می‌نویسم پس هستم...


زهره نیلی
روزنامه‌نگار
ما آدم‌ها از هر آدمی، شغلی یا موقعیتی، تصویری در ذهن خود داریم. برای مثال اگر بگویند فلانی نویسنده است، تصویری در ذهن من و شما شکل می‌گیرد؛ البته تصویر ذهنی هر کدام از ما متفاوت با دیگری است.
راستی اولین نویسنده‌ای که به‌ ذهن شما می‌آید، چه کسی است؟ مهدی آذریزدی؟ هوشنگ مرادی کرمانی؟ شل سیلور استاین؟ هانس کریستین اندرسن؟ راستی دلتان می‌خواهد نویسنده شوید؟ می‌دانید برای نویسنده شدن چه باید کرد؟
بیشتر و بیشتر بخوانید
یکی از روش‌ها خواندن است؛ چون هرقدر بیشتر کتاب خوانده باشید به همان نسبت معنی کلمه‌ها و جای به کار بردن آنها را بهتر می‌دانید. بنابراین، اولین قدم برای نویسنده شدن، خواندن کتاب‌هایی است که مناسب سن شما باشند و بهتر است تا وقتی خودتان، چگونگی انتخاب کتاب خوب را یاد نگرفته‌اید، از پدر و مادر یا بزرگ‌تری که در این کار مهارت دارد،
کمک بگیرید.
بیشتر و بیشتر بنویسید
ماهرشدن در هر کاری به تمرین نیاز دارد. بی‌گمان نویسنده شدن هم، جدای از این قاعده کلی نیست؛ پس بهتر است یک سررسید یا یک دفتر زیبا داشته باشید و هر روز، خاطرات و اتفاقات روزانه را در آن بنویسید. البته پیش از آنکه بخواهید در ارتباط با موضوعی بنویسید باید به گردآوری اطلاعات بپردازید؛ بنابراین می‌توانید کتاب بخوانید یا با پدر و مادر و دوستان خود درباره موضوع مورد نظر صحبت کنید.
بیشتر و بیشتر ببینید
برای نویسنده شدن باید «خوب» ببینید. اصلاً لازم است روی همه‌چیز ذره‌بین بگذارید و هرچیز را از قسمت‌های مختلف آن ببینید؛ یعنی خوب، بد، زشت، زیبا، دروغ و راست هر ماجرایی را درست و دقیق بررسی کنید.
راستی دیدن فیلم و پویانمایی هم به شما خیلی کمک می‌کند. اصلاً دیدن هر فیلم، مثل کلاس درس و شکل دیگری از نوشتن است. پس، با کمک مامان و بابا، فیلم‌ها یا کارتون‌های خوب را انتخاب کنید و ببینید. راستی می‌دانید که از روی خیلی از کتاب‌ها، فیلم می‌سازند؟
نویســـــــــــنده مورد علاقه‌تان را الگو قرار دهید
اگر خواندن داستان را دوست داشته باشید، حتماً نویسنده موردعلاقه‌ای هم دارید پس می‌توانید همان نویسنده را الگوی خود در نوشتن قرار دهید. مثلاً اگر سیلور استاین یا رولد دال را دوست دارید می‌توانید چند داستان کوتاه، شبیه داستان‌های‌شان بنویسید. این کار شما، مشق نوشتن است. نگران این ماجرا هم نباشید که دیگران شما را پیرو نویسنده دیگری بدانند به این‌خاطر که
کم کم، شیوه نوشتن خودتان را پیدا می‌کنید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7675/16/581984/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها