ثریا آقایی، بدمینتون باز المپیکی در گفت‌و‌گو با «ایران»:

حضور در المپیک نشانه پیشرفت است اما نباید قانع شویم


محمد محمدی سدهی/ مسابقات المپیک توکیو 2020 در حال برگزاری است و کاروان ایران تا به اینجا موفق به کسب یک مدال طلا در تیراندازی شده است. در برخی از رشته‌ها ورزشکاران‌مان از دور مسابقات کنار رفتند که یکی از این رشته‌ها بدمینتون است. در این رشته ورزش ایران در بخش بانوان با کسب یک سهمیه، تاریخ ساز شد و ثریا آقایی بدمینتون باز کشورمان بود که با کسب سهمیه به این مهم رسید و با یک پیروزی و یک شکست از دور مسابقات کنار رفت. اما همین حضور یک اتفاق تاریخی و امیدوارکننده برای بدمینتون بانوان ایران محسوب می‌شود.
ثریا آقایی، تنها دختر بدمینتون باز کشورمان در توکیو در خصوص مسابقات المپیک به خبرنگار «ایران» گفت: «قبل از هرچیز سهمیه حضور در المپیک توکیو برای من بسیار ارزشمند بود چرا که برای نخستین بار این اتفاق سخت افتاد که یک بدمینتون باز در رویداد بزرگ المپیک حاضر می‌شد. رشته بدمینتون شرکت‌کنندگان کمی در المپیک دارد و اکثر نفراتی که در این رویدار حاضر می‌شوند، جایگاه بالایی در رنکینگ فدراسیون جهانی داشتند و این موضوع هم کارم را بسیار سخت‌تر کرد. همین که در آنجا بازی کردم، خیلی خوب بود.»
او صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «پنج ماه قبل پایم را جراحی کرده بودم و بازی در المپیک اولین مسابقه جدی‌ام بود که در آن شرکت می‌کردم. در بازی اول عملکرد خوبی داشتم اما در بازی دوم حریف چینی‌ام خیلی خوب بود. او نفر اول در کشور چین است و رنک هشت دنیا را در اختیار داشت. بازی سختی مقابل او داشتم اما هدف من انجام بهترین مسابقه با نهایت تلاش بود که البته تلاشم را برای پیروزی مقابل این حریف سرسخت انجام دادم اما متأسفانه نتوانستم مقابل او پیروز شوم. البته در هیچ مسابقه‌ای از پیش باخته نبودم و در بازی با حریف چینی هم چنین  طرز فکری داشتم.»
این دختر بدمینتون باز کشورمان اظهار داشت: «تجربه بازی با او برای من بسیار عالی بود. من تجربه بازی در سطح بین‌المللی را داشتم اما بازی در این سطح بسیار مشکل است. همین حضور در المپیک نشانه پیشرفت است اما نباید به این موضوع قانع شویم و باید با یک برنامه‌ریزی خوب بتوانیم در میادین بزرگ به مدال برسیم. ما برای بازی کردن مقابل بهترین‌های دنیا نیازمند تجربه بیشتر در مسابقات بین‌المللی و بازی با بهترین‌ها هستیم.»
آقایی با اشاره به این موضوع که قدمت ورزش در کشورها باعث پیشرفت ورزشکاران می‌شود، اظهار داشت: «کشتی رشته‌ای است که قدمت زیادی در کشور ما دارد و به این دلیل است که ما در این رشته جزو بهترین‌ها هستیم و در المپیک به مدال می‌رسیم اما رشته بدمینتون این گونه نیست و قدمت زیادی ندارد، به این دلیل مردم ما شناخت چندانی از این رشته ندارند. البته این رشته در برخی کشورها همچون چین چندین سال است که راه افتاده و به این دلیل ورزشکاران این رشته در این کشورها پیشرفت قابل توجهی داشتند و در میادین بزرگ می‌درخشند.»
آقایی در خصوص جو المپیک و تجربه اش از حضور در توکیو این گونه صحبت کرد: «بازی در چنین جوی برای هر ورزشکاری سخت است و جو المپیک ورزشکار را می‌گیرد. البته کشورهای صاحبنام مثل چین تجربه حضور در سالن‌های بزرگ را دارند و مسابقات بیشتری در طول سال برگزار می‌کنند به این دلیل بهتر می‌توانند جو المپیک را تحمل کنند. در کل حضور در توکیو لذت بخش بود و لحظه لحظه آن برای من درس محسوب می‌شود. علاوه بر این در المپیک تمامی نخبه‌های دنیا را می‌بینیم و حضور در جمع نخبه‌های دنیا و دیدن‌شان خاص و خوب است.»
این بدمینتون باز بانوی کشورمان ادامه داد: «البته اثرات کرونا در المپیک کاملاً مشهود بود و ترسی در ورزشکاران بابت ابتلا به این ویروس منحوس وجود داشت. دوست داشتم که در این مسابقات تماشاگران حضور داشتند و در حضور آنها بازی کنم و خیلی ناراحت کننده بود که این مسابقات بدون حضور آنها برگزار شد. برگزاری المپیک می‌تواند امید و انگیزه به زندگی را به مردم جهان بازگرداند و این در حالی است که این ویروس باعث شده  جو بدی در جهان ایجاد شود.»
آقایی با اشاره به این موضوع که بعد از بازگشت به ایران پیام‌های پرمهری از مردم عزیز کشورمان دریافت کردم، افزود: «دیدگاه مردم پس از حضور من در المپیک کاملاً تغییر کرد و خیلی‌ها از من سؤال می‌کنند که چگونه می‌توانند بچه‌های خود را به بدمینتون بیاورند. خوشحالم که دلیل این تغییر من بودم و امیدوارم اتفاق‌های بهتری برای بدمینتون در ایران بیفتد و بتوانیم در المپیک آینده به نتایج بهتری دست یابیم. از حالا باید به فکر المپیک آینده باشیم و بتوانیم در آنجا شرایط بهتری را رقم بزنیم.»





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7691/14/583525/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها