اخبـــــار




بنا بر اعلام وزیر ارتباطات
97 درصد روستاهای استان فارس به اینترنت متصل شدند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ۹۷ درصد روستاهای استان فارس به اینترنت متصل شدند.
به‌گزارش ایرنا، «محمدجواد آذری جهرمی» در توئیتر خود وضعیت اتصال روستاهای استان فارس را به اینترنت  تشریح کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نوشت: تمام ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت استان فارس که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آن در روستا زندگی می‌کنند، بجز ۴۳ هزار نفر به اینترنت متصل شدند. وی افزود: امروز پوشش روستایی استان فارس به ۹۷ درصد رسیده است. بنابر گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، تعداد روستاهای دارای ارتباط (هر نوع از ارتباط) در کشور امروز به ۵۲ هزار روستا رسیده و تعداد اشتراک‌های روستایی از ۳ میلیون اشتراک گذشته است. ۴۴ هزار روستا و ۸۲ هزار کیلومتر جاده اکنون تحت پوشش همراه اول و ۱۸ هزار روستا و ۶۴ هزار کیلومتر جاده تحت پوشش ایرانسل هستند. شاخص دیگری که در این بین توسط سازمان تنظیم مقررات مورد بررسی قرار گرفته، وضعیت شاخص مکالمات موفق (ASR) است که اغلب اپراتورها توانسته‌اند درصد خوبی را به خود اختصاص دهند. ضریب نفوذ ارتباطات سیار در ایران ،اکنون از مرز ۹۲ درصد گذشته و تعداد مشترکین ۷۷میلیون اشتراک را پشت سر گذاشته است. ضریب نفوذ همراه اول در اینترنت نسل سوم و چهارم در کشور ۳۷ میلیون مشترک و ایرانسل ۳۵ میلیون مشترک است. رایتل نیز در این میان سهم ۳ میلیونی دارد.  اینترنت تا هفت سال قبل تنها ۱۱ درصد روستاهای کشور را فرا گرفته بود، اما توسعه ارتباطات روستایی امروز آن را به بیش از ۹۷ درصد رسانده است. اکنون اتصال به شبکه ملی اطلاعات در ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار فراهم است و تا پایان دولت ۱۰۰درصد آن تکمیل خواهد شد.

ثبت دامنه‌های فارسی به یک میلیون و ۴۹۵ هزار رسید

از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تاکنون یک میلیون و ۴۹۵ هزار و ۳۵۰ دامنه ثبت شده است و از بین پسوندهای ثبت‌شده‌ فارسی، پسوند ir با یک میلیون و ۴۸۷ هزار دامنه‌ فعال در صدر قرار دارد.
به گزارش ایسنا، پس از دامنه ir، دامنه co.ir با ۴۰۹۳ مورد، دامنه ایران با ۱۶۰۳ مورد و دامنه ac.ir با ۱۲۵۶ دامنه فعال هستند. همچنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از ۱۰۰۰ مورد به‌نام آنها ثبت شده است. دامنه id.ir با ۶۳۰ مورد، دامنه org.ir با ۲۷۸ مورد، دامنه sch.ir با ۲۵۳ مورد و دامنه gov.ir
با ۲۱۰ مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه ثبت‌شده نیز متعلق به دامنه net.ir با ۲۷ دامنه فعال است. محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- چندی پیش با اشاره به سابقه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در ورود اینترنت به ایران و نیز نامگذاری دامنه‌های اینترنتی از جمله دات‌آی‌آر (.ir) گفته بود: با توجه به اینکه مطابق با سند طرح کلان شبکه ملی اطلاعات، توسعه خط و زبان فارسی تا سال ۱۴۰۴ به‌عنوان یکی از اهداف راهبردی در نظر گرفته شده و دامنه فارسی ایران تأثیر زیادی در تحقق این هدف دارد، پیشنهاد می‌شود که امکان ثبت دامنه فارسی برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها سریع‌تر از سازمان‌های دولتی فراهم شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7663/13/580698/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها