مجید انصاری در گفت‌وگو با پایگاه KHAMENEI.IR:

محتشمی‌پور ساختار مقاومت را در لبنان پایه‌ریزی کرد


حجت‌الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت‌نظام و از دوستان مرحوم سیدعلی اکبر محتشمی پور، در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR، حجت‌الاسلام محتشمی‌پور را از پایه‌گذاران مقاومت اسلامی در لبنان دانست و تأکید کرد که هیچ گاه اندیشه و آرمان فلسطین را فراموش نکرد.
حجت‌الاسلام انصاری در این گفت‌وگو، با بیان اینکه آنچه در تمام طول مدت زندگی مرحوم محتشمی‌پور در قم و نجف برجسته بود، عشق وافرش به امام و ایمان راسخی بود که به نهضت اسلامی و انقلابِ حضرت امام داشت، اظهار کرد: اساساً همین موضوع موجب جذب و پیوستگی ایشان به بیت، مکتب و شخص امام شد.
او در پاسخ به این نکته که «بالاخره ایشان از شخصیت‌های اصلی در بنیانگذاری، تقویت و شکل‌گیری مقاومت بخصوص در لبنان بود» تصریح کرد: هرکس در مکتب فکری و سیاسی امام باشد، نمی‌تواند نسبت به مسأله فلسطین و مبارزه با رژیم جعلی غاصب اسرائیل بی‌تفاوت باشد. آقای محتشمی‌پور از همان سال‌هایی که در نجف بود، برای ترویج مکتب امام به کشورهای منطقه از جمله سوریه و لبنان می‌رفت و ارتباط و شناخت از محیط جبهه‌ مقاومت داشت. لذا، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌دلیل سوابق و آشنایی که از منطقه داشت، وزارت خارجه‌ وقت ایشان را به‌عنوان اوّلین سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه در سال ۶۰ انتخاب کرد.
انصاری با بیان اینکه آقای محتشمی‌پور از فرصت حضور در سوریه استفاده کرد و رفاقت خیلی وثیق و پیوسته‌ای با نیروهای انقلابی و مبارز لبنان و فلسطین و جریانات مقاومت آن زمان برقرار کرد، افزود: بعد از اشغال لبنان از سوی رژیم صهیونیستی، آقای محتشمی‌پور به این فکر افتاد که به مبارزین فلسطینی مستقیماً کمک کند و در لبنان هم یک کانون مقاومتی ایجاد شود، امام به آقای محتشمی‌پور فرموده بودند خود لبنان کاری کنید تا جوان‌های لبنانی تجهیز شوند و آموزش ببینند تا در برابر اسرائیل بایستند.
او ادامه داد: آقای محتشمی‌پور هم آدم بسیار باهوشی بود و با همان هوش سیاسی بالایش و با راهنمایی امام به لبنان برگشت و با شهید سیدعباس موسوی و دیگر نیروهای مقاومت، بنیان حزب‌اللّه نهاده شد که الحمدللّه امروز یک بنیان مرصوص و سد پولادینی در برابر اسرائیل است. انصاری گفت: البته ایشان با جریان جهاد اسلامی در فلسطین هم مرتبط بود و در تقویت ساختار به آنها کمک کرد. بنابراین، آقای محتشمی‌پور عملاً در آنجا ساختارهای مقاومت را پیگیری کرد. ایشان از محبوبیت بالایی هم در بین فرماندهان و نیروهای اصلی حزب‌اللّه برخوردار بود و ارتباطات خوبی داشت.
مجید انصاری درباره عضویت محتشمی‌پور در مجمع روحانیون مبارز نیز با اشاره به اینکه آقای محتشمی‌پور مثل سایر اعضای مجمع بر طریق امام و ارزش‌هایی که امام دنبالش بودند، پافشاری می‌کرد، گفت: ما پیوند جمهوریت و اسلامیت را ناگسستنی می‌دانیم و معتقدیم که هر یک از این دو بُعد آسیب ببیند، بُعد دیگر هم آسیب می‌بیند. خوشبختانه به زیبایی هرچه تمام‌تر در سخنرانی اخیر رهبر انقلاب این موضوع کاملاً تبیین شد و ایشان با صراحت فرمودند اندیشه‌ امام جمهوری اسلامی است، نه حکومت به آن معنایی که مردم در حاشیه باشند یا رأی‌شان تشریفاتی باشد.
عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با بیان اینکه بعد از بازگشت محتشمی‌پور از سوریه به ایران و حضور در دوره‌ سوم مجلس هرگز بحث آرمان فلسطین از ذهنش خارج نشد و در کانون اولویت‌های فکری و سیاسی ایشان بود، ادامه داد: لذا، با پیگیری‌هایش دفتر حمایت از مردم فلسطین و انتفاضه‌ فلسطین به‌عنوان یک نهاد دائمی در مجلس و قوه مقننه شکل گرفت که تا سال ۸۹ دبیر این نهاد بود. انصاری گفت: تشکل‌هایی هم که در حمایت از فلسطین در داخل کشور بود، آقای محتشمی‌پور هم عضو مؤسس و هم عضو فعال در آنها بود و تا آخر به آرمان قدس و آزادی فلسطین متعهد بود. ایشان در این میدان یکی از پیشتازان و پیشگامان مؤثر بود و وفادارانه نسبت به آرمان فلسطین تلاش می‌کرد و همت داشت.
او با بیان اینکه آقای محتشمی‌پور بر اساس همان تعهدی که نسبت به امام و انقلاب داشت، مسئولیت‌های مختلفی هم عهده‌دار بود، تأکید کرد: ایشان قبل از انتخابات دوره‌‌ سوم مجلس، وزیر کشور دولت دوم آقای مهندس موسوی بود. ایشان در این سمت هم بسیار مقتدر، اصولی و توانا ظاهر شد و کارهای بزرگی کرد؛ چون آدم اصولی بود و اصلاح‌طلبی‌اش هم اصول محکمی داشت.
انصاری اضافه کرد: ایشان بر مواضع قانونی مثل انتخابات خیلی پافشاری می‌کرد. دوران وزارت کشور آقای محتشمی یکی از دوران‌های قدرت وزارت کشور بود و دفاع از حقوق مردم و دفاع از آزادی حق رأی مردم یکی از شاخص‌هایی بود که ایشان داشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7657/2/580097/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها