یک آرزوی 6.5 میلیون بشکه ای


مرتضی بهروزی‌فر
کارشناس انرژی
سال‌هاست که صنعت نفت ایران از برنامه‌های افزایش ظرفیت تولیـــــــــــد نفت سخن می‌گوید؛ اما در عمل نه تنها تغییری در سطح توان تولید نفت رقم نمی‌خورد، بلکه حتی با توجه به شرایط موجود، باقی‌ماندن در ظرفیت تولید کنونی نیز تبدیل به یک جهاد اکبر شده است. حال سؤال اینجاست که چرا این صنعت در تمام این سال‌ها نتوانسته است همپای رقبای بین‌المللی، ظرفیت تولید نفت خام را تا سطح قابل قبولی بالا ببرد؟
اوایل دولت یازدهم عنوان می‌شد که برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت خام تا حدود 4.7 میلیون بشکه در روز و میعانات گازی تا 1.2 میلیون بشکه در روز، روی میز مدیران این صنعت است. برنامه‌ریزی‌های 5 ساله‌ای نیز برای دستیابی به این هدف انجام شده بود اما این برنامه هم مانند برنامه‌های چند دهه اخیر به بن‌بست خورد.
حالا صحبت از افزایش ظرفیت تولید نفت تا رقم 6.5 میلیون بشکه در روز است. حتی برخی از مدیران ارقام بالاتری برای امکان ظرفیت تولید نفت ایران عنوان می‌کنند که تقریباً دو برابر ظرفیت کنونی است. صحبت از 8 میلیون بشکه در روز می‌شود؛ درحالی که اکنون ظرفیت تولید نفت ایران بسختی به 4 میلیون بشکه در روز می‌رسد و از همین ظرفیت نیز به سبب تحریم‌ها کاملاً استفاده نمی‌شود.
واقعیت این است که روی کاغذ، با توجه به حجم ذخایر ایران، دستیابی به ارقام بالاتر از 6.5 میلیون بشکه در روز نیز متصور خواهد بود. اما بالاتر از این ارقام ممکن است به سلامت مخازن لطمه بزند و نیازمند بررسی‌های دقیق‌تری است. ضمن آنکه در عمل رسیدن به همین 6.5 میلیون بشکه در روز نیز پیش نیازهایی دارد که باید این موارد فراهم شود، تا برنامه عملی شود.
ادامه در صفحه 8


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7645/7/578856/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها