با هدف پیشگیری از کشتار دام‌های مولد عشایر در وضعیت خشکسالی انجام می‌شود

خرید یک میلیون و 800 هزار رأس دام عشایر به قیمت روز


زهره افشار
خبرنگار
کاهش 40 درصدی بارش‌ها نسبت به میانگین بلند مدت، زمینه ساز تشدید خشکسالی در کل کشور شده و مردم را در بسیاری از شهرها حتی با مشکل تأمین آب شرب مواجه کرده است. در این میان عشایر با مشکلات بیشتری در این زمینه مواجه هستند، چراکه برخی برکه‌ها، رودخانه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌هایی که در سال‌های گذشته بر سر راه کوچ، عشایر و دام‌های آنها را سیراب می‌کرد یا خشک شده‌اند  یا آب کافی برای رفع تشنگی جامعه عشایری ندارند. نداشتن آب برای سیراب کردن دام‌ها و افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت نهاده‌های دامی به‌دنبال کاهش قابل توجه تولید علوفه در مراتع، عاملی شده تا بسیاری از عشایر توان تأمین علوفه و آب مورد نیاز دام هایشان را نداشته باشند و حتی دام‌های مولد خود را روانه کشتارگاه کنند.  این مسأله در شرایطی که عشایر سالانه 25 درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنند می‌تواند تهدیدی برای امنیت غذایی کشور تلقی شود و به‌همین خاطر با تصمیمی که هفته گذشته گرفته شده از امروز یک میلیون و 800 هزار رأس دام از عشایری که توان نگهداری دام‌هایشان را ندارند خریداری می‌شود تا جلوی کشتار دام مولد گرفته شود.
 از عهده مخارج دام‌ها بر نمی آییم
 «عدنان موسوی» یکی از عشایر منطقه شوش خوزستان به «ایران» گفت: با شرایط خشکسالی پیش آمده مجبور هستیم هر کیلو جو را از بازار به قیمت کیلویی 5 هزار و700 تومان تا 6 هزار و 200 تومان خریداری کنیم. حتی برای یک بسته کاه و کلش باید 60 هزار تومان هزینه کنیم، البته اتحادیه عشایری مقداری خوراک دام که مخلوطی از جو سبوس و ذرت است،  کیلویی 2 هزار و 200 تومان به ما می‌دهد که به‌هیچ وجه کافی نیست و خود من در این چند هفته مجبور شده‌ام حتی بره‌های زیر 30 کیلو را به‌دلیل اینکه توان تأمین علوفه را ندارم به بازار ببرم. در حال حاضر برای تأمین آب دام هایم هم باید کلی هزینه کنم که برایم میسر نیست. ما نسل در نسل دامدار هستیم و کار دیگری بلد نیستیم و همه ساله هم گوشت سالم به مردم تحویل داده‌ایم پس الان که با خشکسالی مواجه شده‌ایم و در حال از دست دادن دام‌هایمان هستیم انتظار بزرگی نیست که از دولت بخواهیم به ما کمک کند.
 آسیب‌پذیری عشایر سیستان و بلوچستان
 سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که امسال در صدر استان‌های خشک قرار گرفته و خشکسالی، مردم این دیار را متحمل بیشترین خسارت‌ها کرده است. «حمید طوقی» مدیرکل امور عشایری سیستان و بلوچستان به «ایران» گفت: خشکسالی امسال به همه زیربخش‌های کشاورزی استان خسارت زیادی زده اما عشایر به‌دلیل ماهیت زندگی‌شان متحمل خسارت بیشتری شده‌اند. عشایر استان ما در منطقه سیستان، کوچ رو  و معمولاً بین تالاب هامون و استان خراسان جنوبی در حال تردد هستند و این دسته از عشایر که در حال حاضر در اطراف تالاب هامون مستقر هستند بیشتر از عشایر منطقه بلوچستان با خشکسالی و تبعات آن مواجه هستند. عشایر منطقه بلوچستان کوچ داخل استانی می‌کنند و معمولاً دایره کوچشان حدود 50 کیلومتر است . به‌گفته وی 25 تانکر در سیستان و بلوچستان روزانه مأمور تأمین آب شرب عشایر هستند و کشنده‌های 5 هزار لیتری هم آب به دام‌های عشایر می‌رسانند. طوقی تصریح کرد: در سال های گذشته بر اساس بودجه‌ای که در اختیار اداره کل عشایری قرار می‌گرفته، کشنده‌های 5 هزار لیتری که به تراکتور وصل می‌شود به‌صورت رایگان به عشایر واگذارشده است. وی تأکید کرد: امسال که عشایر حوزه سیستان با مشکل بیشتری مواجه هستند علاوه بر آبرسانی از طریق کشنده‌ها که خود عشایر و ما داریم، بیل‌های مکانیکی هم در منطقه مستقر شده تا با کندن 7 تا 8 متر از عمق زمین، آب را برای رفع عطش دام‌های عشایری از دل زمین بیرون بکشند.
 خرید دام عشایر آغاز شد
 «فضل‌الله خرم» مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک هم به «ایران» گفت: یکی از تبعات خشکسالی شدیدی که بر همه کشور حاکم شده است کاهش یک میلیون و 620 هزار تنی علوفه مرتعی بوده که متأسفانه این روند هنوز هم ادامه دارد. به گفته وی، عشایر برای تأمین علوفه دام خود سالانه به 8 میلیون و 400 هزار تن علوفه نیاز دارند که معمولاً 7 میلیون تن آن از مراتع و مزارع تأمین می‌شده است. 500 هزار تن از یک میلیون و 400 هزار تن باقیمانده را هم دولت با قیمت مصوب تأمین می‌کرده و مابقی را هم خود عشایر به‌صورت آزاد خرید می‌کردند که امسال 1.6 میلیون تن دیگر هم به آن اضافه شده که برخی از عشایر توان تأمین آن را ندارند. وی با اشاره به اینکه هر خانوار عشایری به طور میانگین حداقل 100 رأس دام دارد، جمعیت دام عشایری را 23میلیون رأس دام کوچک اعلام کرد. وی افزود: تاکنون 133هزار تن نهاده مورد نیاز دام عشایر از سوی اتحادیه تأمین شده که کافی نیست. وی با اشاره به مشکلات عشایر برای تأمین علوفه و حتی آب دام‌های خود گفت: به‌دنبال نگرانی از افزایش تحویل دام عشایری به کشتارگاه و پس از پیگیری‌هایی که انجام دادیم سه‌شنبه هفته گذشته مصوبه‌ای را مبنی برخرید یک میلیون و 800 هزار رأس دام عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام گرفتیم. با توجه به اینکه در روزهای پایانی هفته تقاضا برای خرید دام به علت عید قربان افزایش یافته بود عملاً خرید این تعداد دام از روز شنبه دوم مرداد رسماً آغاز شده است. وی تأکید کرد: خوشبختانه قیمت خرید دام عشایر به قیمت روز خواهد بود و به عشایر در قبال تحویل هر کیلو دام زنده 3 کیلو جو هم تحویل داده می‌شود. ضمن اینکه عشایر پول دام‌های خود را نقداً دریافت می‌کنند که امیدواریم این میزان خرید، جلوی عرضه دام مولد عشایر به کشتارگاه ‌ها را بگیرد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7685/12/582959/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها