دیگه چه خبر؟


هشدار ایران به ماجراجویی‌های احتمالی به بهانه حادثه کشتی اسرائیلی

   خبر اول اینکه، یک مقام مسئول در کشورمان نسبت به تهدیدات و ادعاهای برخی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی علیه ایران به بهانه حادثه در یک کشتی اسرائیلی هشدار داد. به گزارش ایسنا، روز پنجشنبه هفتم مردادماه که کشتی «مرسر استریت» متعلق به یک شرکت اسرائیلی در دریای عمان دچار سانحه شد، برخی رسانه‌های منطقه‌ای و غربی بلافاصله انگشت اتهام به سوی ایران گرفته و مدعی شدند پهپادهای ایرانی این کشتی را هدف قرار داده‌اند.«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا نیز در اظهارنظری جنجالی مدعی شد: ایران کشتی اسرائیلی را هدف قرار داده است! بلینکن با تأکید بر اینکه واشنگتن اطمینان دارد که ایران، نفتکش مذکور را در دریای عمان مورد هدف قرار داده است، گفت: واکنش مناسبی در این خصوص به تهران نشان خواهیم داد!«دومینیک راب» وزیرخارجه انگلیس نیز بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرد؛ ایران عمداً و به‌صورت هدفمند، کشتی اسرائیلی را در آب‌های عمان هدف قرار داده است. شبکه خبری اسکای‌نیوز هم گزارش داد که کمیته اضطراری دولت بریتانیا موسوم به جلسه کبرا در سطح مقام‌های دولت بریتانیا درباره حمله علیه کشتی مرسر استریت و شیوه پاسخگویی به آن برگزار شده و الجریده نیز مدعی شد که اسرائیل برای حمله مستقیم علیه مواضع ایران از امریکا و انگلیس چراغ سبز گرفته است. وزارت خارجه رومانی که یک شهروندش در این حادثه جان باخته هم خواهان توضیح مقامات ایرانی شد و از احضار سفیر کشورمان به این وزارتخانه خبر داد. با این همه یک مقام مسئول به سایت «نورنیوز» گفته است: اگرچه جمهوری اسلامی ایران، تهدیدات مقامات غربی و رژیم صهیونیستی را بیشتر ژست‌های تبلیغاتی قلمداد می‌کند اما انجام هرگونه اقدام علیه منافع و امنیت ملی ایران با پاسخ شدید و قاطع روبه‌رو خواهد شد و مسئولیت تبعات آن نیز مستقیماً متوجه واشنگتن و لندن است. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه هم با واهی و سیاسی خواندن اتهامات به ایران خواست که برای اثبات ادعهای خود سند ارائه کنند. او تاکید کرد: ایران نسبت به حفاظت از امنیت و منافع ملی خود لحظه‌ای تردید نداشته و هر گونه ماجراجویی احتمالی را بی درنگ و با قوت و جدیت پاسخ خواهد داد. در همین ارتباط و در واکنش به اظهارات وزیر خارجه انگلیس، روز گذشته در نوبد سفیر لندن، کاردار بریتانیا در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد.

 روسیه: رسیدن به یک توافق جدید با ایران غیرممکن است

  خبر دیگر اینکه، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که برجام باید به شکل اولیه احیا شود و رسیدن به یک توافق جدید با ایران غیرممکن است. به گزارش فارس، «میخائیل اولیانوف» تصریح کرد که گرچه زمان دقیق دور هفتم مذاکرات وین برای احیای برجام نامشخص است اما این مذاکرات بعد از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی برگزار خواهد شد. نماینده روسیه بار دیگر بر لزوم احیای برجام به شکل اولیه تأکید کرد و گفت که رسیدن به یک توافق جدید با ایران غیرممکن است. اولیانوف توضیح داد: از نظر ما، هیچ جایگزینی برای احیای برجام به شکل اولیه آن وجود ندارد. تمامی گمانه‌زنی‌ها درباره شروع از اول و نوشتن یک توافق جدید توهم است. چنین چیزی نه به این زودی و نه هرگز تحقق می‌یابد. ما باید بر‌اساس واقعیات پیش برویم و وظیفه اصلی، احیای هرچه سریع‌تر برجام به شکل اولیه است. میخائیل اولیانوف در خصوص گام‌های برجامی ایران در پی بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام و اینکه آیا افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی، تهدیدی برای فدراسیون روسیه است، گفت: فکر نمی‌کنم چنین چیزی صحت داشته باشد اما چندان میل و علاقه‌ای هم به چنین چیزی نداریم.

حسام‌الدین آشنا مجرم شناخته شد

  شنیدیم که، آخرین وضعیت رسیدگی دوباره به پرونده جرم سیاسی حسام‌الدین آشنا پس از اعتراض به دیوان عالی کشور اعلام شد. به گزارش ایسنا، در روز یکشنبه دهم مرداد ماه ۱۴۰۰ در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران پرونده جرم سیاسی متهم حسام‌الدین آشنا به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به ریاست قاضی شقاقی رسیدگی شد. مؤمنی راد سخنگوی هیأت منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی در این زمینه افزود: در دو شکایت این پرونده قبلاً در شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی شده بود و بعد از اعتراض متهم دیوان عالی کشور آن را به شعبه هم عرض (شعبه ششم) عودت داد. وی بیان داشت: دادگاه با حضور هیأت منصفه‌ای غیر از اعضای دادگاه قبلی شروع شد و پس از سخنان رئیس دادگاه نماینده مدعی‌العموم به شرح کیفرخواست پرداخت. سخنگوی هیأت منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی تصریح کرد: با توجه به عدم حضور متهم وکیل او به صورت مبسوط و تفصیلی به دفاع از او پرداخت و سپس متهم با تأخیر ۴۰ دقیقه‌ای وارد شد و دفاعیات خود را مطرح کرد و بعد از خاتمه دادگاه هیأت منصفه جرایم سیاسی وارد شور شد و پس از اتمام شور رأی‌گیری به‌عمل آمد. مؤمنی راد خاطرنشان کرد: هیأت منصفه در یک اتهام و دو شکایت متهم را با اکثریت آرا مجرم دانست و ضمناً با اکثریت آرا متهم را مستحق تخفیف دانست.

بی‌مهری صداو‌سیما با روحانی تا آخرین روز

  با خبر شدیم که، صداوسیما علیرغم هماهنگی‌های انجام شده از پخش سخنرانی آخر روحانی در دوران ریاست جمهوری خودداری کرد. به گزارش برنا درحالی که به روال همه دولت‌ها رئیس جمهور امروز در پایان دولت از مدیران ارشد تقدیر کرد و سخنرانی مهمی در خصوص عملکرد هشت ساله دولتش در حال ایراد بود ولی صداوسیما علی‌رغم نامه‌نگاری‌ها و هماهنگی‌های انجام شده توسط دفتر رئیس جمهوری از پخش این مراسم و سخنرانی رئیس جمهوری خودداری کرد.

تبریک زهرا مصطفوی در پی آزادی شیخ زکزاکی

  دست آخر اینکه، زهرا مصطفوی دختر امام(ره) و دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در پیامی آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی رئیس نهضت اسلامی نیجریه را تبریک گفت. به گزارش جماران در این پیام خطاب به شیخ زکزاکی آمده است: آزادی جنابعالی رهبر عزیز نهضت اسلامی نیجریه و همسر مکرمه تان، پس از 6 سال اسارت، موجب شادمانی بسیاری از جوامع مسلمان از جمله مسلمانان نیجریه و ایران و بویژه ملت مظلوم فلسطین شد فلسطینی که 6 فرزند شما در راه حمایت از آن به فیض شهادت نایل آمدند. زهرا مصطفوی افزوده است: جهاد فی سبیل‌الله سختی‌های زیادی دارد و همچنان خواهد داشت اما برای مجاهدانی که تنها به تکلیف و رضایت معبود خویش می‌اندیشند، تحمل این سختی‌ها آسان است. بی‌شک شما جهادگری هستید که با جان و مال و اولاد به میدان تکلیف آمدید و تقدیم 6 فرزند در راه خدا و تحمل 6 سال اسارت در شرایط سخت زندان، توشه‌ای گرانبها در روز تنهایی عظیم است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7691/3/583561/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها