پایان نشست سران گروه ۷ با محوریت ضد چینی و ضد روسی


نشست گروه هفت در کورن وال انگلیس دیشب به کار خود در حالی پایان داد که ساعتی پیش از آن پیش‌نویس بیانیه پایانی آن توسط رسانه‌های مختلف منتشر شد. این پیش‌نویس دربرگیرنده انتقاداتی در حق چین و درخواست برای ادامه تحقیق بین‌المللی درخصوص منشأ ویروس کرونا و روسیه بود.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، گروه هفت در این پیش‌نویس بیانیه، بر اهمیت تضمین صلح و ثبات در تنگه تایوان تأکید و به حل و فصل مسالمت‌آمیز تمام مسائل مربوط به این تنگه و عبور و مرورها از آن ترغیب کرد. این بیانیه همچنین نسبت به وضعیت دریای چین جنوبی و شرقی ابراز نگرانی مستمر و شدید داشته و مخالفت قاطع خود را با هرگونه گام یک‌جانبه به منظور تغییر وضعیت موجود و افزایش‌ تنش‌ها در آنجا اعلام کرده است.
گروه هفت در ادامه این پیش‌نویس بیانیه پایانی خواستار برگزاری مرحله سوم تحقیقات سازمان بهداشت جهانی با هدف شناخت منشأ نشت کرونا در زمان مناسب و به شکل شفاف و با استناد به اصولی علمی شد و بر لزوم شامل شدن چین در این تحقیقات براساس توصیه کارشناسان تأکید کرد.
این در حالی است که رویترز پیشتر به نقل از یک دیپلمات گزارش داده بود، برخی اختلافات بین کشورهای گروه در‌خصوص تنظیم بند مربوط به چین در بیانیه پایانی وجود داشت و ژاپن اصرار داشت موضعی شدیدتر در قبال چین در نظر گرفته شود.
همچنین به گزارش بلومبرگ، گروه هفت در پیش‌نویس بیانیه خود خواستار روابط مستمر و قابل پیش‌بینی بین خود و روسیه شده و تأکید کرده است: ما بار دیگر از روسیه می‌خواهیم که رویکردهای بی‌ثبات کننده خود و فعالیت‌های خبیثانه را کنار بگذارد بخصوص دست از مداخله در امور سازمان‌های دموکرات کشورهای دیگر بردارد.این در حالی است که مسکو بارها اتهامات غرب علیه خود درخصوص انجام «سیاست‌های خصمانه و بی‌ثبات‌کننده» علیه کشورهای دیگر و نیز اتهامات نقض حقوق بشری را رد کرده است.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7651/4/579511/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها