انتقام احزاب قدیمی از احزاب نوپای «مکرون» و «لوپن»



بنفشه غلامی/ دومین دور از انتخابات منطقه‌ای فرانسه با پایین‌ترین مشارکت مردمی در دهه‌های اخیر برگزار شد. بازندگان بزرگ این انتخابات، دو قهرمان اصلی آن بودند که در دوران تبلیغات انتخاباتی نزاع‌های سختی بین آنها جریان داشت. این دو نفر کسانی نبودند جز امانوئل مکرون و مارین لوپن که یکی اکنون رئیس جمهوری فرانسه است و دیگری، رهبری حزب راست افراطی «اجتماع ملی» را در دست دارد.
به گزارش سایت شبکه خبری «فرانس 24»، وضعیت مکرون و لوپن در دور دوم انتخابات منطقه‌ای فرانسه تأسف‌بارتر از دور قبل بود. حزب اجتماع ملی که در دور نخست 19 درصد آرا را کسب کرد، در این دور نتوانست در هیچ منطقه‌ای پیروز شود.
حزب جمهوری به پیش متعلق به امانوئل مکرون نیز نتوانست درصد آرای خود را به دو رقم برساند و به 7 درصد آرا بسنده کرد. به نوشته «پولیتیکو»، مارین لوپن پس از این شکست فاحش گفت: «نتیجه این انتخابات حاکی از بحران عمیق دموکراسی در سیاست منطقه‌ای فرانسه است.» او سپس بر تمایلات خود برای انتخابات ریاست جمهوری پافشاری کرد و گفت: «با این حال تنها انتخابات ریاست جمهوری است که می‌تواند کمک کند، سیاست‌ها به‌طور کامل تغییر کنند.» این در حالی است که او چالش‌های زیادی برای موفقیت در انتخابات 2022 پیش‌رو دارد. چالش نخست او این است که با انتخابات منطقه‌ای مشخص شد، حزبی که او به زور از پدرش گرفت و با ایجاد تغییراتی در آن رهبری‌اش را به دست گرفت، نتوانسته تحت رهبری او به موفقیت برسد و استراتژی او در این حزب جواب نداده است. با این حال باید دید او در نشست هفته آینده حزب خود که یک نشست سالانه است، چه خواهد گفت و آیا از گذشته درس گرفته است یا نه؟ هرچند لوپن شکست سختی متحمل شد، اما این انتخابات برای رئیس جمهوری فرانسه یک سرشکستگی بزرگ بود. او در دور اول انتخابات منطقه 11 درصد و در این دور تنها 7 درصد آرا را به دست آورد. این نتیجه آزمونی برای ریاست جمهوری او نیز بود و نشان داد، عملکرد ضعیف حزب وی نتوانسته در سطح محلی مورد توجه قرار گیرد.
پیروزی احزاب قدیمی
نتایج انتخابات نشان می‌دهد، یک سوم رأی دهندگانی که در این انتخابات شرکت کردند، تمایل بیشتری به سایر احزاب که عمدتاً احزاب قدیمی فرانسوی هستند، داشتند و این احزاب توانستند کرسی‌های خود را تقویت کنند و بر شمار آنها بیفزایند و در کل همچنان حاکمیت خود را بر 12 منطقه اصلی فرانسه حفظ کنند. شکست احزاب نوپا و موفقیت احزاب قدیمی باعث شکل‌گیری این سؤال شده است که آیا این به معنای پشت کردن جامعه فرانسه به احزاب جوان و بازگشت به احزاب قدیمی و سیاست‌های قدیمی شامل مشارکت احزاب چپ و راست است؟ یا نه به دلیل مشارکت پایین انتخابات، نشان‌دهنده وفاداری رأی‌دهندگان مسن و تحصیلکرده‌ای است که حاضر نشدند به‌خاطر وفاداری به احزاب قدیمی، خانه را ترک کنند؟ سایت خبری تحلیلی «لوکال» در پاسخ به این سؤال نوشته است: «نتایج انتخابات منطقه‌ای در فرانسه بازتاب تمایل رأی‌دهندگان به گذشته است نه آینده. به همین دلیل هم هست که حتی حزب کمونیست توانست برخی سنگرهای محلی خود را حفظ کند. اما در مقابل احزاب جدیدتر دچار یأس و سرخوردگی شدند. به نظر می‌رسد جامعه فرانسه دچار نوعی عصبانیت و سرخوردگی از جریان اصلی حاکم بر جامعه است. میزان پایین مشارکت مردمی در انتخابات نیز گویای همین مسأله است. آمار نشان می‌دهد تنها یک سوم از واجدان شرایط رأی‌دهی در انتخابات شرکت کردند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7664/4/580763/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها