند کاری کند که اسرائیل را به خشم آورد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7645/4/578845/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها