سید حسن خمینی:

انقلاب رویه دیگر جریان «روشنفکر مذهبی» بود


یادگار امام(ره) با بیان اینکه باید به همگان گفت انقلابیون مسلمانی که قبل از انقلاب مبارزه کردند جریان «متحجر مذهبی» نبودند و انقلاب رویه دیگر جریان «روشنفکر مذهبی» بوده است، گفت: هیچ یک از مبارزین ریشه در یک جریان تحجر نداشته‌اند و آنچه در ادامه واقع شد اگر بعدها لبه تحجر را با خودش همراه داشت، انقلابیون مبارز قبل نبودند. جریان متحجر دزدانه بر سر سفره پیروزی نشست و در بخش‌هایی پیروز شد.
به گزارش جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در مراسم نکوداشت و رونمایی از آثار استاد فضل‌الله صلواتی او را در زمره کسانی توصیف کرد که بدون خوف و با اتکا به ایمان خود حاضر بودند ابراهیم‌وار به دل آتش بروند و زندان و شکنجه و تبعید را تحمل کنند. او شجاعت کسانی از این دست را بزرگترین سرمایه ملت‌ها برای عبور از پیچ‌های تاریخ دانست و در ادامه گفت: شجاعت قابل سرایت، تعلیم و تعلم است. جامعه‌ای که از شجاعت خالی شود از همه فضائل انسانی خالی می‌شود.
یادگار امام سپس در یادی از رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «من آقای هاشمی رفسنجانی را در یک صفت خیلی می‌ستودم که آرمان را به گونه‌ای تعریف نمی‌کرد که وقتی دست نیافتنی شدند بتوان رهایش کرد و فردای پیروزی که خیلی‌ها پیدا شدند، او رها نکرد و برود و درگیر یک مناعت طبع مذموم نشد.»
یادگار امام در ادامه افزود: یکی دیگر از ابعاد این است که زبان گویای این بزرگواران که در صداقتشان به خاطر کارهایی که کرده‌اند تردید نیست، باید نسبت به آرمان‌هایی که برای آن زحمت کشیدند و به زندان رفتند برای نسل‌های بعدی بگویند. نباید به سبب چند راهزن یا چند لغزش خودمان را به گونه‌ای زبان بسته قرار بدهیم که نتوانیم از چیزهایی که واقعیات ما است دفاع کنیم.
او در پایان گفت: ما قبل از انقلاب مبارزینی داشتیم که با قاعدینی مواجه می‌شدند که شماتت می‌کردند و این گروه شماتت کننده پشت سنگر تحجر و تقدس سنگر گرفته، باید برای نسل‌های بعد و کسانی که بعدها منشأ اثر می‌شوند توجه داده شود که قرائت آنها چیزی نبود که در انقلاب توسط امام، شاگردان امام و نسلی که انقلاب کردند ترویج و بیان شد.
فضل‌الله صلواتی  از نمایندگان دوره اول مجلس شورای اسلامی است که به کار تدریس در دانشگاه و پژوهش و تحلیل  مسائل تاریخی و سیاسی مشغول است. او در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی به جرم فعالیت‌های سیاسی توسط ساواک دستگیر و زندانی و تبعید شد.  از جمله آثار استاد صلواتی می‌توان به  کتاب‌های تحلیلی از زندگانی و دوران امام محمد باقر(ع) وامام محمدتقی(ع)، تفاسیر و مفسران شیعه و سقوط شاه و پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7700/2/584433/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها