مجموعه تاریخی «حسن پادشاه» تبریز از زیرآوار تاریخ بیرون آمد



تبریز - مجموعه تاریخی «حسن پادشاه» تبریز که امروزه با نام «میدان صاحب الامر» مشهور است، با گستره ۱۶۰ هزار مترمربع جزو نادر آثار به جای مانده از دوران افتخارآمیز «اوزون حسن»، پادشاه قدرتمند سلسله آق قویونلو‌ها است که عظمت تاریخی آن بسیار فراتر و وسیع‌تر از میدان نقش جهان اصفهان بوده و بنا به دلایلی و در اثر حوادثی همچون سیل و زلزله و البته بی‌تفاوتی‌های تاریخی، اکنون این مجموعه بزرگ، تنها گوشه‌هایی از آن عظمت را یدک می‌کشد.
این مجموعه 700 ساله که در دوران پویایی خود در حکومت آق قویونلوها دوبرابر میدان نقش جهان اصفهان وسعت داشت، محل اصلی رژه نیروهای مسلح و اسب سواران لشکر پیروز اوزون حسن و حکومت آق قویونلوها بود و چنان روایت شده است که در این میدان بزرگ ۳۰ هزار سرباز رژه می‌رفته‌اند و براساس اسناد تاریخی این میدان به مدت ۴۰۰ سال محل و مقر حکومت و فرماندهی امرایی چون جهانشاه، اوزون حسن، شاه ختایی و شاه طهماسب صفوی بوده است.
هر چند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مرمت و احیای رسمی این مجموعه تاریخی را از اواخر دهه ۱۳۸۰ در برنامه خود قرار داد، اما در دو سال اخیر اقدامات جدی از سوی معاون میراث فرهنگی این اداره کل برای احیای آن صورت گرفت.
به‌ گزارش ایرنا، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تقدیر از مجموعه تلاش‌های انجام شده برای احیای مجموعه تاریخی «حسن پادشاه» تبریز گفت: مرمت و احیای این مجموعه کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است.
علی اصغر مونسان در بازدید از مجموعه تاریخی در حال مرمت «حسن پادشاه» افزود: مرمت و بازسازی این مجموعه تاریخی ۷۰۰ ساله از کارهای ارزشمند دولت تدبیر و امید است.
برای مرمت، بازسازی و احیای این مجموعه تاریخی عظیم که از دل خاک و تبریز قدیم بیرون آمده است باید سایر دستگاه‌ها نیز با اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی همکاری کنند، زیرا این اثر تاریخی و میراثی متعلق به همه مردم این استان و ایران اسلامی است.
مونسان با اشاره به مرمت زیبا و حرفه‌ای مسجد واقع در مجموعه تاریخی «حسن پادشاه» گفت: در این زمینه باید نهادهایی همچون اوقاف و امور مساجد نیز با وزارت میراث فرهنگی مشارکت و همکاری داشته باشند.
وی بر لزوم تهیه پلان این مجموعه تاریخی توسط میراث فرهنگی تأکید کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7652/9/579550/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها