پیشنهاد اتحادیه‌های استانی دامداران برای باز شدن گره نهاده ها:

هزینه‌های سربار برای دامداران نتراشید


زهره افشار
خبرنگار
 دامداران چندین استان از جمله خراسان رضوی، فارس، یزد و اصفهان طی چند روز اخیر نسبت به افزایش قیمت نهاده‌های مورد نیاز دام و قیمت مصوب شیر تجمعاتی برگزار کردند و با ریختن تانکرهای شیر در جلوی سازمان های جهاد کشاورزی به عنوان مراکز خرید شیر این استان ها، اعتراض خود را نشان دادند. همچنین روز گذشته نمایندگان اتحادیه‌های دامداران استان های مختلف در تهران گرد هم آمدند و خواستار دیدار با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی شدند و جلساتی را با اتحادیه‌های صنایع لبنی برگزار کردند. آنها می‌گویند در حالی که قیمت مصوب شیر از سوی دولت 4هزار و 500 تومان بدون احتساب جوایز بهداشتی تعیین شده در حال حاضر با توجه به قیمت بالای نهاده‌های دامی قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیر در حد 7 هزار تومان است و هیچ تعادلی بین قیمت نهاده و شیر وجود ندارد و ادامه این روند می‌تواند صنعت دامپروری را با مشکلات بزرگی مواجه کند. از سوی دیگر مردم نگرانند که افزایش قیمت شیر باز هم به کاهش توان آنها برای خرید محصولات لبنی بینجامد.
قیمت نهاده 100 درصد افزایش یافته است
 «جواد ابراهیمی» رئیس اتحادیه دامداران خوزستان به «ایران» گفت: قیمت نهاده‌های مختلف وارداتی از سال گذشته تا کنون صددرصد بالا رفته است، به‌عنوان مثال در حال حاضر دامدار باید برای خرید هر کیلو جو 6 هزار تومان و ذرت 5 هزارو 500 تومان هزینه کند در حالی‌که سال گذشته قیمت این نهاده‌ها در حد 3هزار تا 3هزارو 500 تومان بود و قیمت سویا از کیلویی 1400تومان به 3600 تومان رسیده است. در واقع در یکساله اخیر قیمت نهاده وارداتی پلکانی بالا رفته است.
وی افزود: از سوی دیگر کارگروه ستاد تنظیم بازار قیمت سبوس گندم داخلی را از 1400 تومان برای هرکیلو به 4 هزارو 500 تومان افزایش داده، مگر این نهاده وارداتی است؟ مشکل دیگر ما این است که شرکت پشتیبانی امور دام برای انبارداری نهاده وارداتی روی هر کیلو نهاده 350 تا 400 تومان می‌کشد که برای ما قبل قبول نیست. رئیس اتحادیه دامداران خوزستان تأکید کرد: مشکل دیگر ما این است که شرکت پشتیبانی برای توزیع نهاده برنامه ندارد و به ما که در خوزستان هستیم نهاده‌ای را می‌دهد که از چابهار وارد کشور می‌شود و طبیعی است برای دامدار هزینه حمل سربار می‌شود و چرا نباید به ما از بندر نزدیکتر نهاده بدهند. وی گفت: در همین حال نهاده‌هایی که به دامدار می‌دهند کفاف نیاز دامدار را نمی‌دهد. دولت تنها در حد 30 درصد نهاده مورد نیاز ما را به قیمت دولتی می‌دهد و تازه این را هم درست و بموقع به دست ما نمی‌رساند. در حال حاضر کاه و کلشی که کشاورزان در سال‌های گذشته آن را آتش می‌زدند، قیمتی شده است و کشاورزان آن را ازکیلویی 500 تا حداکثر 3500 تومان می‌فروشند. ابراهیمی گفت: بر اساس آنالیز قیمت شیر که با کارشناسان جهاد کشاورزی انجام داده‌ایم در حال حاضر قیمت تمام شده هرکیلو شیر برای دامدار 7 هزار تومان است که با 15 درصد سود به 8 هزار و 500 تومان می‌رسد ولی هر کیلو شیر را درحال حاضر از ما 5 هزار تومان می‌خرند. پیشنهاد ما این است که یا اجازه افزایش قیمت را به ما بدهند یا دولت به‌خاطر سلامتی مردم شیر را با قیمت تمام شده بخرد و هر چقدر دوست دارد یارانه بدهد و سپس آن را به دست مردم بسپارد. این در حالی است که دولت فقط به تولید کننده فشار وارد می‌کند.
 اولویت نجات صنعت دامپروری تأمین فوری نهاده است
 «مجید مهدوی» رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی با اشاره به تجمع برخی دامداران این استان مقابل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: واقعیت این است که ما توان خرید نهاده‌های با قیمت گران را نداریم و شکی نیست اگر این روند ادامه پیدا کند در صنعت دامپروری وضعیت بحرانی ایجاد خواهد شد و در نهایت امنیت غذایی کشور به مخاطره می‌افتد. وی تنها راهکار برون رفت از این مشکل را توزیع سریع نهاده‌های دامی معطل مانده در گمرک با یک مصوبه از سوی هیأت دولت خواند و افزود: اگر این اتفاق نیفتد بسیاری از ما باید دام هایمان را به کشتارگاه بسپاریم. وی در همین حال از دولتمردان خواست بدون بوروکراسی اداری و بسرعت تسهیلاتی را با نرخ سود پایین برای خرید بموقع نهاده در اختیار دامدار قرار دهند.
تجمعات صنفی است آن را سیاسی نکنید
«فرهاد اکبری» رئیس اتحادیه دامداران سمنان هم به «ایران» گفت: تجمعات صورت گرفته فقط جنبه صنفی دارد و خواهش می‌کنیم آن را سیاسی جلوه ندهید. در سال‌جاری علاوه بر مشکلاتی که برای واردات نهاده وجود دارد خشکسالی هم به کمک آمده تا علوفه بسیار گران شود. ضمن اینکه دامدار نقدینگی لازم برای ذخیره نهاده دام را ندارد. وی تأکید کرد: هرکس که منصفانه بخواهد قضاوت کند باید بپذیرد که قیمت نهاده و شیر توازن ندارد و حق این است که دولت در قیمت خرید شیر تجدید نظر کند. متأسفانه این مشکل در زمان تغییر دولت روی داده و این ما را بیشتر نگران می‌کند. ما ضمن اینکه منتظر دیدار و نظر وزیر جهاد کشاورزی هستیم خودمان هم دست به‌کار شدیم و روز گذشته جلسانی را با اتحادیه‌های صنایع لبنی برگزار کردیم تا شاید بتوانیم قیمت وسطی را بین دو قشر تولید کننده تعیین کنیم و از این بحران خارج شویم. ما هم می‌دانیم که هم کرونا است وهم تجمع به نفع کسی نیست ولی ما در آستانه نابودی هستیم و تا رفع مشکل مسأله را پیگیری خواهیم کرد. وی خاطرنشان کرد: ما به هیچ عنوان راضی نیستیم با افزایش قیمت شیر، قدرت خرید مردم کاهش یابد. بلکه انتظار داریم دولت این مشکل را با حمایت یارانه‌ای حل کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7664/1/580745/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها