استراتژی جدید امریکا؛ خروج نیروها و تجهیزات نظامی از خاورمیانه



زهره صفاری/ دولت جو بایدن در راستای تغییر تاکتیک دفاعی خود و آرایش جدید نظامی در خاورمیانه، با تمرکز بر خطر احتمالی رویارویی با روسیه و چین، دست‌کم 8 سیستم پدافند موشکی پاتریوت خود را از منطقه خارج خواهد کرد.
به گزارش وال استریت «ژورنال»، براساس این تصمیم پنتاگون در گام نخست علاوه بر خروج سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت از عربستان سعودی، عراق، اردن و کویت، سامانه ضدموشکی «تاد» را نیز که در دوران «دونالد ترامپ» برای مقابله با موشک‌های بالستیک به عربستان انتقال یافته بود، به نقاط دیگر جهان یا امریکا منتقل می‌کند. «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا همچنین همه پایگاه‌های نظامی در منطقه را به تخلیه نیروها در تابستان ملزم کرده است. به نوشته «سی‌ان‌ان» در همین راستا بسیاری از تجهیزات و امکانات نظامی برای تعمیر و بازسازی به امریکا بازگردانده و برخی نیز به پایگاه‌های امریکا در دیگر مناطق فرستاده می‌شود. «جسیکا مک نالتی» سخنگوی فرماندهی پنتاگون معتقد است: «این تصمیم با همکاری کامل کشورهای میزبان و با هدف تقویت در مسیر تحقق اهداف امنیتی گرفته شده است.»
امریکا در سال 2019 به منظور تقویت قدرت نظامی عربستان در برابر تهدیدات منطقه‌ای، سامانه های پاتریوت و تاد را به این کشور منتقل کرد و پس از به شهادت رساندن سردار سلیمانی نیز یک سامانه پاتریوت برای حفاظت از نیروهای نظامی امریکایی در خاک عراق مستقر کرد تا در راستای استراتژی دفاعی امریکا در منطقه به کار گرفته شود.
اجرای استراتژی کاهش تنش
به باور کارشناسان در برهه فعلی، اقدام ضربتی امریکا برای انتقال تسلیحات سخت افزاری خود در نتیجه تغییر معادلات زمینی در خاورمیانه و همچنین الزامات استراتژیک دولت جدید امریکا رخ داده است. در واقع «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا در پایان دو دهه حضور نظامیان این کشور در افغانستان، در نظر دارد با تمرکز بر چین به‌عنوان رقیب اصلی در حوزه امنیت ملی، توانش را روی دفاع از امریکا در رقابت میان ابرقدرت‌ها متمرکز کند.
از سوی دیگر این تصمیم «پنتاگون» به سیاست دولت «بایدن» در قبال ایران به‌عنوان مهم‌ترین قدرت در خاورمیانه نیز مرتبط است.
از آنجا که امریکا در مسیر بازگشت به مذاکرات بر سر توافق بین‌المللی سال 2015 هسته‌ای با ایران است و براساس برآورد مقامات پنتاگون با پایان سیاست فشار حداکثری «دونالد ترامپ» بر ایران، خطر جنگ در منطقه نیز کاهش یافته، می‌توان بر تاکتیک‌های جایگزین تمرکز داشت. در این اقدام ناگهانی امریکا که حدود 2 هفته قبل در تماس «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اطلاع داده شده بود، وضعیت پیشرفت دفاعی کشورهای همپیمان امریکا مانند عربستان نیز در نظرگرفته شده است به طوری که مقامات پنتاگون موقعیت دفاعی سعودی‌ها را در شرایط قابل قبولی ارزیابی کرده‌اند. در عین حال دولت «بایدن» به‌دنبال تقویت زیرساخت‌های کنترلی روابط با روسیه است تا هزینه و خسارات ناشی از تهدید حملات سایبری این کشور و تقابل با روس‌ها را به حداقل برساند. موضوعی که مهم‌ترین هدف «جو بایدن» برای ملاقات با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی اش نیز بود.
«جان کربی» سخنگوی پنتاگون معتقد است: «این اقدامات طبقه‌بندی شده در واقع بیش از هر چیز برای تقویت تلاش‌های دولت در راستای تقابل با چالش چین صورت می‌گیرد.» به گفته مقامات ارشد دفاعی امریکا خروج سامانه‌های موشکی به معنای بازگشت منطقه به آرایش دفاعی پیش از چینش نظامی سنگینی است که «دونالد ترامپ» در هوا و دریا برای فشار حداکثری بر ایران ترتیب داده بود و از سوی دیگر فرسودگی سامانه‌ها لزوم بازیابی و تعمیر آنها را نشان می‌دهد. یک منبع پنتاگون در این باره گفت: «آنچه رخ داده است چینش منابع براساس اولویت‌های استراتژیک امریکا است. ما همچنان ده‌ها هزار نیرو در عراق و سوریه داریم که در پایگاه‌ها مستقر می‌مانند. همچنین شماری از نیروهای خارج شده از افغانستان نیز برای تقابل با تهدیدات احتمالی به پایگاه‌های کشورهای حامی امریکا در حوزه خلیج فارس منتقل می‌شوند.» به باور کارشناسان گرچه پنتاگون مهره‌های شطرنج خود را در صفحه جهانی برای تقابل با چین و روسیه به حرکت درآورده است اما باید در انتظار مهم‌ترین تغییر تاکتیک نظامی دولت «بایدن» تا ماه آینده باشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7656/4/579910/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها