پژوهشی درباره تصویر غرب در سینمای ایران


«از فرنگ‌شناسی تا غرب‌نگاری؛ مطالعه‌ای در تاریخ سینمای ایران» تازه‌ترین کتابی است که به همت انتشارات «پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات» در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. در این کتاب، «محمد سروی زرگر» تلاش کرده در خلال مطالبی که پیش روی خوانندگان گذاشته به پاسخ این سؤال دست پیدا کند که «چه تصویری از غرب در سینمای ایران ارائه شده است؟»
از فرنگ‌شناسی تا غرب‌نگاری؛ مطالعه‌ای در تاریخ سینمای ایران» به شکل‌گیری استراتژی‌های متفاوت بازنمایی غرب در سینمای ایران پرداخته و در قالب روایتی تاریخی، به تطورات تاریخی سوژه‌های برساخته شده در سینمای ایران از «خود» و «دیگری» می‌پردازد.
در این پژوهش فصل‌های «فرنگ‌شناسی: دوگانه فرستاده سیاح در سفرنامه‌های قرن نوزدهم ایران»، «از فُکلی، دندی، ممل امریکایی تا قاسم سیاه» و «از جاسوس و خرابکار تا رجعت به فیلم‌فارسی» با هدف فهمِ شرایط و امکان‌های شکل‌گیری استراتژی‌های متفاوت بازنمایی غرب در سینمای ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. نویسنده کوشیده این مهم را با تمرکز بر سوژه‌های ساخته‌ شده در این فرایند و مقولات موضوعی یا مضمونی مرتبط با این سوژه‌ها پیش ببرد.
«سروی زرگر» در بخشی از کتاب خاطرنشان کرده که بررسی بازنمایی غرب در سینمای ایران تا به امروز نمی‌تواند کامل شود مگر با اشاره به فضای بازنمایی دیگر، یعنی شبکه‌های اجتماعی که امروزه موازی با سینما، فهم ما از غرب را با شدتی توصیف‌ناشدنی تحت تأثیر قرار داده است . او یادآوری کرده اگر سینما و تلویزیون در طول قرن بیستم نسبت میان «ما» و «غرب» را از خلال ارائه بازنمایی‌های متکثر و پیچیده‌تر از غرب متحول کردند، شبکه‌های اجتماعی بویژه اینستاگرام، در حال ایجاد انقلابی در این مسیر هستند.
از فرنگ‌شناسی تا غرب‌نگاری
محمد سروی زرگر
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7689/16/583376/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها