صدور مجوز مصرف عمومی واکسن «کووایران برکت»


دیروز واکسن کووایران برکت محصول ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به‌عنوان نخستین واکسن ایرانی مجوز اضطراری مصرف عمومی از وزارت بهداشت دریافت کرد. خبرها درباره دیگر واکسن‌های داخلی و تولید مشترک هم امیدبخش است و مجوز واکسن پاستور نیز طی روزهای آتی صادر می‌شود.کارآزمایی‌های بالینی در فاز سوم نشان می‌دهد واکسن کووبرکت موجب افزایش آنتی‌بادی در 91 درصد داوطلبان می‌شود و تاکنون هیچ عارضه‌ای پس از تزریق آن گزارش نشده است. واکسن کووبرکت فاز سه مطالعه انسانی را اردیبهشت ماه روی بیش از 16 هزار داوطلب در 6 مرکز استانی آغاز کرد و هم اینک بنا به گفته وزیر بهداشت با احذ مجوز اضطراری واکسن کووبرکت، روند واکسیناسیون از هفته جاری و آتی در کشور تسریع می‌شود و مشکل  حل می‌شود.
به‌گزارش ایسنا؛ سعید نمکی در بیست‌ونهمین آیین پویش ره سلامت در استان مرکزی ادامه داد: درباره واکسن تولید مشترک پاستور و کوبا نیز قرار شد پاستور مدارک را آماده کند و طی هفته آینده اقدام کنیم. بنابراین واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می‌پیوندد و پاستور هفته آینده خواهد پیوست. نمکی تأکید کرد: واکسنی که در ایران ساخته می‌شود کم عارضه ترین، مؤثرترین و بی‌خطر‌ترین واکسنی است که می‌توان نام برد. وی افزود: دیروز قرار بود واکسن پاستور و واکسن مجموعه برکت مجوز مصرف اضطراری بگیرند که واکسن پاستور یکی، دوتا از سندهای کتبی‌اش کامل نبود و ما هم هیچ فشاری بر کمیته‌های ناظر نگذاشتیم. واکسن پاستور هم قرار شد مدارک را کامل کند و هفته آینده اجازه مصرف اضطراری بگیرد. برای هفته آینده دستور توزیع دوز‌های آماده را داده ایم. واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می‌پیوندد و مجموعه پاستور هم  هفته آینده به برنامه می‌پیوندد و واکسن‌های رازی و فخرا هم در آینده نزدیک خواهند پیوست. نمکی ادامه داد:. تمام جمعیت هدف ملت ایران تا آخر پاییز می‌تواند واکسینه شود. ظرفیت تولید داخل در این ماه و ماه آینده حدود ۵ یا ۶ میلیون دوز خواهد بود و در ماه‌های بعد تصاعدی تا ۵۰ یا ۶۰ میلیون دوز بالا می‌رود و ما در زمستان آماده صادرات واکسن کووید به کشورهایی هستیم که از الان آمده اند برای پیش خرید با ما صحبت می‌کنند.
وی گفت: تا پایان دولت ، جمعیت بالای ۶۰ سال، بیماران خاص و گروه‌های پر ریسک را واکسینه می‌کنیم؛ تا پایان تیرماه اکثر آن ۱۵ میلیون را واکسینه می‌کنیم و تا نیمه مرداد با برنامه‌ریزی صورت گرفته و مجموعه واکسن داخلی و خارجی واکسن خواهیم زد.
تولید واکسن «ایران برکت» به ۳ میلیون دوز رسید
همچنین  مدیر اجرایی مطالعات بالینی واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با تأکید بر روند مناسب تولید واکسن «کوو ایران برکت» گفت: با آغاز تولید از ابتدای خرداد تاکنون حدود سه میلیون دوز واکسن تولید شده است و از تیرماه با راه‌اندازی خط تولید جدید، ماهانه ۱۱ میلیون دوز واکسن تولید خواهد شد.
سید رضا مظهری اظهار داشت:  ظرفیت تأمین بخش عمده نیازهای فعلی با واکسن ایرانی کرونا فراهم شده است و با صدور مجوز از سوی  وزارت بهداشت  واکسن داخلی آماده تزریق به هموطنان است.
مظهری بیان داشت: محققان ایرانی با تمام توان تلاش کردند که نگرانی مردم درخصوص واکسن کرونا برطرف شود و آنان دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.
 
پایان تزریق دوز اول واکسن ایران برکت به ۲۰ هزار داوطلب طی یک هفته آینده
مدیر اجرایی مطالعات بالینی واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزود: پس از تزریق واکسن به ۱۰ هزار و ۵۰۰ داوطلب تهرانی و کرجی در روزهای گذشته، پیش‌بینی می‌شود حدود یک هفته آینده همه 9 هزار و 500 داوطلب در چهار شهر بوشهر، مشهد، شیراز و اصفهان واکسن مرحله اول را دریافت کنند؛ بنابراین با این کار تمام ۲۰ هزار داوطلب، دوز اول واکسن خود را دریافت خواهند کرد. مظهری با اشاره به اینکه تزریق دوز اول واکسن به داوطلبان در چهار شهر فوق چند روزی است که آغاز شده است، گفت: در این شهرها ۹ هزار و ۵۰۰ داوطلب وارد این طرح مطالعاتی می‌شوند که تاکنون از این تعداد بیش 4 هزار و 500 داوطلب دوز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7652/1/579580/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها