هشدار اروپا به لبنان؛ یا حل بحران یا بحران تحریم



گروه جهان/ در حالی که بحران سیاسی در لبنان ادامه دارد و سعد حریری همچنان موفق به تشکیل دولت نشده است، اعتراض‌ها به شرایط اقتصادی نیز در این کشور ادامه دارد. مجموع این عوامل باعث شده اتحادیه اروپا به سران این کشور هشدار دهد که هرچه زودتر اقدام به تشکیل دولت و رفع بحران‌ها کنند. زیرا در غیر این صورت با تحریم‌های این اتحادیه مواجه خواهند شد.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «دویچه وله»، لبنان در حال ورشکستگی ملی است. ارز این کشور روز‌به‌روز در حال سقوط است و در مقابل بهای انرژی رو به افزایش است. این در حالی است که ذخایر دارو و برق آن در حال اتمام است. اماکن آموزشی نیز جدا از نگرانی‌های کرونایی در حال بسته شدن هستند. علت اصلی آن این است که برای معلمان سخت است با بهای بالای بنزین به مدارس خود بروند. هزینه وسایل نقلیه عمومی نیز بسیار بالا است.
اما آنچه در لبنان هر روز در حال گسترش است، بحران است. اکنون نزدیک به دو سال است، هر کس مأمور به تشکیل دولت می‌شود، موفق نمی‌شود آن را به سرانجام رساند. آخرین فرد از این گروه سعد حریری بود که روز شنبه اعلام کرد اگر اوضاع به‌همین منوال ادامه یابد، او نیز استعفا می‌کند.
ادامه این وضعیت باعث واکنش اروپا شده که در چند نوبت کمک‌هایی را برای بازگشت زندگی لبنانی‌ها به شرایط عادی پرداخته است. به‌گزارش «یورو نیوز»، جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا به سیاستمداران لبنانی بابت تأخیر در تشکیل دولت هشدار داده است. او که در سفر اخیر خود به لبنان با میشل عون، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرده، تأکید کرده، اتحادیه اروپا می‌تواند کسانی را که باعث بن‌بست سیاسی لبنان شده‌اند، تحریم کند. او بحران لبنان را بحرانی داخلی خواند و تأکید کرد این بحران باعث افزایش نرخ بیکاری تا 40 درصد شده است. طوری که اکنون نیمی از جمعیت لبنان در فقر زندگی می‌کنند. اشاره بورل به جنگ قدرتی است که بین سعد حریری و جبران باسیل وجود دارد. با این حال مشکل لبنانی‌ها تنها مسأله بحران سیاسی نیست. یکی دیگر از مسائلی که باعث مشکلات زیادی برای مردم لبنان شده، فساد است. مسأله فساد در لبنان تا آنجا پیش رفته که میشل عون در دیدار خود با جوزپ بورل اذعان به این مسأله داشته و از اتحادیه اروپا خواسته بود برای بازپس‌گیری اموالی که برخی مسئولان سیاسی و اقتصادی و حتی تجار بزرگ لبنانی به اروپا منتقل کرده‌اند، به این کشور کمک کند. او خواهان بررسی طرح‌های کیفری در این خصوص شده و آنها را گام نخست کمک به لبنان خوانده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7657/4/580006/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها