میرطاهر مظلومی در گفت‌وگو با «ایران» از کارگردانی نمایشی با موضوعی انتخاباتی می‌گوید

نباید به فرهنگ و هنر نگاهی ابزاری داشت


محسن   بوالحسنی
خبرنگار‌
مخاطبان پروپاقرص رادیو، علی ‌الخصوص علاقه مندان ِ نمایش‌های رادیویی این شب‌ها و درست چند قدم مانده به روز برگزاری انتخابـــات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، شنونده قسمت‌های آغازین مجموعه نمایشـــــــــــــی رادیویــــــی هستند به‌نام «لاله‌زار» به نویسندگی مجید حیـــــــــــدری و کارگردانی میرطاهرمظلومی.
موضوع این نمایش رادیویی که در ژانر طنز تولید و منتشر می‌شود و از ساعت یک بامداد از رادیو نمایش پخش و ساعت یک و ۴۰ دقیقه  روی آنتن رادیو تهران می رود، داستان مردی به نام صفدرمرادی از ثروتمندان و ملاک بزرگ روستای حیدرآباد است که به پیشنهاد چند نفر از اهالی روستا تصمیم دارد در انتخابات شوراها شرکت کند تا به این وسیله قدرت بیشتری در آبادی به دست بیاورد ولی رد صلاحیت می شود و این رد صلاحیت مولود اتفاقاتی بامزه اما تلخ است. میرطاهر مظلومی بازیگر و کارگردان رادیو و تلویزیون در گفت‌وگو با «ایران» درباره موضوع این نمایش رادیویی و مناسباتش با این روزهای انتخاباتی می‌گوید: «این داستان در یک فضای روستایی اتفاق می‌افتد و کسی که قرار است با رشوه رأی جمع کند و در انتخابات شورای روستا پیروز شود در نهایت رد صلاحیت می‌شود و همین اتفاقات باعث ایجاد یک فضای جذاب و بامزه‌ می‌شود که می‌تواند در بستر یک نمایش کمدی اجتماعی مخاطب را هم بخنداند و هم به فکر فرو ببرد. اصولاً امکان هنر نیز همین است که در نهایت تفکرساز باشد و نه اینکه فقط صرف خنده یا به هدفی دیگر برنامه یا... تولید کند. بدون هیچ‌تردیدی می‌توانم بگویم در رادیو، هنرمندان نابغه‌ای حضور دارند که تمام سعی‌شان با تمام مشکلاتی که وجود دارد تولید محتوای با ارزش است و «لاله‌زار» هم اگر چه همزمان با بحث انتخابات است اما بحث اصلی در داستان اتفاق می‌افتد و نمی‌شود به آن لقب کار مناسبتی داد.»
کارگردان لاله‌زار درباره پروسه تأیید و تولید متن‌هایی که می‌تواند حساسیت‌هایی را برای پخش داشته باشد هم می‌گوید: «به هر صورت وقتی نمایش نوشته می‌شود شورای سردبیری آن را می‌خواند و اگر تأیید شد به بخش نظارت می‌رود و اگر آنجاهم  تأیید شد، نمایش وارد پروسه تولید می‌شود و براساس نیاز و سیاست‌های شبکه پیش می‌رود و این نیاز، هم نیاز مخاطب است و هم آنچه سازمان صدا‌ و سیما مد نظر است. رادیو همانطور که گفتم در این دوران کرونا  بیش از گذشته بر جامعه اثرگذار بوده و آدم‌های زیادی دوباره به رادیو روی آورده‌اند و این نشان از قدرت رادیو دارد. شبکه‌های رادیویی، علی‌الخصوص رادیو نمایش با هنرمندان درجه یکی که دارد برنامه‌های پر محتوایی تولید و پخش می‌کند و در این بین هم مسئولیت هنرمندان بسیار سنگین است و هم لزوم توجه به آنها یک اصل متأسفانه فراموش شده است.» مظلومی در بخشی از صحبت‌های خود به موضوع فرهنگ و لزوم توجه جدی به آن هم اشاره می‌کند و معتقد است در بسیاری اوقات توجه به فرهنگ و هنر و هنرمندان، مقطعی و حتی می‌شود گفت ابزاری است. او می‌گوید: «حل مشکلات فرهنگی، کلید حل بسیاری از مسائل در کشور است و فرهنگ می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، اما اصولاً کمتر زمانی را می‌توانیم پیدا کنیم که آن‌طور شایسته و بایسته به فرهنگ، ادبیات، آموزش و پرورش و مسائلی از این دست توجه جدی شود در حالی که بزرگترین و مهمترین بخش، همین بخش است؛ کسانی که در فرهنگ تاثیرگذار هستند واقعاً قدر آنچنانی نمی‌بینند و نگاه کنیم به همین دوره کرونا و ببینیم به هنرمندان تئاتر ما چه سختی‌هایی گذشت. من کسانی را می‌شناسم که مشکلات مالی عدیده‌ای دارند و از طرفی هم نمی‌توانند مثلاً اسنپ کار کنند چون مردم آن‌ها را می‌شناسند.» کارگردان نمایش رادیویی«لاله‌زار» در پایان به این نکته اشاره می‌کند که «با این‌همه نباید از فرهنگ، هنر و هنرمندان به‌عنوان یک کنش ابزاری مثلاً در انتخابات استفاده کرد و بعد، آنها را به‌حال خود رها کرد. این نمایشی که ما کار می‌کنیم بسیار جالب نوشته شده و نویسنده نگاه جالب و ظریفی به ماجرا دارد و در بستر زیرین نمایش تحلیل نهفته است . وقتی می‌خواندیم نمایش را دیدیم چقدر به‌روز است و این دهکده کوچک می‌تواند به بسیاری چیزها  تعمیم داشته باشد و طنزی که در آن است نیز نهایتاً تلخ است و حتی شاید می‌شود گفت  تراژیک و گروتسک هم می‌شود.» گفتنی است این نمایش به تهیه کنندگی ژاله محمدعلی، افکتوری نازنین حسن پور، صدابرداری محمدرضا محتشمی و با هنرمندی محمد آقامحمـــــدی، مجیـــــــــد حمزه، میرطاهــــــــــر مظلومـــــی، رامین پورایمان، صفا آقاجانی، محمد پورحسن، سید مجتبی طباطبایی، علی اصغر دریایی و احمد هاشمی هر شب ساعت یک بامداد از رادیو نمایش پخش می شود و ساعت یک و ۴۰ دقیقه  روی آنتن رادیو تهران می‌رود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7652/15/579626/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها