خیز دوباره کرونا در استان‌های جنوبی


گروه ایران زمین - هرچند تعداد بستری‌های کرونایی در بسیاری از استان‌های کشور روند نزولی داشته ولی افزایش موارد ابتلا به این ویروس در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی روبه افزایش است و مسئولان این استان‌ها نگران تغییر وضعیت کرونایی شهر‌های این استان‌ها از زرد به نارنجی و از نارنجی به قرمز هستند از سوی دیگر شناسایی بیماران مبتلا به گونه‌های جهش‌یافته کرونا به این نگرانی دامن زده است.
افزایش شهر‌های قرمز در بوشهر
«سعید کشمیری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به «ایران» گفت: با توجه به اینکه در چند روز گذشته روند افزایشی کرونا را در استان داشته‌ایم، در حال حاضر نیمی از شهرهای بوشهر تغییر وضعیت داده‌ و قرمز شده‌اند و این یک هشدار جدی برای ما است. وی افزود: با توجه به این شرایط ما تأکید زیادی بر محدودیت‌های رنگ‌بندی شهر‌ها داریم و از مردم فهیم بوشهر می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را کماکان به صورت جدی رعایت کنند، هنوز کرونا در کمین ما و خانواده‌های ما است. از سوی دیگر ما در ستاد کرونای استان به ریاست استاندار تأکید زیادی بر بیمار‌یابی داریم چون متأسفانه گونه‌های جدید بسرعت سرایت می‌کند. به محض شناسایی یک بیمار با تست مثبت از کسانی هم که با وی در ارتباط بوده‌اند تست گرفته می‌شود. کشمیری با اشاره به اینکه متأسفانه در جریان تبلیغات ریاست جمهوری پروتکل‌شکنی شد و بسیاری پروتکل‌ها را نادیده گرفتند، افزود: این نگرانی جدیدی را برای ما رقم زده و بیم افزایش تعداد بیماران می‌رود. از سوی دیگر شدت گرما به حدی است که برخی قید پروتکل‌ها را زده‌اند و این ساده‌انگاری می‌تواند ما را غافلگیر کند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: به هر جهت واکسیناسیون در شرایط فعلی تنها راهکار است و ما امیدواریم با توجه به فراهم شدن زمینه استفاده از واکسن‌های ایرانی سهمیه اختصاص یافته به استان‌ها افزایش یابد.
آماده‌باش سیستان و بلوچستان برای کنترل کرونا
در همین حال «احمد علی موهبتی» استاندار سیستان و بلوچستان هم از افزایش روزانه آمار مبتلایان به کرونا در این استان ابراز نگرانی کرد.
وی تأکید کرد: طی روزهای آینده تمامی دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با کرونا، بر‌اساس امکانات و تجهیزات در‌اختیار باید آمادگی کامل داشته باشند. تمامی مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان اعم از دولتی و خصوصی موظفند آمادگی کامل را برای پذیرش و بستری بیماران کرونایی احتمالی داشته باشند. از سوی دیگر دستگاه‌های خدماتی و امدادرسان و دستگاه‌هایی از قبیل آموزش و پرورش، هلال احمر و ورزش و جوانان آمادگی لازم را برای پذیرش و جداسازی بیماران سرپایی داشته باشند. استاندار سیستان و بلوچستان همچنین تصریح کرد: با توجه به بروز بیماری‌های مسری و واگیردار در کشورهای همسایه و از طرفی افزایش تعداد بیماران در استان، تردد اتباع خارجی در مرزها بشدت کنترل و در صورت ورود، طرد شوند. از سوی دیگر سید محمد هاشمی شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز  گفت: آمار مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان با افزایش ۳۶۱ مورد جدید به ۴۵ هزار و ۵۶ نفر رسید. وی ادامه داد: از مجموع مبتلایان مثبت آزمایشگاهی یک هزار و ۴۵۱ نفر از مردم به رغم دریافت استاندارد‌ترین خدمات درمانی جان خود را از دست داده‌اند که ۷ نفر از هم استانی‌ها در همین ۲۴ ساعته شنبه تا یکشنبه جان خود را از دست داده‌اند. وی افزود: همان‌گونه که قبلاً نیز اعلام شده است، موارد فوق فقط شامل موارد مثبت و تأیید شده آزمایشگاهی است و برخی از بیماران که دارای علائم هستند با تشخیص بالینی پزشکان متخصص مورد درمان و مراقبت لازم قرار گرفته‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7657/9/580032/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها