خشکسالی بر سر دام‌های عشایر خراسان شمالی چوب حراج زد


بجنورد- کاهش ۵۰ درصدی بارندگی و چنبره خشکسالی بر حدود ۶۰ درصد از پهنه خراسان شمالی، عشایر را برای تأمین علوفه دچار مشکل کرد به طوری که اکثر آنها به ناچار در حال حراج دام‌های مولد خود برای خرید علوفه شدند.
به‌ گزارش ایرنا، اگرچه براساس گزارش رسمی به‌دلیل فقر مراتع خراسان شمالی ناشی از خشکسالی مفرط چندین ساله بخصوص کاهش شدید بارندگی در سال زراعی جاری به ناچار عشایر این استان را وادار کرد تا حدود ۲۰۰ هزار رأس دام خود را که بیشترشان دام سبک مولد تشکیل می‌دهند، در قالب خرید تضمینی به پشتیبانی امور دام جهاد بفروشند، ولی همین برنامه نیز با گذشت حدود یک ماه حداقل در این استان از سوی مسئولان وقت امروز و فردا می‌شود.
بر اساس گزارش رسمی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی، حدود ۵۹ درصد از پهنه این استان دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تأثیر این پدیده است به طوری که بر اساس شاخص اس.پی.آی (ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎرش اﺳﺘﺎﻧﺪارد شده) در بازه ۱۰ ساله تا پایان اسفند ماه سال گذشته، بیش از نیمی از مساحت استان تحت تأثیر خشکسالی قرار دارد. هم اکنون ۱۳.۱ درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید، ۱۳.۹ درصد تحت تأثیر خشکسالی شدید، ۱۶.۱ درصد خشکسالی متوسط و ۱۵.۶ درصد خشکسالی خفیف دارد و در بین هشت شهرستان این استان، مانه و سملقان به‌عنوان قطب کشاورزی بیشترین پهنه تحت تأثیر از خشکسالی را دارد و پس از آن شهرستان اسفراین و راز و جرگلان درگیر با این پدیده شدند.
مدیرعامل اتحادیه عشایری خراسان شمالی ضمن ابراز گله‌مندی از تأخیر در خرید تضمینی دام مازاد عشایر می‌گوید: براساس دستورالعمل قرار بود تا از اوایل خردادماه سال‌جاری خرید تضمینی دام مازاد عشایر شروع شود که در این استان همچنان این برنامه به خوبی عملیاتی نشد.
روح‌الله ارشادی اظهار داشت: خرید تضمینی دام از سوی دولت تا حد زیادی می‌تواند از خروج دام زنده از استان جلوگیری کند و امیدواریم که هرچه سریع‌تر این برنامه در خراسان شمالی اجرایی شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7657/9/580031/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها