احیای بناهای تاریخی اردبیل


اردبیل - بسیاری از بناهای تاریخی استان اردبیل که طی سالیان گذشته به بوته فراموشی سپرده شده بودند در چند سال اخیر با اقدامات جهشی احیا، ثبت و ساماندهی شده‌اند، ضمن اینکه انجام کاوش‌های جدید زوایای دیگری از میراث گذشتگان این دیار را کشف  کرده و در معرض دید نسل جدید قرار داده است.
 ثبت ۳۶ اثر ملی، مرمت ۲۵ بنای تاریخی، افزایش تعداد موزه‌‌های استان به ۱۵ مورد و انجام چندین کاوش باستان‌شناسی از جمله اقداماتی است که همین سال پیش در حوزه میراث فرهنگی استان اردبیل انجام گرفت تا علاوه بر تلاش جهت ماندگاری میراث گذشتگان، زمینه‌های جذب گردشگران داخلی و خارجی به منطقه نیز بیش از گذشته فراهم شود.
به‌گفته نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، به‌دلیل وجود قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان در جذب گردشگران در حوزه تاریخی و فرهنگی برای حفاظت و حراست از این بناها و محوطه‌ها، اقدامات حفاظتی، مرمتی و توسعه‌ای هر ساله انجام می‌شود که در سال‌های اخیر این اقدامات از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.
وی با اشاره به اقدامات مرمتی در بناهای تاریخی استان اردبیل اظهار کرد: پنج بنای تاریخی در سال ۹۹ افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت که شامل خانه رئیسی، سرای وکیل، کاروانسرای امام جمعه، داش حمامی و صحن قزلباش‌لار در اردبیل بوده است.
فلاحی همچنین با اشاره به اهمیت جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و ضرورت عملیات مرمتی مستمر در آن گفت: سال گذشته شاهد اتمام عملیات مرمت صحن قزلباش‌لار، راه‌اندازی پنج موزه، اجرای تابلوی معرفی مغازه‌ها،  کاشیکاری گنبد شاه اسماعیل، اتمام پروژه الحاق حمام شیخ به میدان، مرمت کاشیکاری چینی‌خانه و برخی اقدامات دیگر بودیم.
به‌گفته وی، مرمت کل بنای مدرسه پورسینا شامل مرمت سقف چوبی، دیوارهای ریخته شده و غیره، مرمت نمای جنوبی و تعمیرات اورسی‌های ضلع جنوبی مسجد میرزاعلی اکبر، تراشیدن نازک‌کاری فرسوده داخلی، حذف بناهای الحاقی و تخلیه مخازن آب سرد و گرم حمام حور، اجرای سفت کاری و نازک کاری، افزایش زیربنای سالن نمایشگاه، الحاق صنایع‌دستی نمین و اجرای سفت‌کاری و نازک‌کاری کامل یادمان شهدا و محوطه‌سازی یادمان شهدای گمنام بیله‌سوار از دیگر پروژه‌های اجرا شده در بخش مرمت آثار و ابنیه‌ تاریخی استان بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7656/9/579936/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها