تابستان فصل گرم کتابخوانی


زهره نیلی
روزنامه‌نگار
روزهای گرم و بلند تابستان از راه رسیده؛ حالا حتی کلاس‌های آنلاین هم تعطیل و زمان بازی و فراغت بچه‌ها بیشتر شده است. دیگر بچه‌ها زمان بیشتری در خانه هستند و سرگرم‌کردن‌شان دشوارتر. شما هم جزو پدر و مادرهایی هستید که دلتان نمی‌خواهد پسر یا دخترتان، مدت زمانی طولانی، تبلت به دست بگیرد یا سرگرم بازی با گوشی هوشمند خود شود؟ شما هم دوست دارید بچه‌هاتان کتاب بخوانند و با فرهنگ‌های جدید آشنا شوند؟! اگر این‌طور است می‌توانید با آنها کتاب بخوانید.
بله کتاب‌ خواندن برای بچه‌ها و با بچه‌ها، نه تنها کار دشواری نیست که بسیار لذت‌بخش و هیجان انگیز است. اصلاً خود ما می‌توانیم کتابخوانی را به یک فرایند دلنشین و خوشایند برای بچه‌ها تبدیل کنیم آن هم در روزهای بلند و گرم تابستان! اصلاً گرمای تابستان، فرصت خوبی برای پدر و مادرهاست تا با کودکان خود کتاب بخوانند و لذت خواندن را با بازی و شادی برای آنها دوچندان کنند چراکه کتابخوانی، فرایندی است که اگر به شیوه درست انجام شود، کودکان را به سفر در دنیای داستان‌ها می‌برد و لذت سفر به سرزمین‌های دور و ناشناخته را به آنها می‌چشاند آن هم در روزهای قرنطینه و کرونا که امکان سفر وجود ندارد.
از سوی دیگر خانواده‌ها در قالب کتابخوانی می‌توانند مفاهیم بسیاری را به بچه‌ها منتقل کنند و به آنها به‌طور غیرمستقیم آموزش دهند. پس پیشنهاد ما به شما پدر و مادرها این است که گروه‌های کتابخوانی تشکیل دهید و به شکل گروهی با کودکان کتاب بخوانید. همچنین بهتر است پیش از خواندن کتاب برای آنها یا پس از بلندخوانی، بازی‌هایی را در پیوند با داستان و موضوع اصلی کتاب، طراحی و با کودکان اجرا کنید.
پدر و مادرها همچنین می‌توانند کودکان و نوجوانان بزرگ‌تر را تشویق کنند که برای کودکان کوچک‌تر، کتاب بخوانند و گروه‌هایی را برای این منظور تشکیل دهند. راستی شما بزرگ‌ترها می‌توانید همزمان با فصل گرم، کتاب‌هایی را انتخاب کنید و برای بچه‌ها بخوانید که درباره تابستان و سرگرمی‌های تابستانی هستند. حتی می‌توان در این فصل با بچه‌ها از سفر، گیاهان و میوه‌های تابستانی، مصرف بهینه آب و اهمیت حفظ منابع آبی گفت. پس کتاب‌هایی که می‌خوانید نوش‌جان تان. ای کاش کتاب خواندن با بچه‌ها را با یک لیوان نوشیدنی خنک، یک بستنی یا یک قاچ هندوانه، شیرین‌تر و خوشمزه‌تر کنید!‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7663/16/580720/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها