سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

هنوز درباره اطلاعات دوربین‌های آژانس تصمیمی اتخاذ نشده است


ایران اعلام کرد که هنوز پیرامون توافق همکاری موقت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم نگرفته است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز گذشته با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره مذاکرات وین و تعیین تکلیف تفاهم فنی با آژانس گفت:‌ توافق‌ ما این بود که دوربین‌ها جمع نشوند، ولی در عین حال اطلاعات آنها و آنچه ضبط می‌کنند در اختیار آژانس قرار نگیرد. سه ماه تمام شد و تصمیم داخلی در داخل ایران در چارچوب مصوبه الزام آور مجلس گرفته شد که همچنان این اطلاعات پاک نشود، ولی از روز الزام آور شدن قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نشده است. سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: همچنان هیچ تصمیمی سلبی یا ایجابی درباره دوربین‌ها و توافق قبلی با آژانس گرفته نشده است. نه نگهداشتن و نه پاک کردن و فعلاً در وضعیت قبلی به سر می‌بریم.
به گزارش ایرنا، خطیب‌زاده درباره مذاکرات در وین هم گفت: گفت‌وگوها به جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات خودشان را بگیرند. تصمیماتی که باید اتخاذ می‌کردیم، به نظر خودمان اتخاذ کرده و اعلام کردیم. منتظریم طرف‌های مقابل به شمول امریکا تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کنند و ما براساس آن در خصوص دور آینده روشن‌تر صحبت کنیم. عدم تصمیم‌گیری ایران پیرامون اطلاعات فعالیت‌های اخیر هسته‌ای اش در حالی است که ایران و آژانس اسفندماه سال گذشته به توافق موقتی دست یافتند که بر اساس آن، کشورمان همزمان با پایان بخشیدن به اجرای پروتکل الحاقی و کاهش سطح دسترسی‌های آژانس به فعالیت‌های هسته‌ای، پذیرفت که دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای اش به مدت سه ماه فعال بماند اما اطلاعات ذخیره شده در آن در صورتی در اختیار بازرسان قرار گیرد که برجام احیا شده و تحریم‌های ضد ایرانی از سوی امریکا لغو شود. با به پایان رسیدن مهلت سه ماه این توافق و عدم تعیین تکلیف وضعیت برجام، مقام‌های کشورمان پذیرفتند برای یک ماه دیگر اطلاعات ذخیره شده در این دوربین‌ها را پاک نکنند تا وضعیت مذاکرات برجام در وین مشخص شود. حالا با اتمام این مهلت یک ماهه و عدم تصمیم‌گیری ایران برای تمدید این توافق، مدیرکل آژانس از این بابت ابراز نگرانی کرده است. کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس هم گفته است که تمدید تفاهم با آژانس تعهد این کشور محسوب نمی‌شود و این اقدام صرفاً برای کمک به تسهیل مذاکرات وین بوده است. حالا هیأت‌های مذاکره کننده ایران و 1+4 در انتظار تصمیم پایتخت‌ها هستند تا بار دیگر به وین بازگشته و وضعیت احیای برجام را نهایی کنند. سید عباس عراقچی، رئیس هیأت مذاکره کننده کشورمان در آخرین موضع‌گیری پیرامون این مذاکرات گفته است که هیأت‌ها به اندازه کافی مذاکره کرده‌اند و اکنون زمان گرفتن تصمیم‌های سخت برای دیگر کشورها رسیده است.
 واکنش به طرح موضوعات ضد برجامی
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر این‌که بعد از حصول توافق هدف ما است که درباره توافق بلندمدت گفت‌وگو کنیم، گفت: مقامات امریکایی بیش از همه می‌دانند طرح این موضوعات از این دست ضد برجامی است و نه تنها منطبق با برجام نیست بلکه با ضدیت کامل با برجام این اظهارات بیان می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: تمامی موضوعاتی که بین ایران و امریکا اختلافی بوده با آگاهی و دانستن همه آنها و با بی‌اعتمادی دوطرفه‌ برجام گفت‌وگو، مذاکره و امضا و مهر و موم شد. برخی مسائل که گفته‌ می‌شود مثل مسأله هسته‌ای و موشکی در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ با زمانبندی خود تعیین تکلیف شده است.
وی تصریح کرد: هیچ کسی نه در دولت فعلی و نه در دولت بعدی اجازه نخواهد داد که دولت ایران و ملت ایران به‌عنوان استثنا در حقوق و روابط بین‌الملل قلمداد شوند.
گفت‌وگوهای بین الافغان را با حضور طالبان تسهیل می‌کنیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اوضاع افغانستان و پیگیری این وضعیت از سوی ایران در سطوح عالی سیاسی و امنیتی گفت: ما با همه طرف‌های مختلف افغانستانی در حال گفت‌وگو هستیم و معتقدیم حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی و رعایت حقوق اقلیت‌ها و دستاوردهایی که ملت افغانستان در دو دهه گذشته به سختی به دست آورده و همچنین گفت‌وگوهای اصیل بین الافغان، تنها راه‌حلی است که برای افغانستان وجود دارد.
این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: در همین چارچوب همواره گفتیم آماده تسهیل گفت‌وگوها هستیم همچنان که الان نماینده ویژه ما در سفر به افغانستان با تمامی طرف‌ها گفت‌وگوهای خودش را داشته است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موضع رسمی ایران در قبال طالبان نیز گفت: طالبان همه افغانستان نیست و همه افغانستان نخواهد بود، بخشی از افغانستان و بخشی از دولت و راه‌حل آتی افغانستان است.
خطیب‌زاده در خصوص پیگیری موضوع افغانستان با دیگر کشورها نیز بیان کرد: موضوع افغانستان همواره در بستر منطقه و در بستر روابط ما با کشورهای دیگر مطرح بوده و البته آینده افغانستان باید در داخل افغانستان تعیین شود. او تصریح کرد: هیچ کشوری نه می‌تواند آینده افغانستان را تعیین و نه تحمیل کند. همه باید کمک کنیم. همه کشورها در منطقه و همه کشورهایی که صدایی دارند کمک کنند که موضوع افغانستان هر چه زودتر به راه‌حل مرضی الطرفینی برسد. در تمامی گفت‌وگوها چه ظریف که در اجلاس آنتالیا گفت‌وگوهایی را داشت و چه گفت‌وگوها در سطوح مختلف که نماینده ما در افغانستان پیگیری می‌کند سعی کردیم با ملاحظات منطقه‌ای و ملت افغانستان این کارها پیگیری شود.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه تصریح کرد: طالبان بخشی از افغانستان است، چه امروز افغانستان و چه آینده افغانستان، ولی طالبان همه امروز و آینده افغانستان در دولت نخواهد بود. قطعاً گفت‌وگوهای بین الافغان را به شمول طالبان تسهیل می‌کنیم البته پنهان هم نیست که خشونت‌ها در افغانستان بالا گرفته و به وضعیت نگران کننده‌ای رسیده است و برخی اقلیت‌های قومی و دینی تحت فشار قرار گرفته‌اند. از همه طرف‌ها به روشنی و صراحت خواسته و باز هم می‌خواهیم حقوق آنها را رعایت کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7664/1/580740/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها