تعهد امریکا به ادامه مذاکرات در دولت جدید


مذاکرات دور ششم کمیسیون مشترک برجام روز گذشته در حالی در وین اتریش برگزار شد، که یک روز قبل‌تر نام سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران اعلام شد.
قبل از انتخابات این گمانه مطرح شده بود که در صورت پیروزی یکی از نامزدهای اصولگرا، فرجام گفت‌و‌گوهای وین برای بازگشت امریکا به برجام و احیای این توافق به چه سمتی پیش خواهد رفت. البته هیچ‌کدام از نامزدها از در مخالفت با این توافق هسته‌ای برنیامدند اگرچه آنها نسبت به روند گفت‌و‌گوها و عملکرد تیم مذاکره‌کننده انتقادهایی داشتند. مشخصاً سید ابراهیم رئیسی نه تنها موضع مخالفی با اصل برجام و گفت‌و‌گوهای وین نداشت بلکه از پایبندی دولتش به برجام در صورت پیروزی خبر داد با این تکمله که یک دولت قوی برجام را بهتر می‌تواند اجرا کند. او حتی از این سخن گفت که دولتش از هیچ تلاشی برای رفع تحریم‌ها دریغ نمی‌کند اما در کنار آن برای خنثی‌سازی تأثیر تحریم‌ها و شرطی نکردن اقتصاد کشور به تکانه‌های خارجی هم برنامه دارد. رئیسی همچنین از توجه به دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی رسمی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه گفته بود. حالا بر این اساس به نظر نمی‌رسد برای ادامه گفت‌و‌گوها در وین حتی با تغییر دولت در 45 روز دیگر تغییر مسیر محسوسی قابل پیش‌بینی باشد بخصوص که سیاستگذاری در این باره در نهادهای بالادستی و به‌دور از نگاه‌های جناحی انجام می‌شود. نکته‌ای که پیش از این وزیر خارجه امریکا هم به آن اذعان کرده بود. آنتونی بلینکن در پاسخ «فایننشال تایمز» درباره تأثیر نتیجه انتخابات ایران بر مذاکرات برجام گفته بود که تصمیم‌گیرنده اصلی در ایران رهبر جمهوری اسلامی است. او گفته بود: «پیش‌بینی بسیار دشوار است و من نمی‌خواهم در مورد تأثیری که رقم خوردن یک نتیجه در انتخابات ایران بر مذاکرات هسته‌ای دارد یا ندارد حدس و گمانی مطرح کنم.» حالا وزارت خارجه امریکا هم در واکنش به انتخاب سید ابراهیم رئیسی اگر چه همان ادعاهای همیشگی مبنی بر آزاد نبودن انتخابات در ایران را مطرح کرده، اما در بیانیه‌ای اعلام کرده که به ادامه گفت‌وگوها با ایران برای احیای توافق هسته‌ای، بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 متعهد است. به گزارش «انتخاب»، وزارت خارجه امریکا می‌گوید که سیاست امریکا در قبال ایران این است که منافع ایالات متحده را، فارغ از اینکه چه کسی در ایران در قدرت باشد، پیش ببرد و امریکا می‌خواهد پیشرفت معنادار در تازه‌ترین دور مذاکرات وین را دنبال کند. وزارت خارجه امریکا گفته است که ایالات متحده به گفت‌و‌گو با متحدان و شرکای خود درباره بازگشت دوجانبه ایران و امریکا به تعهدات برجام ادامه می‌دهد.
دیروز سیدعباس موسوی سخنگوی سابق وزارت خارجه و سفیر فعلی ایران در جمهوری آذربایجان هم تأکید کرد که آیت الله رئیسی سیاست فعالانه و تعاملی در حوزه سیاست خارجی خواهد داشت.
به گفته وی در مصاحبه با میزان، ویژگی مهمی که دولت آینده خواهد داشت و در سیاست خارجی کشور حتماً جلوه خواهد کرد، روحیه تعامل و همکاری ایشان با سایر قوا، نیرو‌های مسلح و دیگر اثرگذاران بر سیاست خارجی است که آثار و برکات فراوانی برای کشور خواهد داشت. اینکه به نظر می‌رسد سیاست خارجی فعال و متوازن همچنان در دستور کار نظام و ایشان قرار بگیرد و در این دوره، منطقه و همسایگان و ارتقای روابط با همسایگان و کم شدن اختلافات و سوء‌تفاهم‌ها با همسایگان که بسیاری از آنها در روز‌های سخت مانند تحریم و کرونا در کنار ملت ایران بودند و مرز‌ها را باز کرده و مراودات تجاری را ادامه دادند، در اولویت قرار بگیرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7657/3/580100/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها