خواندن، راهی برای توانمند شدن


 نلی محجوب
فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان
دو روز پیش، روز دختر را پشت‌سر گذاشتیم، به دخترانمان تبریک گفتیم، بهشان گفتیم چقدر وجودشان برایمان عزیز است و رنگ زندگیمان با حضور و مهرشان عوض شده.
صفحات مجازی پر شد از تبریک و عکس دخترانمان و... اما همین روزها هم می‌شنویم خبرهای ناگواری از وضعیت دختران و مرگشان و... دخترانی که روزهای خوشی را آرزو داشتند، و هدف‌هایی در سر. به خودمان برگردیم. ما بجر تبریک برایشان چه کردیم؟ آیا ما توانستیم همان آرامش و مهر را به آنها باز گردانیم؟
چقدر دخترانمان، نیازهایشان، آرزوهایشان، نیازهای روحی و جسمی‌شان را در هر دوره سنی درک می‌کنیم؟ چقدر به آنها فرصت تجربه کردن می‌دهیم؟ فرصت بیان نیازها و احساسات، آرزوهایشان را دارند؟ آیا سعی می‌کنیم برایشان یک همراه خوب باشیم؟ یا تکیه‌گاهی برای تجربه کردن؟ چقدر برای توانمندسازی‌ و آگاهی‌شان تلاش می‌کنیم؟
چقدر اجازه می‌دهیم با موضوعات گوناگون آشنا شوند؟ آیا فرصت می‌دهیم با زنان مطرح جهان، انتخاب راه آنها و شیوه زندگی‌شان آشنا شوند؟ در سال‌های اخیر کتاب‌هایی منتشر شده با موضوع زنان، کتاب‌هایی که از تلاش آنها و سخت‌کوشی‌شان می‌گوید. کتاب‌هایی برای آشنایی با افرادی تلاشگر و خستگی‌ناپذیر که باعث شدند زندگی ما امروز تغییر کند و جور دیگری زندگی کنیم. حقوقی داشته باشیم، جور دیگری ببینیم و... زنانی در حوزه ادبیات، سیاست، علم، علوم اجتماعی، محیط زیست و...
از میان این کتاب‌ها برای کودکان و نوجوانان می‌توان به این مجموعه کتاب‌ها اشاره کرد:
مجموعه زنان کوچک نویسنده لیزا کایزر، انتشارات شهر قلم
زنان پیشرو، دبیران تألیف الهام نظری و گلچهره سهراب، نشر هوپا
زنانی که تاریخ را ساختند، زنانی که دنیا را تغییر دادند و زنانی که زمین را نجات دادند، نویسنده کیت پنکهرست، نشر ناریا
این کتاب‌ها شاید از زنان بگوید، اما قطعاً در خود باوری دختران و توانمندسازی آنها نقش خواهد داشت، همینطور در پذیرش زنان و توانمندی‌هایشان در میان پسران و مردان آینده.
باید حواسمان باشد این کتاب‌ها صرفاً مخصوص دخترها نیست. کتاب‌هایی است برای باور انسان‌ها و توانمندی‌هایشان. برای زندگی بهتر، دنیای سالم‌تر به دور از تبعیض‌ها و حق‌کشی‌ها. باید بدانیم دختران و پسرانمان حق خواندن دارند. حق انتخاب کتاب مورد علاقه، حق انتخاب و تجربه کردن. حق دیدن و شنیدن. حواسمان باشد به اجبار به آنها الگو ندهیم. بگذاریم بخوانند، بدانند و انتخاب کنند. توان خودشان و دیگران را باور کنند و به حقوق یکدیگر احترام بگذارند. خواندن و تخیل و تفکر راه نجات ما و گریزگاه ماست برای زندگی بهتر، آینده‌ای سالم‌تر و پر امیدتر. به بچه‌هایمان فارغ از جنسیت فرصت بدهیم تا توانمندی‌هایشان را ثابت کنند و خودشان الگوهایشان را پیدا کنند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7651/16/579502/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها