اخبــــار



14مرداد؛ مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری منتخب

مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری منتخب روز پنجشنبه ۱۴ مردادماه با حضور مقامات خارجی و داخلی در محل مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
به‌گزارش میزان، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در این باره گفت: پس از برگزاری مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهوری منتخب از جانب مقام معظم رهبری، مطابق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم تحلیف حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه ۱۴ مرداد در سالگرد صدور فرمان مشروطیت در محل مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.
به‌گفته سید نظام‌الدین موسوی در این مراسم علاوه بر رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان که طبق قانون اساسی باید در جلسه حضور داشته باشند، از برخی مقامات و شخصیت‌های داخلی و خارجی نیز دعوت به عمل آمده است. او تأکید کرد: در برگزاری مراسم تحلیف، پروتکل‌های بهداشتی متناسب با وضعیت اپیدمی کرونا در نظر گرفته شده و ستاد کرونای مجلس در این باره تمهیدات لازم را اندیشیده است.
به‌دستور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ستادی با ۱۱ کمیته مسئولیت تمهید مقدمات، دعوت و استقبال از مدعوین خارجی و داخلی، اطلاع رسانی، امنیت و حراست، امور بهداشتی و... مراسم تحلیف را عهده‌دار شده است.

قالیباف: حق مردم است که با مسئولان خود بدون هیچ مانعی صحبت کنند

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شامگاه یکشنبه در مراسم سالگرد شهدای هفتم تیر که در محل مسجد جامع تاریخی اردستان برگزار شد، گفت: شهید بهشتی یک سیاستمدار دین‌مدار بود دقیقاً آن چیزی که کمتر در جامعه مشاهده می‌شود. امروز شهید بهشتی یک الگوی سیاست ورزی مؤمنانه برای همه ما مسئولین در هر کجا که هستیم، است.
به گزارش ایسنا، وی در ادامه اضافه کرد: یکی از مظلومیت‌های شهید بهشتی این بود که همیشه تحت اتهامات ناجوانمردانه و ناروا قرار می‌گرفت اما این شهید هیچ‌گاه از متانت، تعادل و انصاف خارج نشد. این شهید عزیز با حرف‌های زشت مورد خطاب واقع می‌شد اما با لبان خندان و با منطقی منصفانه صحبت می‌کرد. شهید بهشتی جزو روحانیون عزیزی بود که اعتقاد به کار عمیق تشکیلاتی و تربیت نیروی انسانی داشت.
قالیباف گفت: شهید بهشتی در نظام اسلام حرفی گفته که ما کمتر شنیده‌ و کمتر هم به آن عمل کردیم؛ ایشان یک مجتهد مسلم و اسلام‌شناس است و کسی است که معنی حکمرانی، مدیریت و سختی اداره را می‌فهمد. ایشان قبل از انقلاب مسئولیت داشته و در قبل و بعد از انقلاب بر این موضوع تأکید کرده که همان طور که عدالت باید باشد و حکم ثانوی است، در رابطه بین کارگزاران نظام و مردم هم هیچ مانع، حجاب و بهانه‌ای نباید وجود داشته باشد.
وی گفت: حق مردم است که بتوانند با مسئولان خود بدون هیچ مانعی صحبت کنند. این همان چیزی است که امروز در بین مسئولین کم است به بهانه‌های مختلف این جداسازی بین مردم و کارگزاران نظام اتفاق افتاده است.

پیام ظریف برای سالگرد بمباران شیمیایی سردشت
 
وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که دولت جدید امریکا دست از سیاست شکست خورده دولت قبلی برنداشته و در تداوم اعمال تحریم‌های غیرقانونی، مانع دسترسی جانبازان شیمیایی ما به دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود. محمدجواد ظریف روز گذشته در پیامی به مناسبت گرامیداشت سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت و روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک یادآور شده است: جهان وامدار مردمان صلح‌دوست ایران و بویژه ساکنان شهرهای سردشت، اشنویه و سایر شهرهای ایران و همچنین مردم مظلوم حلبچه است که زیر بمباران سلاح‌های شیمیایی صدام، فریاد تظلم خواهی سردادند و حضور جانبازان شیمیایی ما در خاک اروپا، سبب تسریع مذاکرات منع تسلیحات شیمیایی و نهایتاً انعقاد کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در سال ۱۹۹۳ شد.
وزیر امور خارجه ادامه داده است: پیگیری‌های حقوقی دولتی ایران از مجاری بین‌المللی جهت احقاق حقوق جانبازان معزز شیمیایی به دلیل فقدان اراده سیاسی دولت‌های غربی جهت سپردن عاملان، معاونان و مباشران حقیقی و حقوقی حملات شیمیایی مورد اشاره بدست عدالت و نیز نقایص و موانع موجود در نظام کیفری بین‌المللی معاصر، دشوار شده است.
ظریف با اشاره به اینکه وجه اشتراک سلاح‌های کشتار جمعی و تحریم، عدم تبعیض و تفکیک در اهدافشان است، خاطرنشان کرده است: این در حالی است که بحران جهان گستر ناشی از ویروس کووید۱۹، یک‌بار دیگر ضرورت تقویت همکاری‌های بین‌المللی جهت غلبه بر بحران‌های جهانی را گوشزد می‌کند و اقدامات یکجانبه را ناکارآمد و محتوم به شکست می‌داند.

پیشنهاد برگزاری نشست سه‌جانبه پاکستان، ایران و افغانستان

نماینده ایران در دیدار با وزیرخارجه افغانستان، بر اهمیت اجماع منطقه‌ای و تقویت روابط میان سه کشور و طرح برگزاری نشست سه‌جانبه وزرای خارجه افغانستان، ایران و پاکستان تأکید کرد. این پیشنهاد را محمد ابراهیم طاهریان فرد، نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در دیدار با «محمد حنیف اتمر» وزیر امور خارجه افغانستان مطرح کرد. به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه افغانستان هم در این دیدار تقویت هرچه بیشتر روابط دوستانه میان دو کشور را با اهمیت خواند و بر تحکیم و گسترش هرچه بیشتر مناسبات دوجانبه و چندجانبه تأکید کرد. «اتمر» ضمن گفت‌وگو در مورد ضرورت تقویت اجماع منطقه‌ای برای موفقیت روند صلح، طرح نشست سه‌جانبه را در اصول مورد تأیید قرار داد و برگزاری این نشست را برای تقویت اجماع منطقه‌ای در خصوص موفقیت روند صلح مفید توصیف کرد. وزیر امور خارجه افغانستان با درنظرداشتن اهمیت همکاری‌های عملی میان دو کشور، بر برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی میان افغانستان و ایران، تأکید کرد.
 نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در امور افغانستان که پنجشنبه گذشته از کابل به اسلام آباد عزیمت کرده بود، پس از دیدار با مقامات پاکستان در خصوص آخرین تحولات امنیتی افغانستان، مجدداً به کابل سفر کرد و روز جمعه دیدارهای خود را با مقامات سیاسی و دفاعی افغانستان از سر گرفت. طاهریان فرد در این دیدارها ضمن ارائه گزارشی از گفت‌وگوهای خود با مقامات پاکستانی، به تبادل نظر با مسئولان‌ و شخصیت‌های افغانستانی برای دستیابی به راه‌های مسالمت‌آمیز بحران جاری و جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در این کشور پرداخت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7664/2/580754/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها