از تهدید به تعطیلی سینماها تا قهرمانی فوتبال و فرهادی در نجات گیشه

در انتظار معجزه


گروه فرهنگی/ چشم سینماداران امروز به خروجی شورای صنفی نمایش است. شورایی که جلسه هفتگی یکشنبه‌اش هیچ مصوبه و دستاوردی نداشته و بالاجبار امروز در جلسه‌ای فوق‌العاده قرار است تلاش‌ها برای جلب رضایت صاحبان فیلم‌ها ادامه یابد تا شاید فیلمی به چرخه اکران اضافه شود. اضافه نشدن فیلم‌های تازه به ترکیب و بحران اکران آن‌طور که مهر گزارش داده واکنش سینماداران را به همراه داشته و این صنف تهدید به تعطیلی سالن‌های سینما کرده‌ است. در پی اعتراض و نگرانی سینماداران در هفته گذشته محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران با حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی جلسه‌ای ترتیب داده و قرار شده دو فیلم کمدی با تضمین ۲.۵ میلیارد تومانی از سوی سازمان سینمایی برای هر یک از فیلم‌ها روانه پرده شوند. با وجود این حمایت‌ها اما مذاکرات روز یکشنبه شورای صنفی نمایش نتیجه‌ای در بر نداشته و صاحبان این دو فیلم کمدی ریسک اکران در شرایط موجود را نپذیرفته‌اند.
سینما زیر دستگاه اکسیژن کمدی
امروز جلسه شورای صنفی نمایش برگزار خواهد شد و باید دید آیا با اکران دو فیلم کمدی با قابلیت جذب مخاطب بالا رونق به گیشه سینماها بازخواهد گشت یا رضایت صاحبان سینما به شکل دیگری جلب خواهد شد.
ســـــجاد نوروزی مدیـــــر مجموعه ســــــــــــــــــینمایی «آزادی» در پاسخ به این سؤال که چقدر این تهدید جدی است و سینماداران معترض به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی سینماها، این بار چرا در یک تصمیم صنفی به چنین تهدیدی متوسل شده‌اند می‌گوید: «سینماداران تصمیم به تعطیلی سینما ندارند، اگر فیلم جدیدی اکران نشود راهی جز تعطیلی سینما وجود ندارد. 45 روز تا آغاز ماه محرم و صفر باقی مانده است. در دوران پیشاکرونا هم در این دو ماه فروش سینماها به 30 درصد تنزل پیدا می‌کرد. حالا در شرایط موجود تصور کنید چه سرنوشتی در انتظار سینماست. با توجه به کرونا و شرایط ایام محرم و صفراز نیمه مرداد تا نیمه مهر سینماها عملاً تعطیل خواهند بود. چاره‌ای نداریم جز اینکه قبل از این ایام راهکار و فکری برای بهبود شرایط و بحران اکران داشته باشیم.»
این مدیر سینما درباره امیدواری به تأثیرگذاری اکران این دو فیلم کمدی در گیشه می‌گوید: «بله همان‌طور که «Tenet» در اوج کرونا سینما را نجات داد و همان‌طور که سینماهای فرانسه با استقبال مواجه شد و جلوی سالن‌های سینما در امریکا صف تشکیل شد، فیلم خوب، مردم ما را هم به سینماها می‌کشاند.»
او برای این مدعا از استقبال مخاطبان در ایام برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر و نمایش آثار در سینما آزادی شاهد می‌آورد و می‌گوید در هر سانس ظرفیت سالن برای فیلم‌های ایرانی تکمیل بود. نوروزی در عین حال بر نگاه واقع‌بینانه تأکید می‌کند: «با اکران این دو فیلم طنز هوای تازه به فضای اکران سینما وارد می‌شود اما ما توقع نداریم پس از یک سال و نیم رکود یکهو همه چیز عادی شود. این اقدام تنفس مصنوعی و دستگاه اکسیژن است تا سینماها را در ایام 45 روزه باقی مانده به ماه محرم زنده نگه دارد. به امید اینکه اکران فیلم‌های جذاب با تأیید واکسن ایرانی توأم شود و تسریع روند واکسیناسیون به بهتر شدن وضعیت اکران فیلم‌ها کمک کند.»
«قهرمان» فرهادی نجات دهنده سینما
در این اوضاع و احوال اکران فیلم اصغر فرهادی خبر خوشی برای سینماداران است و بسیاری امیدوار و معتقدند «قهرمان» فرهادی می‌تواند نجات دهنده سینما باشد. این فیلم البته قرار است پاییز در سینماهای سراسر کشور اکران شود و باید تا آن زمان برنامه‌ریزی مناسبی برای اکران داشت. نوروزی در این باره می‌گوید: «تنها داشته سینما «قهرمان» نیست. فیلم‌های زیادی پشت خط اکران هستند که می‌توانند اتفاقات خوبی را برای سینما رقم بزنند منتهی تمام اینها نیازمند همراهی دولت، صنوف و بویژه صداوسیماست. نقش رسانه ملی را در دیده شدن فیلم‌ها جدی بگیریم. هنوز مردم از فعالیت سینماها بی‌اطلاع هستند و خبر ندارند چه فیلم‌هایی در حال اکران است. صداوسیما نقشی تعیین‌کننده در اطلاع‌رسانی دارد.»
شوک فوتبال به گیشه
با نبود فیلم‌های تازه نفس، سینماها آن‌طور که صاحبانش می‌گویند به تنفس مصنوعی اکران فوتبال دل خوش کرده‌اند. اکران فوتبال البته با استقبالی فراتر از تصور سینماداران مواجه شده و بسیاری از سینماهای تهران سانس ساعت 21 امشب (سه‌شنبه 25 خرداد) را به پخش مسابقه فوتبال ایران و عراق اختصاص داده‌اند. تا جایی که طبق گزارش ایسنا «موزه سینما» و نیز برخی سینماهایی که در چند وقت اخیر اصلاً دایر نبودند، سانس ویژه پخش فوتبال را باز کرده‌اند.
به گفتـــــــــه نوروزی مشکل سهم‌خواهی فدراسیون فوتبال حل شده و مجوز پخش فوتبال در سینماها صادر شده است. او درباره استقبال مخاطبان از بازی امشب می‌گوید: «با توجه به کرونا استقبال نسبتاً مطلوبی شده است و فروش خوبی داشتیم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7652/1/579583/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها