فقط کمدی نجات‌دهنده نیست




مرتضی شایسته
تهیه‌کننده و دبیر شورای صنفی نمایش
 رئیس سازمان سینمایی از پرداخت ۱۴.۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۲۶ میلیارد تومان وام ۴ درصدی به حوزه سینما بابت آسیب‌های ناشی از کرونا خبر داد.همچنین سازمان سینمایی کشور جزئیات حمایت‌های این مجموعه در دوران شیوع کرونا به سینماگران را منتشر کرده است. به اعتقاد من، کمک‌های سازمان سینمایی در این ایام در مسیر درستی بوده است. سینماداران و صاحبان فیلم‌ها حمایت شدند اما جای خالی حمایت از دفاتر پخش احساس می‌شود. اگر به دفاتر پخش کمک می‌شد می‌توانستیم بگوییم این چرخه در حمایت کامل بوده است؛ اما این که چرا با وجود این حمایت‌ها، سینما دچار ضرر و زیان شده است، یکی از مهم‌ترین عواملش باز و بسته شدن‌های مداوم سینما طی یک سال و نیم گذشته است. ماحصل این باز و بسته شدن‌های مداوم، بی‌اعتمادی صاحبان فیلم‌ها برای اکران و بی‌اطلاعی مخاطبان از وضعیت فعالیت‌ سینماها بود و نتیجه این که خروجی اکران به گونه‌ای است که انگار سینما حدود 17 ماه تعطیل بوده است.
 فروش فیلم‌هایی که در این ایام روی پرده سینما رفته‌اند، نه برای سینمادار و نه برای صاحبان آثار رضایت‌بخش نبوده است. به اعتقاد من بیش از هر چیز سینماها ازعدم همراهی و حمایت تلویزیون ضربه خورده است. صداوسیما نه راجع به فعالیت سینماها اطلاع‌رسانی درست کرد و نه فیلم‌های روی پرده را تبلیغ کرد. بسیاری از مخاطبان هنوز نمی‌دانند سالن سینماها باز است و چه فیلم‌هایی اکران می‌شود. به این مهم باید فقدان تبلیغات شهری را هم اضافه کرد البته که اکران فقط مختص تهران نیست. انتظار می‌رود در تمام شهرهای بزرگ مثل مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز، رشت، تبریز و... حداقل حدود یک ماه در فضای شهری فقط این تبلیغ دیده شود که «سینما باز است، سینما تعطیل نیست.»
تولیدات چند سال اخیر سینما در انتظار رونق گرفتن گیشه‌هاست. صف طویلی از فیلم‌ها پشت خط اکران مانده و در صورت عادی شدن شرایط هم بخش زیادی از این فیلم‌ها فرصت اکران را نخواهند یافت. در چنین شرایطی، فارغ از مسئولیت صنفی به‌عنوان فعال این عرصه معتقدم برای اکران فیلم نباید منتظر دوران پساکرونا بمانیم. صاحبان فیلم‌ها از سال 98 تا 1400 فیلم‌هایشان را نگه داشتند؛ فیلم‌هایی که ممکن است با گذر زمان دیگر مخاطب نداشته باشد. برخی از فیلم‌ها تاریخ مصرف دارند و در صورت کهنه شدن با عدم استقبال مخاطبان روبه‌رو خواهند شد. توصیه می‌کنم فیلم‌ها را اکران کنیم و منتظر آینده نمانیم.امیدواریم این انتظار طولانی نشود و با اکران 7-8 فیلم تازه نفس، شوک تازه به سینما وارد شود و آغازگر اکرانی طوفانی باشیم.
با وجود مانور خبری روی اکران فیلم‌های کمدی اما در شورای صنفی نمایش صرفاً اصرار به اکران فیلم‌های کمدی نیست. مدعیان گیشه صرفاً فیلم‌های کمدی نیستند. از اکران هر فیلم خوش ساختی که پتانسیل جذب مخاطب را دارد استقبال می‌کنیم. سینمای ایران فیلم‌های غیرکمدی بسیاری در نوبت اکران دارد که اطمینان داریم مخاطب را به سالن سینما می‌کشاند. دیده شدن این فیلم‌ها به حمایت تلویزیون و شهرداری در تبلیغ و اطلاع‌رسانی به مخاطب نیاز دارد.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7663/16/580717/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها