اخبار




رئیس پلیس آگاهی کشور:
در پرونده قتل خرمدین منتظر پاسخ کارشناسان هستیم

گروه حوادث / رئیس پلیس آگاهی کشور از تشکیل یک تیم ویژه برای روشن شدن ابعاد روانشناسی، جامعه‌شناسی و جرم‌شناسی در پرونده قتل خانوادگی بابک خرمدین خبر داد.
سردار محمد قنبری در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری پلیس با بیان این مطلب گفت: پرونده قتل بابک خرمدین، خواهرش و داماد این خانواده به دست پدر و مادر ابعاد مختلفی دارد و گروهی متشکل از روانشناس، جامعه‌شناس و جرم‌شناس، در حال بررسی هستند و منتظر اعلام نتیجه کارشناسان امر هستیم؛ در واقع مد نظر ما این است که از همه زوایا به موضوع پرداخته شود.
وی درباره علت بازتاب گسترده این خبر در جامعه گفت: از آنجایی که مقتول از چهره‌های هنری و آشنا برای جامعه هنرمندان و اهالی رسانه بوده، رسانه‌ها به این پرونده، ورود گسترده‌ای داشتند و شاهد بازتاب وسیع این جنایت در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی بودیم.
وی اضافه کرد: متأسفانه علی‌رغم انعکاس گسترده رسانه‌ها و پرداختن به پرونده‌های جنایی به دلیل تحریک حس کنجکاوی و جذب مخاطب، پس از اینکه این دست پرونده‌ها در جریان رسیدگی و نتیجه‌گیری قرار می‌گیرد، گویی موضوع به فراموشی سپرده می‌شود کمتر می بینیم که رسانه ها به دنبال علل و ریشه این مسأله باشند یا به این محورها پرداخته نمی‌شود که «پیامد‌ها و تأثیرات منفی نشر گسترده این سوژه‌های جنایی بر افکار عمومی و جامعه به لحاظ روانشناختی یا جامعه شناختی چیست؟»
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا بعد از اینکه ناپدید شدن داماد خانواده به پلیس گزارش می‌شود و بعد از چند روز ادعا می‌شود داماد به خارج از کشور رفته، پلیس تحقیقات بیشتری برای صحت و سقم ماجرا انجام نداده است، گفت: در بحث مفقودی داماد خانواده پرونده تشکیل شده بود اما خانواده چندان پیگیر ماجرا نبودند و دلایل و مدارکی در زمان مذکور مبنی بر قتل وی نیز به دست نیامد.
وی در رابطه با پرونده‌های افراد گمشده نیز خاطرنشان کرد: چندی است طرحی در پلیس آگاهی درباره پرونده‌های افراد مفقودی اجرا می‌شود، بدین گونه که هر سه ماه یک‌بار وضعیت پرونده‌های افراد فقدانی را به‌طور «کامل» بازنگری می‌کنیم، تمام زوایای پیدا و پنهان پرونده را طی این طرح بررسی و مرور می‌کنیم، ولی به هر حال سرنوشت درصدی از فقدانی‌ها هنوز برای ما مشخص نشده و در دست بررسی قرار می‌گیرد که ممکن است دریابیم برخی از این افراد مفقودی به قتل رسیده‌اند یا به خارج از کشور رفته‌اند و...
سردار قنبری همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا پس از ورود پلیس به خانه قاتلان آنها به قتل «بابک خرمدین»اعتراف کردند؟ پاسخ داد: خیر! در ابتدا خانواده مقتول اعلام کردند از مقتول خبر ندارند و منکر قتل شدند و از قضیه اظهار بی‌اطلاعی کردند و پس از اینکه پلیس تشخیص داد که «بابک»در داخل خانه به قتل رسیده است و پدر و مادرش وقتی با دلایل پلیس مبنی بر قتل مواجه شدند لب به اعتراف گشودند.
این مقام ارشد انتظامی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است علاوه بر این سه قتل که قاتلان اعتراف کرده‌اند، در این پرونده موضوع قتل دیگری در کار باشد که تاکنون مشخص نشده است؟ خاطرنشان کرد: حدس اولیه ما نیز این بود اما پس از بررسی‌های فنی، باید بگویم تاکنون دلایلی مبنی بر وقوع قتل دیگر توسط این افراد وجود ندارد.
سردار قنبری با بیان اینکه قتل با انگیزه‌های مختلفی صورت می‌گیرد، بیان کرد: پدر «بابک» هنوز اعتقاد دارد اگر زمان به عقب برگردد، باز همین جنایت را تکرار می‌کرد یعنی به قدری خودش را از نظر روانی اشباع کرده که اقدامات خود را توجیه می‌کند که این موضوع از دیدگاه روانشناختی قابل بررسی است.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا همسر قاتل تحت فشار از طرف فرد قاتل دست به این جنایات زده است یا خیر؟ گفت: مادر خانواده در اعترافات خود به مشارکت بر قتل اقرار کرده است. به هر حال به نظر می‌رسد مادر خانواده در تمام مراحل زندگی تابع همسر خود بوده و از وی اطاعت می‌کرده است.
رئیس پلیس آگاهی ناجا اضافه کرد: وقتی فردی به پلیس مراجعه می‌کند برای ما فرقی نمی‌کند وابسته به یک نهاد و جایگاه خاصی باشد، ما خود را خادم همه مردم می‌دانیم و در عمل هم اثبات کرده‌ایم. یک نکته وجود دارد که گویی پرونده مربوط به اشخاص معروف بازتاب بیشتری پیدا می‌کند و این باعث می‌شود شائبه‌هایی در مورد روند پیگیری پیش آید، به‌طور مثال در پرونده‌ای که اتفاقاً یکی از ورزشکاران مالباخته بود همزمان با آن پرونده، ۴۰ مورد سرقت دیگر از سارق مورد نظر کشف شد، اما کسی به این موضوع نپرداخت.
رئیس پلیس آگاهی ناجا اضافه کرد: برخی مواقع رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای جذب مخاطب بیشتر روی پرونده‌های مربوط به هنرمندان و افراد مشهور مانور گسترده‌تری می‌دهند.


بازی مرگ روی پشت بام

گروه حوادث / بازی دختر 2 ساله روی پشت بام و سهل‌انگاری خانواده در مراقبت از وی باعث سقوط و مرگ این کودک شد.
سرهنگ «علی سلیمانی»، فرمانده انتظامی شهرستان «ساوجبلاغ» در این باره گفت: روز گذشته در پی تماس تلفنی شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر فوت یک کودک ۲ ساله بر اثر سقوط از آپارتمان مسکونی، بلافاصله گشت کلانتری ۱۱  به محل حادثه اعزام و مشخص شد یک کودک ۲ ساله حین بازی در پشت بام آپارتمان مسکونی به پایین سقوط کرده و براثر ضربه شدیدی که به سرش وارد آمده جان خود را از دست داده است.
فرمانده انتظامی شهرستان «ساوجبلاغ» خاطرنشان کرد: پرونده‌ای در این مورد تشکیل و جسد به پزشکی قانونی برای تعیین علت دقیق فوت وی منتقل شد.
سرهنگ سلیمانی در پایان با تأکید بر رعایت نکات و هشدار‌های پلیسی از شهروندان خواست بر نحوه و مکان بازی کودکان نظارت کافی و مستمر داشته باشند تا دیگر شاهد این‌گونه حوادث تلخ نباشیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7651/12/579455/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها