گفت‌و‌گوی «ایران» با سعیدرضا کیخا که قهرمان جام‌جهانی ژیمناستیک قطر شد

اگر المپیکی شوم می‌توانم مدال بگیرم


حامد جیرودی/در آستانه المپیک 2020 توکیو و در چند روز اخیر اخبار بسیار خوبی از موفقیت‌های ورزشکاران ایرانی در رشته‌های مختلف منتشر شده که یکی از آنها مربوط به سعیدرضا کیخا ملی‌پوش ژیمناستیک کشورمان است. این ژیمناست باتجربه ایران چند روز پیش توانست در فینال وسیله خرک حلقه جام جهانی قطر با نمره ۱۵.۲۰۰ قهرمان شود و به مدال طلا دست پیدا کند. کیخا در گفت‌و‌گویی که با خبرنگار «ایران» داشت، درباره قهرمانی‌اش در جام جهانی قطر چنین توضیح داد:«این رقابت‌ها آخرین مرحله از کسب سهمیه المپیک بود که متأسفانه سال گذشته به‌دلیل شیوع کرونا به تأخیر افتاد ولی فدراسیون خدا را شکر در چند سال اخیر برای کسب سهمیه المپیک برنامه‌ریزی خوبی داشت و خیلی خوب حمایت کردند. کادرفنی هم خیلی تلاش کردند و خدا هم کمک کرد و خیلی خوب پیش آمدیم. من در مسابقات جهانی 2018 کوتبوس آلمان سوم شدم و در مسابقات جهانی ملبورن استرالیا نقره گرفتم و در مسابقات دیگر هم نمره‌های خوبی را کسب کردم. البته مسابقات جهانی آذربایجان که به خاطر کرونا نصفه و نیمه تعطیل شد، خیلی به ضررم شد. چون در آمادگی کامل بودم و همیشه در مرحله مقدماتی هم یک برنامه سبک‌تر اجرا می‌کنم تا فینال کار نهایی‌ام را اجرا کنم. جام جهانی قطر هم قرار بود اسفند برگزار شود که باز هم به تأخیر افتاد و چون اطلاع‌رسانی نکرده بودند، من در کمتر از 20 روز آماده این مسابقات در قطر شدم ولی چون تکلیفم در این مسابقات مشخص می‌شد، تمام تلاشم را کردم و خدا را شکر اتفاق خوبی هم افتاد و برای اولین بار در راه کسب سهمیه المپیک توانستم مدال طلا بگیرم. از عملکرد و نمایشی که در فینال داشتم راضی هستم و آنچه که از خودم انتظار داشتم را اجرا کردم.»
پس از کیخا، ژیمناست قزاق در جایگاه دوم قرار گرفت و ژیمناست ژاپنی که اصلی‌ترین حریف کیخا برای کسب سهمیه محسوب می‌شود، سوم شد. با این نتیجه امتیازات کیخا و ژیمناست ژاپنی در رنکینگ کسب سهمیه برابر شد و حالا باید دید فدراسیون جهانی ژیمناستیک سهمیه‌ المپیک را به کدام یک از آنها خواهد داد. این ورزشکار شیرازی درباره اینکه با توجه به ژاپنی بودن رقیبش و میزبانی این کشور در المپیک چقدر احتمال می‌دهد سهمیه را بگیرد، چنین نظر داد:«شرایط ما برابر شده و قرار شده طی چند روز آینده فدراسیون جهانی نظرش را در این باره به‌صورت رسمی اعلام کند اما به هر حال فارغ از مسائل فنی و داوری اسم کشورها تأثیرگذار است. من از لحاظ فنی آنچه که از دستم بر می‌آمد را انجام دادم ولی کشورهایی مثل چین و ژاپن از لحاظ داوری قدرت دارند. البته نام ایران هم در ژیمناستیک در چند سال اخیر خیلی بهتر شده و دید کشورهای جهان به ژیمناست‌های ایرانی عوض شده و روی ما حساب باز کرده‌اند.»
المپیک بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان است که بهترین‌ها در آن حضور پیدا می‌کنند. آیا سطح جام جهانی قطر را می‌توان با المپیک نزدیک یا برابر دانست. کیخا به این سؤال چنین پاسخ داد:«در این دو سالی که من در مسابقات مختلف شرکت داشتم بیش از 200 یا 300 ورزشکار با هم رقابت می‌کردند و هر چه پیش رفتیم این رقابت فشرده‌تر و تعداد افراد کمتر شد و من توانستم تا رده سوم کسب سهمیه المپیک پیش بروم. چون از همه دنیا در این رقابت‌ها حضور داشتند، شاهد مسابقات سنگینی بودیم و من اعتقاد دارم که راهیابی به المپیک سخت‌تر از کسب مدال در المپیک است. چون در المپیک و در بخش آقایان 98 ژیمناست حضور دارند و آنجا راحت‌تر می‌شود رقابت کرد و به مدال دست یافت.»
حالا همه احتمال می‌دهند اگربه کیخا سهمیه المپیک داده شود، او یکی از مدال آوران کاروان ایران باشد و اولین مدال آور این رشته از ایران باشد. او در این خصوص چنین واکنشی داشت: «خدا را شکر ما این توان و ظرفیت را داریم که در المپیک روی سکو برویم و مدال بگیریم و امیدوارم در صورت حضور در المپیک این اتفاق برای من بیفتد. ما در چند سال اخیر رشد خوبی در ژیمناستیک داشته‌ایم و در المپیک جوانان و بازی‌های آسیایی جوانان در شاخه هنری به مدال رسیدیم. خودم در بزرگسالان به مدال نقره 2019 آسیا رسیدم که اولین مدال ما بود. ضمن اینکه آقای کهنی هم در دارحلقه مدال برنز گرفت. ما در المپیک 1964 یک نماینده آقا و خانم در ژیمناستیک داشتیم ولی از وقتی که ژیمناستیک سهمیه‌ای شده، نفری در المپیک نداشته‌ایم و امیدوارم این سهمیه به من برسد تا اولین نماینده ایران پس از سال‌ها در این رقابت‌ها باشم. من خیلی خوشحالم که برای جوانان علاقه‌مند به ژیمناستیک انگیزه‌ای ایجاد شده و با وجود مشکلات اقتصادی باز هم می‌توانیم پیشرفت کنیم و در این رشته سخت در جهان خودنمایی کنیم.»






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7664/1/580744/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها