هم‌اندیشی جهانی برای حذف «داعش»



زهره صفاری/ بیش از 83 هیأت بلندپایه بین‌المللی برای نخستین بار از نوامبر 2019 در نشست ائتلاف جهانی ضدداعش به میزبانی مشترک امریکا و ایتالیا در رم گردهم آمدند تا برای همکاری همه‌جانبه در مسیر حذف داعش از گستره جهانی، گفت‌و‌گو و تبادل نظر کنند.
در این نشست علاوه بر وزرای خارجه کشورهای عضو، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و شماری از نمایندگان کشورهای آفریقایی به عنوان ناظر دعوت داشتند. به گزارش «یورو نیوز»، هدف از این نشست بررسی راهکارهای شکست دائمی داعش و سازمان‌های تروریستی وابسته به این گروه بود. چراکه براساس آمار اعلام شده در این ائتلاف، همچنان بیش از 10 هزار تروریست داعشی در سراسر سوریه و عراق فعالیت دارند. از دیگر بحث‌های مطرح شده در این ائتلاف تمرکز بر مبارزه با داعش در گستره جهانی بویژه با رشد سریع فعالیت این گروه در آفریقا است.
وزیر خارجه ایتالیا در آستانه این نشست در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این تروریست‌ها می‌توانند جوامع آزاد را به خشونت بکشانند بنابراین لزوم فشار حداکثری از ضروریات به شمار می‌رود.» اما آزادسازی دائمی شهرها شامل بازگرداندن آوارگان به خانه‌هایشان و بازسازی خدمات اولیه در شهرها است که از 2014 تاکنون ائتلاف جهانی با تخصیص 20 میلیارد دلار از این اقدامات حمایت کرده است.
در ادامه این بیانیه آمده است: «ائتلاف جهانی از تلاش‌های مؤثر فیسبوک، گوگل، توئیتر، تلگرام و دیگر بخش‌های خصوصی برای مقابله برخط با تروریست‌ها و حذف مضامین افراطی خشونت‌آمیز در درگاه‌هایشان استقبال می‌کند.»
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا نیز که پیش از این نشست در دیدار با «پاپ فرانسیس» و جمعی از مقامات درباره تغییرات اقلیمی، حقوق بشر و قاچاق انسان بحث و تبادل نظر کرده بود، در آستانه نشست ائتلاف جهانی ضدداعش گفت: «ما باید از توانمندی‌های این ائتلاف حمایت کنیم. در برهه فعلی عقب‌نشینی جایز نیست و نباید به داعش اجازه قدرت گرفتن بدهیم.»
به نوشته «ایوینیگ استاندارد»، «دومنیک راب» وزیر خارجه انگلیس نیز با اشاره به کمک 12.6 میلیون پوندی انگلیس برای مبارزه با داعش در آفریقا، نسبت به افزایش تهدید این گروه تروریستی در قاره سیاه هشدار داد: «انگلیس تهدیدات را به خوبی می‌داند و اقداماتش برای شکست دائمی داعش را ادامه خواهد داد. ما باید اطمینان یابیم که دیگر هیچ جایی برای داعش امن نیست. بنابراین فشارها بر این گروه حتی به‌رغم توسعه تأثیرات زهرآگین آن، باید ادامه داشته باشد. در این صورت است که داعش مجالی برای احیا پیدا نخواهد کرد.
حدود دو سال از شکست داعش در عراق و سوریه می‌گذرد اما تهدیدات این گروه تروریستی و ایدئولوژی نفرت‌انگیز آن همچنان باقی مانده است. از طرفی نگرانی‌ها بابت گسترش این تهدیدات در آفریقا لزوم تصمیم‌گیری در این‌باره در ائتلاف جهانی را ثابت می‌کند.» به نوشته «ایندیپندنت»، آنچه نگرانی‌ها از احیای داعش در آفریقا را بالا برده آمار چهار ماه پایانی سال گذشته است که بیانگر رشد فعالیت این گروه در بخش‌های مختلف قاره سیاه است. قرار است کمک 12.6 میلیون پوندی انگلیس به ائتلاف در غرب آفریقا شامل بخش‌هایی از نیجریه، کامرون، نیجر و چاد صرف شود؛ جایی که دولت اسلامی غرب آفریقا(ISWA) وابسته به داعش در آن فعالیت دارد.
به گزارش ایسنا به نقل از «الشرق الاوسط» آنچه در این ائتلاف جهانی جالب توجه بوده، دعوت از اتحادیه عرب برای حضور در نشستی با محوریت سوریه و تأکید بر آتش‌بس فوری در این کشور است.
کشورهای شرکت کننده دو روز پیش از نشست از دعوت ایرلند و اتحادیه عرب آگاه شدند. علت دعوت از ایرلند در کنار نروژ این بود که هر دو کشور مسئول پرونده مسائل انسانی در سازمان ملل هستند.

دیدارهای حاشیه ای نشست

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا در حاشیه این نشست با «یائیر لاپید» وزیرخارجه دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی نیز دیدار کرد تا عبور امریکا از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر پیشین اسرائیل و سیاست‌های «دونالد ترامپ» را به اثبات برساند.  سیاست دولت امریکا در قبال جانشینان «نتانیاهو»، برقراری دیپلماسی پراگماتیک است تا خطر بروز اختلافات داخلی و نابودی اولویت‌های روابط دو طرف را از بین ببرند. «لاپید» در این دیدار گفت: «در چند سال گذشته اشتباهاتی رخ داده است که احزاب اسرائیل از آن لطمه خوردند اما ما اینجا هستیم که با هم این نقایص را برطرف کنیم.» «بلینکن» نیز روابط با اسرائیل را فصل جدید از همکاری و دوستی دولت ائتلافی با امریکا اعلام کرد.
اما به باور کارشناسان این ظاهر ماجرا است. «ایلان گولدنبرگ»، کارشناس امنیت خاورمیانه به «آسوشیتدپرس» گفت: «همه می‌دانند که آغاز روابط گسترده با اسرائیل به صلاح امریکا نیست اما در عین حال باید کارهایی پنهانی انجام شود تا شرایط بهبود یابد.  امریکا و اسرائیل به شیوه‌ای خلاف آنچه نشان می‌دهند عمل می‌کنند. همان‌طور که دیپلماسی «سکوت» بایدن، «نتانیاهو» را مجبور به پذیرش آتش بس با «حماس» پس از جنگ ویرانگر اخیر کرد.» به باور تحلیلگران شکاف داخلی در ائتلاف جدید اسرائیل به معنای فروپاشی و روی کارآمدن دوباره «نتانیاهو» است. بنابراین برای پیشگیری از این اتفاق، در کوتاه مدت نیز «لاپید» در مرکز پروسه اصلاح روابط با دولت امریکا خواهد بود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7664/4/580762/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها