کارگردان نمایش «افتراق» از شرایط اجرا در روزهای کرونا می‌گوید

با خیالی آسوده به تماشای تئاتر بنشینید


 محمد اسماعیلی
کارگردان تئاتر
تمام عشق و علاقه ما اهالی تئاتر، خود تئاتر است و بزرگ‌ترین دلیلی است که باعث می‌شود در این روزهای خاص که تئاتر با چالش‌های فراوانی مخصوصاً چالش‌های مالی روبه‌روست کار را روی صحنه ببریم و نگذاریم رونق عرصه هنرهای نمایشی کم شود. من و همکارانم نمایش «افتراق» را یک‌ماه پیش از شروع کرونا آماده اجرا کردیم اما به مسأله تعطیلی سالن‌های نمایش برخوردیم و در این مدت هم البته مترصد بودیم به محض امکان، کار را روی صحنه ببریم.
طبیعی‌ست که با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودیم و از آنجا که گروه ما مستقل است و پشتیبانی و حمایت خاصی، علی‌الخصوص در بحث مالی ندارد، نتوانستیم آنچنان که باید و شاید تبلیغاتی داشته باشیم و این موضوع یکی از گرفتاری‌های اصلی ما در اجرای نمایش «افتراق» بود. با این‌حال، با توجه به اینکه ما از ابتدا بنا را، هم بر اجرای جشنواره‌ای و هم اجرای عموم گذاشتیم و در مجموع می‌توانم بگویم تا به امروز استقبال خوبی از کار شده است.
تئاتر این روزها توجه بیشتر مسئولان و دلسوزان عرصه هنرهای نمایشی را می‌طلبد و بی‌راه نیست بگوییم در این مدت یکسال‌واندی اخیر، تئاتر و سینما جزو مظلوم‌ترین حوزه‌ها بودند و با اینکه در سالن‌های سینما و تئاتر، بیشترین توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌شود اما تعطیلی‌ این سالن‌ها، از تعطیلی بازارها و رستوران‌ها و... به مراتب بیشتر بوده در حالی که می‌شود گفت کمترین خطر در این حوزه به لحاظ سلامت وجود دارد چون چه مدیران تماشاخانه‌ها و چه عوامل و گروه‌های اجرایی با وسواس تمام، پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند و حتی در بحث تمرین هم، گروه ما بشدت روی مسأله رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصر بود و با وسواس عمل کرد.
انتظار ما کارگردان‌ها و جوان‌ترهای تئاتری توجه ویژه و حمایت است؛ هم از طرف مدیران مربوطه و هم از طرف مردمی که ما به عشق آنها تمامی موانع موجود را پشت سر می‌گذاریم و کار می‌کنیم. گروه‌های نمایشی در مدت اخیر، آسیب‌های بسیاری را چه به لحاظ مادی چه به لحاظ معنوی تحمل کردند و واقعاً روزهای سختی را می‌گذرانند و با همه این‌ مسائل ما می‌توانیم به مردم اطمینان بدهیم که حضور آنها آنقدر برای ما مغتنم است که ما هیچ‌گونه ریسکی درباره سلامت آنها نخواهیم کرد و با تمام وجود شرایط را برای حضورشان مهیا می‌کنیم تا با خیالی آسوده به تماشای تئاتر بنشینند. همان‌طور که همه می‌دانند تئاتر یک هنر تعاملی و زنده است که صرفاً با حضور و نفس مخاطب تعریف می‌شود و اگر چنین مؤلفه‌ای نداشته باشد حتماً چیزی از تعریف اصیل تئاتر کم خواهد داشت و باید به این نکته توجه داشته باشیم که چراغ تئاتر بدون حضور مردم، روزبه‌روز کم فروغ‌تر خواهد شد و این اتفاق خوبی برای هنر اصیل تئاتر در سرزمین ما نخواهد بود.
تئاتر به ما این آگاهی را می‌دهد که در همین روزهای سخت چگونه باید در کنار هم حرکت کنیم و موضوع نمایش افتراق هم به همین مسأله می‌پردازد که ما آدم‌ها باید بتوانیم تفاوت دیدگاه و جهان‌بینی یکدیگر را درک کنیم و این موضوع بی‌شک یکی از مهم‌ترین نیازهای امروزه بشر است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7651/16/579504/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها