رئیس قوه قضائیه:

نگذاشتیم مبارزه با فساد سرد شود




حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگویی تلویزیونی که به مناسبت هفته قوه قضائیه صورت گرفت، با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش، با بیان اینکه محور حرکت در قوه قضائیه، تحول بود، گفت: در زمینه مبارزه با فساد، اجرای عدالت، قانونمداری و توجه به مردم و کرامت مردم کار‌ها دنبال شده است و برای هر کدام از این موارد، شعار‌ها را به برنامه و برنامه را هم به کارنامه تبدیل کرده‌ایم و گام‌هایی برداشته شده است.
به گزارش میزان، رئیس قوه قضائیه همچنین به نظرسنجی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه اشاره کرد که مطابق آن هفتاد درصد از سه میلیون نفری که به دستگاه قضایی مراجعه کرده‌اند، رضایت خودشان را اعلام کرده‌اند.
رئیسی به موضوع مبارزه با فساد در درون و برون دستگاه قضایی پرداخت و گفت: مأموریت جدی در زمینه مبارزه با فساد را هرگز نگذاشتیم که سرد شود و به جد این موضوع دنبال شد و از برخی پرونده‌ها نیز مردم در جریان هستند.
رئیس قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی که چرا برخورد با فساد در دوره تحول برجسته‌تر بود، افزود: همواره در دستگاه قضایی مبارزه با فساد وجود داشته است؛ ولی در این دوره پرونده‌هایی دغدغه مردم شده بود و این دغدغه را باید به نحوی پاسخ می‌دادیم و همه این پرونده‌ها که به هر شخص، جناح و جایگاهی مرتبط بود باید روی میز قاضی قرار می‌گرفت و تأکید شد که این اقدام صورت گیرد و قضات هم تلاش کردند پرونده‌ها را بدون توجه به وابستگی‌ها و پیوستگی‌ها عادلانه رسیدگی کنند و نسبت به هیچ‌کسی خط قرمزی قائل نباشد که موجی از مبارزه با فساد را شکل داد. رئیس قوه قضائیه ادامه داد: یک‌سری سازوکارهایی که در قانون پیش‌بینی شده بود را همچون اعلام اموال مسئولان اجرایی کردیم که این قبیل اقدامات برای مردم اطمینان‌بخش است. یک‌سری اقداماتی نیز راجع به شفافیت صورت گرفت که توانست اطمینانی برای مردم ایجاد کند که نشان دهد اراده دستگاه قضایی مبارزه با فساد است.
آمار اعطای مرخصی به زندانیان در ایران بی‌نظیر است
 رئیسی در پاسخ به این سؤال که الان فکر می‌کنید وضعیت زندان‌های ما به گونه‌ای هست که آن دعوت خود را یک بار دیگر تکرار کنید که گفتید همه کسانی که حقوق بشر را در رابطه با زندان‌های ما زیر سؤال می‌برند آزاد هستند که بیایند از همه زندان‌های ما بازدید کنند مشروط بر اینکه اجازه دهند ما هم از زندان‌های آنها بازدید کنیم، گفت: آیا کرونا مخصوص کشور ما بود؟ کرونا در تمام کشورهای دنیا فراگیر شد و در آنجا نیز زندان و زندانی وجود دارد؛ آماری که ما از اعطای مرخصی به زندانیان داریم بی‌نظیر است. معتقدیم که با توجه به یک اصل اسلامی و انسانی در حفظ جان زندانیان تلاش شد.
او این را هم گفت که جای طرح اختلافات در جلسات است و در عموم، نباید مردم را نگران کرد و باید از حاشیه بشدت پرهیز کرد. رئیس دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا شما به عنوان رئیس جمهور خط قرمز خواهید داشت، گفت: هرکس که در نظام ما مسئولیت پذیرفته باید پاسخگو نیز باشد و این قاعده شامل همه اشخاص در همه سطوح از یک کارمند اداری و بازرس تا یک وزیر می‌شود و در نظام اداری ما حق و تکلیف توأمان با هم تعریف شده است.
سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز هم در همایش سراسری قوه قضائیه از عملکرد همکاران قضایی در سراسر کشور برای اجرای عدالت، احقاق حق و ابطال باطل و همچنین از همراهی و صبوری خانواده‌های آنها تقدیر کرد. رئیس قوه قضائیه با تأکید بر توجه همکاران دستگاه قضایی به رعایت عدل و حق در کنار توجه به سرعت و دقت در کار، اظهار داشت: بسیاری از ابزارهای نوین که در اختیار ما قرار دارند برای آن است که دقت و سرعت کار افزایش یابد و دسترسی به اطلاعات و سوابق مورد نیاز آسان شود؛ اما تصمیم‌گیرنده نهایی قاضی است. به گفته وی، همه بخش‌های کشور باید در مسیر عدالت حرکت کنند و هم قوانین باید عادلانه تصویب و اجرا شوند و هم قضاوت و داوری ما باید مبتنی بر عدالت باشد. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه باید برای مردم ارزش قائل شد، تصریح کرد: اینکه برخی می‌گویند مردم بدانند یا ندانند و کمک کنند یا نکنند ما کار خودمان را انجام می‌دهیم حرف درستی نیست و اطلاع داشتن مردم و به حساب آوردن آنها بسیار مهم است. وی به مدیران قضایی توصیه کرد که با برنامه‌ریزی در جهت استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای احیای حقوق عامه، پیشگیری از جرم و کاهش ناهنجاری‌ها، کاهش ورود پرونده به عدلیه و رسیدگی بموقع به پرونده‌ها گام جدی در اجرای وظایف عدلیه بردارند که در قانون اساسی تبیین شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7664/3/580756/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها