چرا صهیونیست‌هاتحریم نمی‌شوند؟


یارا هواری : عضو ارشد «شبکه الجزیره»
‌مترجم: وصال روحانی
مجازات‌ها در صحنه‌های بین‌الملل برای کشورها و رژیم‌هایی در نظر گرفته می‌شود که عدالت و قواعد جهانی را زیر پا گذاشته باشند و در نتیجه بدیهی‌ترین سؤال این است که چرا اسرائیل به‌رغم بارها قانون شکنی هرگز به‌شکل اساسی و اصولی مجازات و مشمول تحریم‌های بین‌المللی نشده است.
کار به‌جایی کشیده که حتی اخیراً در پارلمان ایرلند جنوبی این سؤال از دولت این کشور پرسیده شد که چرا با‌وجود ضمیمه شدن بخش‌های چشمگیری از خاک فلسطین به رژیم اسرائیل و به‌کار گرفته شدن قوه قهریه در این راه هیچ‌گاه دولت ایرلند و همتاهایش اقدامی مؤثر برای برقرار شدن مجازات‌هایی علیه اسرائیل صورت نداده‌اند. چیزی که اینک ایرلند و بسیاری از کشورهای دیگر می‌پرسند، مسأله‌ای است که از دیرباز سؤال طبیعی و حق مسلم فلسطینی‌ها بوده است. قواعد بین‌الملل تصریح می‌دارند هرگونه معامله اقتصادی و یا بده بستان‌های سیاسی با دولت‌های ناقض صلح و نافی امنیت جهانی و رژیم‌های طرفدار نسل‌کشی ممنوع است و تنها راه تقابل با این گونه رژیم‌ها اعمال مجازات‌های درخور برای آنها و دولت‌هایی است که دست به کشتار قومی می‌زنند. در حمله‌های اخیر صهیونیست‌ها به غزه حداقل 256 فلسطینی که 66 نفر آنها کودک بودند کشته شدند و اگر چنین عمل فجیعی در قوانین جزای بین‌الملل نمی‌گنجد و مستوجب تحریم‌های وسیع بین‌الملل نیست، باید پرسید که کدامین اقدام دیگر می‌تواند این معنا و مفهوم را در برداشته باشد.
 شاید استدلال شود که حمایت‌های آشکار و نهان امریکا از اسرائیل سبب خواهد شد حتی در صورت اعمال تحریم همه‌جانبه جهانی علیه این رژیم، ضربه‌ای به دولت تل‌آویو وارد نشود اما نهادهای مسئول برقراری امنیت و عدالت در سطح جهان، در هر صورت وظیفه مجازات و تحریم رژیم‌هایی را دارند که دست به غصب خاک دیگران و حتی کودک کشی می‌زنند. جوزپ بورل مسئول روابط خارجی «اتحادیه اروپا» اخیراً خطاب به شورای امنیت سازمان ملل گفته بود: «ساز و کارهای ما علیه برهم زنندگان امنیت جهانی متفاوت و متعدد است و به صرف اینکه دیگران از آن سوءاستفاده و قدرت‌های جهانی آن را بلوک کنند، ما نباید از آن چشم پوشی کنیم. برعکس‌ما باید تحت هر شرایطی از آنها سود جوییم زیرا فقط از این طریق است که می‌توان از هدف گرفتن مردم بی دفاع در سطح جهان جلوگیری یا حداقل این پروسه‌ها را کمرنگ کرد. اگر ما در این راه‌ها پایمردی داشته باشیم، هر رژیم سرکشی با داشتن قوی‌ترین پشتیبان‌ها هم مجبور به تجدید نظر در سیاست‌های بیمارگونه خود خواهد شد.»                                                    منبع: Aljazeera


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7663/4/580658/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها