خبـــــر


رهبر معظم انقلاب:  
شرکت در انتخابات واجب عینی است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در پاسخ به یک استفتا، شرکت در انتخابات را واجب عینی دانستند. به گزارش ایسنا، رهبر انقلاب در پاسخ به استفتایی درباره  اینکه «مشارکت در انتخابات واجب عینی است یا کفایی»، اعلام کرده‌اند مشارکت در انتخابات، واجب عینی است.

سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم  انقلاب چهارشنبه ساعت ۲۰

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه‌ برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، چهارشنبه ۲۶ خرداد ساعت ۲۰ به صورت زنده و مستقیم با ملت ایران سخن خواهند گفت.
به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای، این برنامه از شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت زنده پخش خواهد شد.

پیام‌های مراجع تقلید برای شرکت در انتخابات

آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه حضور در انتخابات واجب شرعی و عقلی است، تأکید کرد: از ملت با بصیرت ایران انتظار می‌رود با مشارکت حداکثری و شکوهمند خود، تبلیغات دشمنان نظام را خنثی کنند. به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی این مرجع تقلید، در این بیانیه آمده است: انتخابات با شکلی که هم اکنون در جمهوری اسلامی انجام می‌گیرد، نعمتی است که به برکت انقلاب اسلامی به وجود آمده است و باید توجه داشته باشیم که در این انتخابات دو مطلب حائز اهمیت است. این بیانیه می‌افزاید: عقل می‌گوید که انتخابات در سرنوشت انسان اثر دارد و هیچ انسان عاقلی نباید درباره سرنوشت خود بی‌تفاوت باشد و باید توجه داشته باشیم که: امروز حضور در انتخابات اهمیت ویژه‌ای دارد چه اینکه دشمنان نظام سعی دارند که انتخابات در فضای سرد صورت بگیرد و حضور حداکثری نباشد. از ملت با بصیرت ایران انتظار می‌رود با مشارکت حداکثری و شکوهمند خود، این تبلیغات مخالف را خنثی کنند. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید هم در پیامی به مناسبت انتخابات پیش رو در ۲۸ خردادماه گفت: شرکت در انتخابات تکلیفی الهی، اجتماعی و پشتوانه‌ای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود. این پیام ادامه می‌دهد: قرائن و نشانه‌ها حاکی از آن است که کوتاهی در این امر ممکن است آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به مصالح کشور وارد کند. از این‌ رو شرکت در انتخابات تکلیفی الهی، اجتماعی و پشتوانه‌ای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود.

پیام تبریک روحانی به پوتین

 حسن روحانی رئیس جمهوری در پیامی با تبریک روز ملی فدراسیون روسیه به دولت و ملت این کشور، ابراز اطمینان کرد که مناسبات دوستانه و رو به رشد دو کشور با همت و تلاش متقابل در همه زمینه‌ها گسترش یافته و بیش از پیش توسعه و تعمیق می‌یابد. به گزارش ایرنا در این پیام خطاب به  ولادیمیر پوتین آمده است: فرارسیدن روز ملی فدراسیون روسیه را به جناب‌عالی، دولت و ملت آن کشور صمیمانه تبریک می‌گویم. اطمینان دارم مناسبات دوستانه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که در سال‌های اخیر روند رو به رشدی پیدا کرده است، از این پس نیز با همت و تلاش متقابل در همه زمینه‌ها گسترش یافته و در راستای منافع متقابل مردم دو کشور بیش از پیش توسعه و تعمیق می‌یابد. از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت آن جناب و بهروزی ملت روسیه را مسألت دارم.

جهانگیری:تجارت آزاد با کشورهای همسایه به عنوان راه پیشرفت اقتصاد است

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در جلسه بررسی آخرین وضعیت روابط ایران با اوراسیا که به ریاست وی برگزار شد، از تجارت آزاد با کشورهای همسایه به عنوان راه پیشرفت اقتصاد، صنعت و کشاورزی ایران نام برد و اظهار داشت: تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نه تنها تهدیدی برای تولید داخلی محسوب نمی‌شود بلکه بازار بزرگی در اختیار کالاهای تولیدی کشور قرار می‌دهد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، او از وزارت امور خارجه خواست بسترهای لازم را برای رفع موانع و نهایی شدن متن موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم کند تا هرچه سریعتر شاهد آماده شدن موافقتنامه و تأیید قطعی آن در اجلاس سران باشیم. در این جلسه که وزرای نیرو، صنعت، معدن و تجارت، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و نمایندگان وزارت امور خارجه و بانک مرکزی نیز حضور داشتند، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گزارشی از آخرین وضعیت تجارت و مذاکرات ایران و اوراسیا ارائه کرد. وی به تأثیر مثبت موافقتنامه اوراسیا بر تجارت کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و افزود: حجم تجارت فیمابین در مدت اجرایی شدن موافقتنامه در مقایسه با مدت مشابه پیش از اجرای موافقتنامه ۷ درصد رشد داشته که شامل رشد ۴۴ درصدی در صادرات ایران به اوراسیا و کاهش ۱۳ درصدی واردات ایران از اوراسیا است. در این نشست همچنین درخصوص برخی موانع و مشکلات پیش روی موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بحث و تبادل نظر شد و پس از ارائه پیشنهادات و دیدگاه‌های مختلف، تصمیمات لازم برای سرعت بخشیدن به روند مذاکرات و نهایی شدن تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اتخاذ شد.

حمایت سران جی7 از مذاکرات وین

سران جی ۷ در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواستند تا همکاری کاملی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد. به گزارش ایسنا، سران کشورهای جی ۷ در بخشی از بیانیه خود که در روز یکشنبه منتشر شده است، آورده‌اند: ما متعهد هستیم اطمینان حاصل کنیم که ایران هرگز سلاح هسته‌ای توسعه نمی‌دهد. ما از گفت‌وگوهای اساسی میان مشارکت‌کنندگان در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و به صورت جداگانه با ایالات متحده به‌منظور بازگرداندن ایران و امریکا به تعهدات برجامی‌شان استقبال می‌کنیم. در ادامه این بیانیه آمده است: ما از هدف احیای منافع مرتبط با بخش عدم اشاعه هسته‌ای برجام و اطمینان حاصل کردن از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم. ما از ایران می‌خواهیم از تمامی اقداماتی که از میزان شفافیت می‌کاهد، دست بکشد و از آنها بازگردد و از همکاری کامل و بموقع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطمینان حاصل کند. برجام احیا و به‌طور کامل اجرا شده می‌تواند مسیر رسیدگی بیشتر به نگرانی‌های امنیتی و منطقه‌ای را هموار سازد. سران گروه 7 در انتهای بیانیه خود ضمن محکوم کردن آنچه که «حمایت ایران از گروه‌های نیابتی» خوانده شد، ذکر کرده اند: ما از ایران می‌خواهیم که به تمامی فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک و اشاعه مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و دیگر قطعنامه‌های مرتبط پایان دهد، از دیگر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خودداری کند و نقشی سازنده در توسعه صلح و ثبات منطقه‌ای داشته باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7651/2/579508/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها