اسارت 40 شهر و 4 هزار روستا در غبار بادهای 120 روزه

روزهای بدون خورشید از هامون تا مکران


زاهدان- محمد فرتوت عنایت: در حالی دیروز برای سومین روز متوالی سرعت بادهای 120 روزه در زابل به بیش از 100 کیلومتر بر ساعت رسید که تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که گرد و غبار ناشی از این بادها در این مدت حداقل 40 شهر و 4 هزار روستای استان را فرا گرفته است.
این بادها و اثرات مخرب آن با خشک شدن تالاب‌های هامون دوچندان شده است به طوری که گرد و غبار ناشی از آن از هامون تا مکران ادامه می‌یابد و ده‌ها شهر و هزاران روستای مسیر را فرا می‌‌گیرد.
اولین مناطق درگیر با بادهای 120 روزه پنج شهرستان شمال استان و زاهدان و سپس نوار شرقی سیستان و بلوچستان  است که بتدریج به سایر مناطق استان و مناطق غربی کشورهای افغانستان و پاکستان  نیز سرایت می‌کند.
محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در همین رابطه به خبرنگار «ایران» گفت: در 24 ساعت گذشته بیشینه غلظت ذرات غبار در هوای زاهدان به هزار میکروگرم بر مترمکعب معادل 6.5 برابر حد مجاز رسید و برای سی و هشتمین روز متوالی کیفت هوای این شهر را در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌های سنی قرار داد.
وی افزود: در این مدت بیشینه غلظت ذرات غبار در هوای این شهر به 7864 میکروگرم بر مترمکعب معادل 51 برابر حد مجاز نیز رسیده است.
حیدری اضافه کرد: بررسی‌های ما نشان می‌‌دهد که منشأ اکثر پدیده‌های خاکدار امسال زاهدان، غیر محلی بوده و از سایر نقاط به این شهر نفوذ کرده است.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: با افزایش کانون‌های تولید گرد و غبار در استان و فعالیت بادهای 120 روزه در شمال و جریانات مونسون هند در جنوب استان، فراوانی وقوع پدیده‌های خاکدار در زاهدان افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: خشک شدن تالاب‌های هامون در شمال استان، وجود بیابان در غرب و شرق شهرستان زاهدان، قرارگیری در امتداد کویر لوت و وجود بیابان‌های گسترده در مرزهای افغانستان و پاکستان سبب شده تا گرد و غبار بیشتری به این شهر منتقل شود.
وی تصریح کرد: فصل گرم سال بیشترین روزهای گرد و غباری سال زراعی جاری را برای زاهدان به ارمغان آورده است به طوری که هم گرد و غبار جریانات شمالی یعنی بادهای 120 روزه و هم جریانات جنوبی و فعالیت سامانه‌های همرفتی در بیابان‌های اطراف، موجب گسیل گرد و غبار به این شهر شده است.عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: همچنین با وجود کاهش شدید بارندگی در استان در سه فصل گذشته، انتظار افزایش فراوانی وقوع پدیده‌های خاکدار در استان وجود داشت.
 روز بدون خورشید در زابل
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری گفت: صبح دیروز بیشینه سرعت طوفان گرد و خاک در زابل به 108 کیلومتر بر ساعت رسید و شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر  به 600 متر کاهش یافت.
محسن حیدری افزود: در سایر شهرهای شمال استان نیز  گرد و خاک و وزش باد شدید ادامه دارد به طوری که  شعاع دید افقی در زاهک را هزار متر کاهش داده است.
حیدری  از صفر شدن ساعت آفتابی زابل در یکی از روزهای طوفانی اخیر خبر داد و گفت: در چند روز اخیر به سبب طوفان شن و غلظت زیاد ذرات غبار در هوای زابل، میزان ساعت آفتابی این شهر به صفر رسید.
وی افزود: این برای نخستین بار از ابتدای سال تاکنون است که طوفان مانع تابش خورشید در این شهر شده به طوری که حتی یک دقیقه ساعت آفتابی نیز ثبت نشده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7688/12/583216/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها