نشست سه‌جانبه امنیت و اقتصاد در عراق


رئیس‌جمهوری مصر و پادشاه اردن روز گذشته با هدف اقتصاد و امنیت، وارد بغداد شدند تا در نشست سه‌جانبه با نخست‌وزیر عراق شرکت کنند. این نشست در چارچوب چهارمین دور از مکانیزم همکاری سه‌جانبه میان سه کشور قرار دارد که مارس ۲۰۱۹ در قاهره کلید خورد.
به گزارش ایرنا، هدف از اجلاس فعال کردن توافقنامه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری‌های مشترک در دو اجلاس گذشته امان و قاهره و با حضور مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق پیش‌نویس آن امضا شده است اگرچه برخی منابع از همکاری‌ها و هماهنگی‌های امنیتی بین سه کشور در این نشست نیز خبر داده‌اند. «بازگشت عراق به نقش محوری خود» که در بسیاری از اظهارات این روزهای داخلی عراق و خارجی دیده شد، دغدغه اصلی مصطفی الکاظمی در این نشست بود؛ «انرژی» و به‌دنبال آن امنیت‌سازی نیز محورهای بعدی نشست بودند. در واقع موتور محرک رویکرد الکاظمی به انتخابات پارلمانی آینده عراق همین محورها است که سرنوشت دولت یکساله او را تعیین خواهد کرد.
رئیس اتحادیه عرب پیش‌تر در استقبال از نشست بغداد گفته بود: نشست سه‌جانبه بغداد، مصالح ملت‌های عربی و کیفیت انسجام، همراهی و هماهنگی در منافع اقتصادی و سیاسی عربی را ارتقا خواهد داد. اجلاس بغداد پیش از این دوبار به تعویق افتاده بود؛ یک بار از سوی مصر برای حادثه برخورد دو قطار و یک بار از طرف اردن به‌دلیل ناامنی ناشی از تلاش برای کودتا.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7663/4/580657/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها