مرگ محیطبان پارک ملی قمیشلو پس‌از درگیری با شکارچیان غیر مجاز


اصفهان - از ابتدای سال‌جاری تاکنون دو حادثه درگیری و ضرب و شتم محیطبانان پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش قمیشلو توسط شکارچیان غیرمجاز رسانه‌ای شده که دومین حادثه به فوت یکی از محیطبانان اصفهان منجر شد و شوک بزرگی به حافظان و حامیان محیط‌زیست وارد کرد.
محیطبان رضا قلی خسروی از محیطبانان پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش قمیشلو شامگاه چهارشنبه پنجم خردادماه حین گشتزنی در این منطقه مورد حمله شکارچیان غیرمجاز قرار گرفت و شکارچیان با ضربات چوب این محیطبان را مصدوم کردند. این دو شکارچی غیرمجاز که پس از تجاوز به حریم منطقه قمیشلو در حال تعقیب و گریز با یکی از محیطبانان پارک ملی قمیشلو بودند، او را مورد ضرب‌وجرح قراردادند.
رضا قلی خسروی پس از مصدوم شدن توسط دیگر محیطبانان منطقه به اورژانس بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر منتقل شد و به‌دلیل شکستگی سر و بینی در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت تا اینکه به وضعیت مناسب رسید و از بیمارستان مرخص شد.
اما بعدازظهر روز شنبه ۱۹ تیرماه محیطبان رضا قلی خسروی در حال انتقال به بیمارستان و بی‌نتیجه ماندن عملیات احیا کادر اورژانس، دار فانی را وداع گفت.
دلیل فوت این محیطبان که در سی‌امین سال خدمت و در آستانه بازنشستگی قرار داشت هنوز مبهم و قرار است پس از اعلام نظرات کارشناسی پزشکی قانونی به اطلاع دوستداران محیط‌ زیست برسد.
به‌گزارش ایسنا مرتضی جمشیدیان-فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان، با اشاره به اینکه مرحوم رضا قلی خسروی از مأموران خوب، محجوب و دوست داشتی ما بود، اظهار کرد: درگذشت این محیطبان وظیفه‌شناس و خدوم خانواده محیط‌زیست استان اصفهان را بشدت متأثر و متأسف کرد.
وی با بیان اینکه هنوز علت دقیق فوت این محیطبان مشخص نیست، گفت: شکارچیانی که خردادماه امسال با این محیطبان درگیر شده و او را مضروب کرده بودند دستگیر شدند و پرونده آنها در حال رسیدگی بود. مرحوم خسروی نیز در حال گذراندن دوره درمان بود و هنوز به سر کار برنگشته بود که متأسفانه این اتفاق تلخ افتاد.فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان با یادآوری اینکه این محیطبان ۶۰ ساله در خردادماه امسال در حال تعقیب و گریز با شکارچیان غیرمجاز با آنها درگیر شده بود و با چوب به سرش ضربه زده بودند، افزود: با توجه به‌شدت ضرباتی که به سر او واردشده بود احتمال آسیب مغزی وجود داشت، اما هنوز نمی‌توانیم اظهارنظر دقیقی داشته باشیم که آیا فوت این محیطبان بر اثر همان ضربه واردشده بوده یا علت دیگری داشته و منتظر نظر پزشکی قانونی هستیم.
وی با اشاره به قانونی که برای حمایت قضایی و بیمه‌ای محیطبانان در سال گذشته تصویب شد، گفت: باوجوداینکه وضعیت بهتر شده، اما همچنان راضی‌کننده نیست و از سوی دیگر هر بار شاهد وقوع چنین حوادث تلخی برای محیطبانان هستیم.
عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در پی درگذشت محیطبان رضا قلی خسروی، در پیامی خطاب به فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست خواستار رسیدگی فوری به مسائل خانواده آن مرحوم شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7675/12/581949/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها