نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دیدار با هنرمندان:

فرهنگ وهنر باید در سبد اولویت برنامه و بودجه قرار بگیرد


در این نشست هنرمندان حاضر درجمع به مطالبات و انتظارات خود در خصوص  وضعیت شغلی‌، رفاهی و معیشت هنرمندان ، اقتصاد فرهنگ و هنر و همچنین توجه به حوزه منابع مالی و انسانی هنر درشهرستان ها پرداختند.  
غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پس از صحبت های میهمانان حاضر در این مراسم این گفت و گو را آغازی برای رسیدن  به یک فرجام امید بخش و اعتمادآفرین عنوان کرد و درادامه افزود: این نشست را یک حلقه اولیه قلمداد می‌کنم نه پایان راه چرا که اعتقاد من براین است تحول هر جامعه ای از فرهنگ آغاز می شود.
او بیان داشت: «به اعتقاد من فرهنگ فصول درخشان و فراوانی دارد و باشکوهی ترین و جذاب ترین آن فصل هنر است واگر هنر از فرهنگ گرفته شود تماشایی نخواهد بود چرا که هنر عطیه خداوندی است که بر آسمان اندیشه انسان نازل شده تا با بهره مندی از کشش و جاذبه هنر،دیگران را به کوشش برای کمال دعوت کند اما افسوس که این هنر زیبا و اثربخش و دارندگان این اثر، مهجور واقع شده اند و نشست امروز در خصوص رفع این مشکلات و معضلات است. نکات مختلفی در این جلسه مطرح شد و یکی از دغدغه‌ها و معضلات جدی ما تحول در نوع نگاه متولیان به فرهنگ است که می‌تواند سرآغاز همه تحولات فرهنگی باشد و باید این نکته را مورد توجه قرار داد فرهنگ و هنر در نگاه ما چه منزلت و جایگاهی دارد؟ و اگر این نوع نگاه اصلاح نشود قطع به یقین هنردرسبد اولویت‌های برنامه  و بودجه و متولیان  قرار نمی‌گیرد لذا باید تلاش کنیم نوع نگاه متولیان به فرهنگ را تغییر بدهیم.
نکته دیگر اقتصاد فرهنگ است، اقتصاد فرهنگ به عنوان یک مفهوم عام دربردارنده بخش زیادی ازمشکلاتی است که دوستان با شیوه های مختلف مطرح کردند مانند بیمه، مسکن معیشت و بیکاری هنرمندان و... که تمامی این مسائل در موضوع اقتصاد فرهنگ قابل بحث است و این بشارت را می دهم که درکمیسیون فرهنگی مجلس یکی از اولویت‌های 1400 بحث اقتصاد فرهنگ است و مسئولیت این طرح هم بر عهده خود بنده است به دلیل اینکه از روزهای آغازینی که دراین مسیر گام برداشتم این مشکل را احساس کردم و از کمک شما عزیزان در شکل گیری و قوام این طرح بهره خواهم برد نکته ای که جناب رئیسی،رئیس جمهور منتخب در دیدار با هنرمندان به آن اشاره داشتند.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به  نوع نگاه متولیان و مسئولان در توزیع عادلانه امکانات، فرصت‌ها و بودجه‌ها اشاره کرد و درادامه افزود: اگر به عدالت  اعتقاد داریم این عدالت باید در همه حوزه‌ها رعایت شود و بارها و بارها در مصاحبه های مختلف اشاره داشتم تهران، تهران است و ایران نیست  بنابراین عدالت فرهنگی اقتضا می‌کند کوچک‌ترین تحرک مثبت یا منفی تهران به عنوان پایتخت این کشور که آثارش جهانی خواهد بود نگاه ویژه ای به آن داشت اما نباید استان‌هایی چون  سیستان و بلوچستان فدای تهران شوند بنابراین عدالت فرهنگی حکم می‌کند به رشد متوازن فکر کنیم و وقتی می‌گوییم تحول   فرهنگی ایران زمین این تحول مانند با‌ل‌هایی هستند که باید همزبان با هم حرکت کنند و اگر فقط به یک شهرچون تهران توجه شود آرام آرام شاخصه های محرومیت فرهنگی در استان ها سیر صعودی خواهد گرفت.
نکته دیگر بحث اعتبارات و بودجه فرهنگی است و بایستی واقعیت را بپذیریم بین انتظاراتی که از نقش آفرینان عرصه فرهنگی است با اعتبارات، رابطه معنا داری وجود ندارد و در لایحه بودجه 1400  اشاره داشتم زیبنده ما نیست سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور کمتر از دو درصد باشد آن هم در حالی که می‌گوییم فرهنگ زیربنا و مهدهمه تحولات است و زمانی که نوبت به تخصیص  بودجه می‌رسد  به تعبیر دوستان اولین جایی که سر می‌برند حوزه فرهنگ و هنر است.
در خصوص این نوع نگاه به این بودجه ها رابطه فراوانی وجود دارد و دراین باره در کمیسیون فرهنگی نشست های متعددی برگزار کردیم و با مسئولان بسیاری وارد گفت و گو شدیم و خوشبختانه  در حال حاضر مقدمات برنامه توسعه هفتم در حال تدوین است و تلاش میکنیم در برنامه توسعه هفتم این مشکلات و کاستی‌ها و خلأها کمتر دیده شود . البته ما در بودجه 1400 با وجود همه  کاستی ها اقدامات خوبی انجام داده ایم.
منتظری به صندوق حمایت از هنرمندان اشاره کرد و دراین باره اظهار داشت : بعد از 42 سال رقم 3هزار و 500 میلیارد تومان از بودجه مجلس شورای اسلامی به صندوق حمایت از هنرمندان اختصاص یافته و این اتفاق بی سابقه است  البته  مسئولیت تخصیص آن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و بنا شده وزارت فرهنگ سازو کار و توزیع عادلانه این بخش را فراهم کند.
کاردیگری که در بودجه 1400   مورد توجه قرار گرفت حمایت از موسسات و مراکز فرهنگی‌، هنری و ادبی است و به زودی کارگروه  این بخش  با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان برنامه و بودجه تشکیل می شود و بنا داریم از توزیع غیرعادلانه این بودجه پیشگیری کنیم تا این بودجه به حق داران و موسسات  محق برسد.
نکته دیگرمبحث بودجه 1400 درخصوص کرونا بود وی دراین باره گفت: مصوبه ای  در بودجه 1400 تعریف شده که عنوان آن عمومی است و از امسال هر شغلی که به دلیل حوادث و بحران ها دچار آسیب شود مشمول بیمه بیکاری خواهد بود حتی رانندگان و تمامی بخش ها دراین بند دیده شده است.
البته می دانیم  این اقدامات کافی نیست و آغاز راه است اما  نوع نگاه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عرصه فرهنگ و هنر نسبت  به دوره‌های قبل تغییر کرده و اگر این نوع  نگاه نبود این اتفاقات حداقلی  رخ نمی داد.
نکته دیگر بحث مهاجرت هنرمندان است و باید بگویم همه مهاجرت ها با انگیزه سیاسی نبوده و باید این واقعیت را بپذیریم شماری از هنرمندان به دلیل کم توجهی، کم مهری و دیده نشدن  و یا مشکلات اقتصادی به این تصمیم ها اهتمام کرده‌اند لذا ما باید به هنرمند به عنوان یک سفیر فرهنگی و یک چهره تاثیر گذارنگاه کنیم و حرف و دغدغه های او را بشنویم و با مسائل و مشکلات فرهنگی برخورد ریشه‌ای کنیم نه آنکه برچسب بزنیم هر هنرمندی مهاجرت کرد ضد انقلاب است.
اگر برخورد ریشه ای به اینگونه مسائل نباشد شاید قضاوت شتاب زده‌ای در این مسائل وجود داشته باشد.
نکته دیگری که مطرح شد در خصوص نقد پذیری است که در برخی از زمان ها ضریب نقد پذیری ما کاهش پیدا می کند چون آستانه تحمل ما پایین است و براین اساس برچسب‌هایی زده می شود  اما باید بپذیریم درجامعه ای که نقد نباشد آن جامعه مرده است. ما باید پنجره افکارمان را بر روی نسیم اندیشه ها بازکنیم و بشنویم و بهترین را انتخاب کنیم. هنرمند زبان گویای جامعه است و باید حرفهای او را شنید. لذا باید روحیه نقد پذیری را یک مزیت محسوب کنیم و اجازه بدهیم افکار و اندیشه هنرمندان ما آنگونه که هست مطرح شود و دست به خود سانسوری نزنند.
لذا متولیان عرصه فرهنگ نوع نگاهشان را به عرصه نقد بازکنند تا زمینه رشد جامعه فراهم شود.
موضوع بعدی بحث دخالت در کار هنر است آقای رئیسی در نشستی که  با هنرمندان داشتند اشاره کردند ما در حوزه فرهنگ و هنر سه کار انجام خواهیم داد،هدایت،حمایت و نظارت و دخالتی نخواهیم داشت. در حوزه فرهنگ تجربه جهانی نشان داده اگر دولت ها، حاکمیت خود را از فرهنگ کنار بگذارند و صد درصد به بخش خصوصی واگذار کنند یک خطای راهبردی است،حوزه فرهنگ حوزه اندیشه است و نباید این اندیشه را به هر سلیقه ای واگذار کرد اما نباید دولت تصدی‌گری کند بلکه باید زمینه و بستر نقش آفرینی بخش خصوصی را  با رعایت استانداردهای قابل کنترل فراهم شود.
در این مراسم، سعید اسدی کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس،انوش معظمی بازیگر سینما و تلویزیون و تئاتر، مسعود شامی بازیگر تئاتر، علی محمد مودب زاده شاعر و نویسنده معاصر و... حضور داشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7664/15/580833/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها